۰
جمعه ۱۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۳
رییس اتحادیه طلا و جواهر در گفتگو با "مردم‌سالاری آنلاین":

برخی طلافروشان کارشان را تعطیل کرده اند

افزایش نرخ سکه و طلا از حبابی شدن گذشته و به گرداب تبدیل شده است. از طرفی نوع جهت‌گیری مسئولان نظام تصمیم‌گیری در قبال بازار سکه و طلا و ارز، نشان از بحرانی شدن این بازارها را دارد.
کشتی آرای رییس اتحادیه طلا و جواهر
کشتی آرای رییس اتحادیه طلا و جواهر
افزایش نرخ سکه و طلا از حبابی شدن گذشته و به گرداب تبدیل شده است. از طرفی نوع جهت‌گیری مسئولان نظام تصمیم‌گیری در قبال بازار سکه و طلا و ارز، نشان از بحرانی شدن این بازارها را دارد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، کشتی‌آرای رییس اتحادیه طلا و جواهر  در این باره می‌گوید طلافروشان هیچ نقشی در افزایش قیمت‌ها ندارند؛ مسئولیت با بانک مرکزی است. کشتی‌آرای معتقد است که با توجه به ماهیت بازار طلا و سکه، این بازار قرار نیست هیچگاه به ثبات برسد. 
 رییس اتحادیه طلا و جواهر در گفت و گو با مردم سالاری آنلاین، در مورد اوضاع بازار سکه در هفته ای که گذشت ابراز داشت: اوضاع در هفته ای که گذشت "بسیار بسیار خوب بود." در این هفته نسبت به هفته‌های قبل که اوضاع بازار  با تحوالات و نوسات مواجه بود، با تثبات قیمت مواجه شدیم. در مجموع نسبتا هفته آرامی را سپری کردیم. هر چند نوسان داشتیم اما اوضاع نسبت به گذشته بهتر بود.
وی در مورد دلایل نوسانات شدید بازار سکه گفت: البته وجود نوسانات را نباید مشکل نامید. این روال، به جریان قیمت‌ها باز می گردد که تابع شرایطی خاص است. این شرایط وقتی در بازار ایجاد شود مختص به یک مجموعه خاص مثلا بازار خودرو و مسکن نیست. وقوع چنین روالی در بازار عموما به ارزش ارز و پول ملی باز می‌گردد. لذا ما با مشکل مواجه نیستیم. در بازار سکه این مبحث را مشکل نمی‌نامیم؛ این یک نوسان است نه مشکل. وقتی نرخ ارز متغیر شود، نرخ سکه و ... نیز متغیر خواهد شد. همین موضوع را می‌توانیم در کالاهای دیگر ببینیم. سرچشمه این موضوع، مسائل اقتصادی است که باید بررسی شود.
کشتی‌آرای افزود: ما در تمام دنیا دارای یک فرمول اقتصادی هستیم که بر اساس این فرمول، نرخ‌ را تعیین می‌کنند. بازار طلا و سکه بازاری مستقل هستند. اصولا در هر کشوری بازار سکه همین خصلت را دارد. به عنوان مثال نرخ طلا در ژاپن از حاصل ضرب قیمت ین در قیمت جهانی به دست می‌آید. این فرمول در تمام دنیا رایج است. در ترکیه و انگلیس نیز همین است. بازار طلا و سکه بازاری جهانی است و ربطی به سرریز شدن مشکلات ندارد. همه جای دنیا همین اوضاع حاکم است.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به فرمول مذکور، آیا کشورهای دیگر نوساناتی شبیه نوسانات ایران را تجربه کردند، ابراز داشت: بله. کشورهای دیگر نیز شدیدا نوسان داشتند. به عنوان مثال اگر بازار امارات را نگاه کنیم، اگر یک گرم طلا 180 تومان بوده، امروز 250 تومان شده است. نرخ سکه و طلا مثل قیمت نفت است که قیمت آن تابع قیمت جهانی است. البته برخی فکر می‌کنند که طلافروشان علت گران شدن طلا و سکه هستند؛ در صورتی که چنین نیست. نرخ طلا و سکه همانطور که گفتم نرخی جهانی است و هیچگاه قرار نیست که این نوسانات به ثبات برسند.
او درپاسخ به این سوال که آیا قبل از انقلاب هم شاهد چنین نوساناتی بوده‌ایم، ابراز داشت: بله؛ در آن زمان نیز چنین نوساناتی وجود داشت. در آن دوران شخصا شاگرد زرگر بودم و آن نوسانات را به خاطر دارم. البته نرخ نوسان در آن زمان به جهت نرخ پایین دلار در حد یک شاهی، دو شاهی بود.
او ادامه داد: طلافروشان هیچ دخالاتی در بازار و تعیین نرخ ندارند. ما تابع نوسانات هستیم. هیچ طلافروشی از افزایش قیمت‌ها خوشحال نمی‌شود. یک طلا فروش صرفا خواهان افزایش تعداد داد و ستدها در روز است؛ نه افزایش قیمت. اکنون که شاهد افزایش قیمت هستیم، تعداد داد و ستد نیز کاهش داشته است و این به ضرر طلافروش تمام می‌شود. اکنون حتی برخی از طلافروشان کارشان را تعطیل کرده‌اند. البته مردم این را باور نمی‌کنند! طلافروشان آسیب دیده‌اند و زیان کرده‌اند.
رییس اتحادیه طلافروشان در پاسخ به این سوال که اگر داد و ستدها کاهش داشته، پس چرا بانک مرکزی مدام به بازار سکه تزریق می‌کند، گفت: این سوال جالبی است! در اینجا دو بحث متفاوت را پیش رو داریم. یکی بحث صنعت سکه و دیگری بحث داد و ستد سکه. بحث دوم ( یعنی داد و ستد سکه) اصلا مربوطه به صنف ما نیست. مردم می‌خواهند پولشان را به سکه تبدیل کنند. بانک مرکزی هم به آنها سکه می‌دهد و این به ما (طلافروشان) ربطی ندارد. این قضیه بیشتر سفته بازی است و بورس بازی. جریان سرمایه‌ها از یک جا به جای دیگر می‌رود. سکه به ما ربطی ندارد. سکه دست صرافی‌ها است. صنف طلا و جواهر جدا است. به عنوان مثال من جواهر فروش هستم و گردنبند و حلقه ازدواج می‏فروشم!
وی افزود: طبق قانون مسئول تنظیم و نظارت بر پول و ارز کشور، بانک مرکزی است. صنف طلا و جواهر به هیچ وجه مسئولیتی در این مورد بر عهده ندارد. البته بانک مرکزی نیز در این مورد محدودیتهایی دارد. وقتی بازار به سکه نیاز داشت، بانک مرکزی در حد توان خود به بازار سکه تزریق کرد. در این میان، درخواست حدودا 7 میلیون سکه به ثبت رسید. تعداد 7 میلیون سکه یعنی 70 تن طلا! خرید این 70 تن طلا به معنای کاهش پشتوانه پول کشور است. آیا جز این است که آسیب اقتصادی به کشور وارد شود؟ اکون نیز بحث تحریم را پیش رو داریم. با این اوصاف مشخصا بانک مرکزی به مشکل برخورد می‌کند.
وی در مورد برخورد امنیتی با خریداران سکه در بازار گفت: مشخصا هر ارگانی کار خود را انجام می‌دهد. الان مدتها است که در ایران بحث پولشویی مطرح است. نهادهای مربوطه نیز باید وارد عمل شوند. اینکه از سوی شخصی 39 هزار سکه خریداری شده است، باید بررسی شود. با خرید این میزان سکه، آیا در بازار اخلال ایجاد نمی‌شود؟ رسیدگی به این مسائل می‌تواند نظم ایجاد کند. برای حمایت از مردم باید این کار صورت بگیرد. با افزایش قیمت ارز و طلا مردم آسیب می‌بینند.
او در مورد آینده بازار سکه و طلا در ایران ابراز داشت: این بازار قابل پیشبینی نیست.
گفت و گو : سید مسعود آریادوست
 
کد مطلب: 89938
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *