۰
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۷

برداشت غیر قانونی طلا در یکی از روستاها

مردم روستای اندریان در آذربایجان‌ شرقی از خاک معدن، طلا برداشت می‌کنند و هر کیلوی آن را ۴۰۰ هزار تومان می‌فروشند.
مردم روستای اندریان در آذربایجان‌ شرقی از خاک معدن، طلا برداشت می‌کنند و هر کیلوی آن را ۴۰۰ هزار تومان می‌فروشند.
به گزارش ایسنا، ایلنا نوشت: «برخی از مردم روستای اندریان از روستاهای شهرستان ورزقان بدون مجوز، خود دست به‌‌ کار شده و از خاک معدن طلا برداشت می‌کنند. حتی شنیده‌ها خبر از مرگ یک پدر و پسر هنگام خاکبرداری از معدن می‌دهد؛ هر چند افراد محلی تعداد قربانیان را بیشتر از این می‌دانند.
فرماندار شهرستان ورزقان با تایید این خبر گفت: تعدادی از افراد بر خلاف قانون و مخفیانه به این معدن وارد شده و خاک و سنگ طلا از آن برداشت می‌کنند.
حسن یحیوی با اشاره به این که سازمان صنعت معدن و تجارت استان و شرکت پیمانکار این معدن به استناد ماده ۱۹ قانون معادن و تبصره‌های ذیلی شکایات خود را اعلام کرده‌اند، اضافه کرد: نیروی انتظامی شهرستان اقدام به دستگیری چند نفر از این افراد کرده و آنها را به مراجع قضایی شهرستان تحویل داد.
به گفته روستاییان این خاک‌ و سنگ‌ها پس از برداشت در اطراف تبریز به‌ فروش می‌رسد.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان نیز در این باره گفت: غیر از متولیان معادن که اجازه برداشت برای آنها صادر شد‌ه، هر برداشت دیگری غیر‌ مجاز بوده و جرم است.
رضا عین‌الله‌زاده با توجه به اقدامات انجام شده در‌باره جلو‌گیری از رویه برداشت غیر مجاز گفت: طبق تبصره ۲ ماده۱۹ قانون معادن، نیروی انتظامی ملزم به همکاری با معادن است و باید مانع ایجاد مزاحمت به این معادن شود اما به رغم نامه‌نگاری‌ها هنوز نتیجه خوبی حاصل نشد.
چندی‌ پیش رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورزقان نیز گفته بود: معدن طلای اندریان در مرحله اکتشاف مورد موافقت قرار گرفته ولی بهره‌برداری از آن مستلزم اخذ مجوز ارزیابی کمیته ماده ۲ آئین‌نامه ارزیابی زیست‌محیطی، طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ تولیدی خدماتی و عمرانی با اتخاذ تمهیدات زیست‌محیطی مورد نیاز و اطمینان‌بخش و روش مناسب است.
آن چه مشخص است فعلا تکلیف این معدن برای مسئولان این شهرستان هم هنوز روشن نشده و برداشت غیر قانونی مردم این روستا از خاک معدن نیز ادامه دارد.
آذربایجان شرقی با داشتن معادن سنگ در آذرشهر، طلا در ورزقان و مس سونگون از قطب‌های معادن جهان و ایران است.
مس و طلا جزو فلزات با ارزش دنیا هستند که صادرات آنها می‌تواند رتبه نخست را در صادرات‌ غیر‌ نفتی کشور داشته باشد.»
کد مطلب: 100163
برچسب ها: طلا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *