۰
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۲

روایت کدخدایی از جلسه ۲۶ خرداد ۸۸‌

«مستندات حاکی از این است که از میان ۱۲ عضو شورای نگهبان در سال ۱۳۸۸ شش عضو به‌ صورت رسمی از نامزدی احمدی‌نژاد حمایت کردند.»
«مستندات حاکی از این است که از میان ۱۲ عضو شورای نگهبان در سال ۱۳۸۸ شش عضو به‌ صورت رسمی از نامزدی احمدی‌نژاد حمایت کردند.»
به گزارش ایسنا، روزنامه شرق نوشت: «عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان که از چهره‌های ثابت برنامه‌های تلویزیون است، در برنامه «نگاه یک» درباره جلسه ۲۶ خرداد سال ۸۸ نماینده‌های نامزدهای انتخاباتی با حضور رهبر معظم انقلاب گفت: «در آن جلسه افراد مختلف از ستاد‌های گوناگون، مطالب متفاوتی ازجمله بازشماری صندوق‌ها را مطرح می‌کردند. در جلسه شورای نگهبان که با حضور نمایندگان نامزد‌های معترض برگزار شد، عنوان کردند که دو نفر از اعضای شورای نگهبان از نامزد خاصی جانبداری کردند اما آنها در جلسه با حضور رهبر معظم انقلاب گفتند، هشت نفر از اعضای شورای جانبداری کردند.»
بر اساس متن جلسه‌ای که کدخدایی به آن اشاره می‌کند و دو روز پیش هم خبرگزاری‌ها منتشر کردند، محمدرضا بهشتی، نماینده ستاد میرحسین موسوی می‌گوید: «درخواست آقای مهندس میرحسین موسوی هم یک درخواست روشنی است. ایشان خواستار ابطال و تجدید انتخابات است؛ آن‌ هم به دلایل متعددی که بخشی از آن در جلسه‌ای که با شورای نگهبان بوده، منعکس شده. هر چند، چند نفر از اعضای شورای نگهبان خودشان در شرایط قبل از انتخابات مشخصا جانبداری از یک کاندیدای معیّن را کردند! هفت نفر در سخنرانی‌ها، در مجامع، در مطبوعات؛ آن‌هم جایی که علی‌القاعده از او انتظار می‌رفته که جانب بی‌طرفی را مراعات کند.»
داوود دانش‌جعفری، نماینده محسن رضایی هم در این جلسه می‌گوید: «یک تلقی‌ای وجود داشت که شورای نگهبان در مجموع از یک نامزد خاص حمایت می‌کند. شاید تعداد هفت نفر از آنها اسم برده می‌شد که فعال هستند در بحث‌ها. البته معنی‌اش این نیست که نباید اعضای شورای نگهبان نظر داشته باشند ولی این تلقی را به وجود می‌آورد که اینها که قرار است داور باشند، در واقع خودشان موضع دارند.»
در ادامه گزارش منتشرشده در خبرگزاری‌ها هم به صحبتی از مرتضی الویری، نماینده کروبی اشاره شده است. به این شکل که «الویری اصرار دارد که با توجه به شبهات مطرح‌شده، شورای نگهبان نمی‌تواند مرجع رسیدگی به شکایات قرار بگیرد؛ چون هفت نفر از اعضای آن صریحا از یکی از نامزدها حمایت کرده‌اند و موضع‌گیری خاصی دارند.»
فارغ از اختلاف‌ نظر بر سر عدد حامیان اما مستندات تاریخی چه می‌گوید؟ مستندات حاکی از این است که از میان فقهای شورای نگهبان، سه نفر از اعضا از محمود احمدی‌نژاد حمایت جدی کردند و همین حمایت زمینه‌ساز بروز شایعه حمایت شورای نگهبان از احمدی‌نژاد را فراهم کرد. آیت‌الله احمد جنتی در خطبه‌های ١٧ آبان ٨٧ حمایتی تمام‌قد از دولت احمدی‌نژاد داشت و گفت: «ریخته‌اند به جان دولت، هر چه می‌خواهند می‌گویند. کور خوانده‌اند که یک روزی مردم مملکت را دودستی تقدیم‌شان می‌کنند.»
آیت‌الله احمد جنتی در یکی از گفت‌وگوهای خود در حمایت از احمدی‌نژاد گفته بود: «حمایت من از آقای رئیس‌جمهور یکی به دلیل حمایت‌های «آقا» بوده است و دیگر این که غالبا مواضع و شاخصه‌های وجودی رئیس‌جمهور را می‌پسندم؛ مانند ساده‌زیستی، تواضع، پرکاری، عدالت‌خواهی صادقانه، علاقه به خدمت به محرومین، شهامت و شجاعت در اقدام به کارهای سنگین و احیانا خطرناک، مبارزه با ظلم و فساد و استکبار و سلطه‌طلبان زورگو در حد تحقیر آنها و برخورد از موضع قدرت با آنها، ابتکار در عمل که همیشه حرف اول را مبتکران می‌زنند. این مجموعه خصالی است که من در هر که باشد او را دوست دارم و از او حمایت می‌کنم و این خصال در افراد گذشته وجود نداشته یا کمتر وجود داشته است و مردم هم به همین دلیل، آن آرای بالا را به او دادند.»
آیت‌الله محمد مؤمن، دیگر فقیه شورای نگهبان بود که در حمایت از احمدی‌نژاد سخن گفت و اعلام کرد: «من آقای احمدی‌نژاد را از سه نامزد دیگر بهتر می‌دانم. باید فردی از سوی مردم انتخاب شود که صلاحیت لازم برای اداره مملکت داشته باشد و خواسته و دستورات پیامبر(ص) و امامان(ع) را برآورده سازد.»
آیت‌الله محمد یزدی، رئیس اسبق قوه ‌قضائیه، دیگر فقیه حامی احمدی‌نژاد در شورای نگهبان بود. او حتی در بیانیه‌ای که بعد‌ها برخی از اعضای جامعه مدرسین آن را تکذیب کردند، اعلام کرد که نظر جامعه مدرسین در انتخابات ۸۸ احمدی‌نژاد است. در بخشی از این بیانه آمده بود «جناب آقای احمدی‌نژاد در مقایسه با سایر افراد به ارزش‌های اسلامی توجه بیشتری داشته و شاخص‌های مورد نظر امام و رهبری را رعایت می‌نماید. نظر شخصی بنده به عنوان یکی از اعضای جامعه مدرسین قبلا اعلام شده است و مجددا عرض می‌کنم به هیچ‌وجه مجوز شرعی برای عبور از آقای احمدی‌نژاد را ندادیم و البته این نظر شخصی بنده می‌باشد.»
از میان حقوق‌دانان شورای نگهبان نیز بودند کسانی که شیفته محمود احمدی‌نژاد بودند. غلامحسین الهام و ابراهیم عزیزی، دو حقوق‌دان شورای نگهبان به ترتیب در دولت نهم عهده‌دار وزارت دادگستری و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور بودند.
عزیزی حتی در میتینگ تبلیغاتی رئیس‌جمهور در مصلای تهران حضور پیدا کرد. آیت‌الله کعبی نیز از جمله حامیان احمدی‌نژاد در سال ۸۸ بود. کعبی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است که هم‌نوا با آیت‌الله یزدی از احمدی‌نژاد در مقابل میرحسین موسوی حمایت کردند.
مستندات حاکی از این است که از میان ۱۲ عضو وقت شورای نگهبان شش عضو به‌ صورت رسمی از نامزدی احمدی‌نژاد حمایت کردند.»
کد مطلب: 100166
برچسب ها: شورای نگهبان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *