۰
سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۱

صفر تا صد طرح حذف چهار صفر

رسانه های داخلی ابعاد مختلف طرح جدید حذف چهار صفر از پول ملی را بررسی کرده و نقاط قوت و ضعف آن را مورد توجه قرار دادند.
رسانه های داخلی ابعاد مختلف طرح جدید حذف چهار صفر از پول ملی را بررسی کرده و نقاط قوت و ضعف آن را مورد توجه قرار دادند.
به گزارش گروه نشریات خبری، پس از مطرح شدن طرح حذف چهار صفر از پول ملی، رئیس کل بانک مرکزی برخی از جزئیات آن را منتشر کرد. بر اساس این لایحه که لازمه اجرای آن، تایید در دولت و سپس تصویب در مجلس است، قرار است بر اساس عرف چند ده ساله بین مردم، هر 10 هزار ریال معادل یک تومان لحاظ شود.
پس از اعلام پیشنهاد رییس کل بانک مرکزی، کارشناسان و اقتصاددانان متعددی به موضوع حذف 4 صفر از پول ملی واکنش نشان دادند و در موافقت و مخالفت این طرح سخن گفتند.
بررسی امروز(18 دیماه) روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی حاکی از آن است که تعدادی از این رسانه ها حذف چهار صفر از پول ملی را در فاکتورهای کلان اقتصادی کشور بی تاثیر دانسته اند.
در این راستا رسانه های اصلاح طلب علاوه بر انتشار نقدهایی به این موضوع، دامنه های مثبت این طرح را نیز در نظر گرفته و کاهش هزینه های حسابداری و تسهیل مبادلات مالی را از مزایای اجرای این طرح برشمردند.
رسانه های اصولگرا نیز آن را رویدادی با جهت‌ گیری روانی دانسته و بر لزوم اصلاحات ساختاری و رعایت انضباط پولی قبل از اجرای این طرح تاکید کردند.

رسانه های اصلاح طلب
---------------------------
**بی تاثیری حذف 4 صفر در فاکتورهای کلان اقتصادی
روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «پیدا و پنهان حذف صفر» می نویسد: حذف صفر، هیچ تاثیری بر متغیرهای کلان اقتصادی همچون تورم ندارد و ابزاری برای کنترل قیمت‌ها یا کاهش تورم نیست. بنابراین نباید انتظار تاثیر خاصی از اجرای این طرح داشت. تنها اثر حذف صفرها می‌تواند کاهش هزینه‌های حسابداری و تسهیل انجام مبادلات مالی و ثبت آنها به خصوص در سطح کلان است. البته حذف صفر می‌تواند اثر روانی نیز داشته باشد که لازمه آن، پایان تورم‌ بالا و تک ‌رقمی شدن آن است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، طرح جدید حذف چهار صفر از پول ملی در حالی توسط رئیس کل بانک مرکزی مطرح شد که معاون اسبق وزارت اقتصاد معتقد است این طرح در شرایط فعلی به بهبود اوضاع اقتصادی نمی‌تواند کمک کند و فقط مردم را سرگرم خواهد کرد!... در مجموع شرایط مناسب اقتصادی برای حذف صفر از پول ملی فراهم نیست؛ موضوعی که کارشناسان و مدیران بانکی هم به آن اذعان دارند.

مجیدرضا حریری، نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین نیز در گفت‌ و گو با ایسنا، به بررسی ابعادی از طرح جدید بانک مرکزی پرداخت و اظهار کرد: از حدود 10 سال قبل، بحث کاهش صفر از پول ملی مطرح بوده و چند بانک مرکزی در دولت‌های مختلف در رابطه با آن اظهارنظرهایی داشتند. این در حالی است که اقتصاد ما در طول این 10 سال با اتفاق‌ها و تغییراتی جدی روبرو بوده است. در شرایط فعلی که اقتصاد ایران با مشکلاتی مواجه بوده و تصویر دقیقی از آینده خود ندارد، می‌توان به اجرای چنین طرح کلانی فکر کرد. اقتصاد ما امروز نامتعادل است و باید بیش از هر چیز تلاش کنیم که تعادل به این عرصه بازگردد.

محمدرضا تابش در گفت‌ و گو با ایسنا، با اشاره به ارائه لایحه حذف چهار صفر از پول ملی از سوی بانک مرکزی به دولت، اظهار کرد: گرانی، معلول تورم است و مهم‏ترین نهادی که با اعمال سیاست‏های پولی و مالی می‌تواند تورم را کنترل کند بانک مرکزی است. لذا شایسته است بانک مرکزی به جای تلاش برای حذف صفرها از پول ملی که بیشتر جنبه تسهیل عملیات حسابداری را دارد تلاش خود را برای اعمال اصلاحات پولی و بانکی که در فرجه زمانی چند ساله نتیجه بخش است معطوف دارد.

'علیرضا شکیبایی' رییس بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفت‌ و گو با خبرنگار ایسنا، با ابراز این عقیده که حذف صفرهای پول ملی روی واقعیت‌های اقتصادی مردم هیچ تاثیری ندارد، تصریح کرد: حذف صفرهای پول ملی هم از لحاظ روانی و هم از بعد محاسباتی بی‌ارزش بودن پول ملی را کمتر نشان خواهد داد، اما باید تاکید کرد که با این اقدام ارزش پول ملی افزایش پیدا نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، غدیر مهدوی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در کانال خود در فضای مجازی نوشت: چنانچه اقتصاد در شرایط رشد با ثبات تولید قرار نگرفته باشد، حذف صفر هیچ کمکی نمی‌ کند و حتی می‌تواند تورم را تشدید کند زیرا در حالت انتظارات تورمی، مردم افزایش قیمت از ده تومان به پانزده تومان، یعنی پنجاه درصد افزایش را راحت‌تر از افزایش قیمت از صد تومان به صد و پنجاه تومان، یعنی همان پنجاه درصد افزایش، می‌پذیرند.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات احمد حاتمی یزد در گفت و گو با تارنمای نامه نیوز در واکنش به تصمیم بانک مرکزی برای حذف 4 صفر از پول ملی گفت: این اقدام مشکلی را از بحران های موجود مالی کشور کشور حل نمی کند. یعنی مشکلی را از حجم نقدینگی، نرخ سود بانکی، بحران بانکی، وصول مطالبات معوق و برنامه های ارزی کشور حل نمی کند.

عباس هشی، کارشناس اقتصادی، در گفت ‌وگو با روزنامه «شرق» درخصوص آثار حذف صفر از پول در معیشت مردم توضیح داد: بحث حذف چهار صفر پول ملی از یک سو تغییر شکل پول است و از سوی دیگر تغییری که در بازار ایجاد می‌کند. گرچه دولت‌ها همواره از حذف صفر به‌عنوان راهکاری برای مهار تورم دفاع می‌کنند، اما منتقدان معتقدند تأثیری در تغییر تورم ندارد. اثر آن می‌تواند به صورت روانی بر معیشت مردم باشد، اما این در زمانی اتفاق می‌افتد که اقتصاد در شرایط تعادلی باشد.

روزنامه فرصت امروز در تحلیلی نوشت: حذف چهار صفر از پول ملی بیشتر به یک سرگرمی شباهت دارد تا یک فوریت. این اقدام هیچ تأثیری در فاکتورهای اصلی اقتصاد ندارد. برداشتن چهار صفر هیچ تغییری در وضعیت اشتغال، تورم، سرمایه گذاری و نقدینگی ایجاد نمی کند درحالی که این موضوعات، مسائل نرخ سود بانکی مسئله اصلاح نظام بانکی اصلی است که بانک مرکزی باید به آن بپردازد و قانون بانکداری که لایحه اصلاح آن سال هاست در دولت معطل مانده و وضعیت نقدینگی گویا در اولویت بانک مرکزی قرار ندارد و البته اقداماتی مثل حذف چند صفر دردی از این مسائل اصلی درمان نمی کند.

روزنامه آفتاب یزد که لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در شبکه‌های اجتماعی را بازتاب داده است در بخشی از گزارش خود به نقل از فرید مدرسی روزنامه نگار نوشت: به لحاظ فرهنگِ اجتماعی برداشتن چهار صفر پول، در دوران بی ‌ثباتیِ اقتصادی، اثر روانی منفی بر جامعه می‌گذارد و این تلقی را بوجود می‌آورد که کاملاً پول ایرانی بی‌ارزش است. ثبات و امید را به اقتصاد بازگردانید؛ سپس سه یا چهار صفر را حذف کنید.

**حذف صفر از پول ملی، اقدام مثبت بانک مرکزی
بایزید مردوخی کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران با بیان اینکه خوشحالم که با همت بانک مرکزی این پیشنهاد به دولت رفته است اظهار امیدواری کرد که این طرح زودتر در دولت تصویب شود.وی با بیان اینکه ما از هزار تا میلیارد را می‌فهمیم اما میلیون میلیون میلیارد را نمی‌فهمیم، گفت: به همین خاطر خواندن اعداد بزرگ سخته و قابل فهم نیستند به‌عنوان مثال مشکل بزرگی اعداد و ارقام در سیستم مالی کشور موجب شده خواندن لایحه بودجه برای من کارشناس هم سخت باشد.بنابراین ناگزیر به اجرای حذف صفرها از پول ملی هستیم.حذف صفرها از پول ملی کاری تکنیکی برای حسابداری دولت و سیستم بانکی است.

در این رابطه یحیی آل اسحاق - از اعضای اتاق بازرگانی تهران - در گفت‌وگو با ایسنا، معتقد است در صورتیکه بانک مرکزی بتواند تمام جوانب مورد نیاز در اجرای طرح حذف صفر از پول ملی را لحاظ کند، می‌توان انتظار داشت که این طرح نتایجی مثبت از خود بر جای بگذارد.

در همین خصوص کمیل طیبی پژوهشگر پژوهشکده پولی و بانکی در گفت و گو با فرارو عنوان کرد: بعضا برای اینکه دولت‌ها بتوانند حجم زیاد نقدینگی در کشور را کنترل کنند و مانع از کاهش ارزش پول ملی شوند، تصمیم می‌گیرند صفر‌های پول ملی خود را بردارد. البته این صرفا یکی از راهکار‌های مقابله با تورم و نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی است. اینگونه می‌توانند مجددا یک ارزش قابل توجهی به پول ملی خود بدهند.

محمد اشرف دوابه استاد اقتصاد دانشگاه صباح‌الدین زعیم استانبول معتقد است حذف چهار صفر از پول ملی پاسخی به کاهش ارزش پول است و من با روش بانک مرکزی ایران موافقم، چراکه این اقدام موجب کاهش تورم می‌شود. او در گفت ‌ وگو با ایلنا در مورد تصمیم بانک مرکزی ایران برای حذف چهار صفر از پول ملی افزود: من با روش بانک مرکزی ایران موافقم، این اقدام موجب کاهش تورم می‌شود و حذف چهار صفر از پول ملی به معنای پاسخی برای کاهش ارزش پول خود است و مهم است که تعادل پول، تولید و اصلاح ساختار اقتصاد برقرار باشد.

تارنمای انتخاب به نقل از میثم رادپور تحلیلگر اقتصادی در یادداشتی نوشت: اقدام دولت در بازه زمانی کنونی اقدام غیرعاقلانه و غیرمنطقی نیست، به خاطر این که به لحاظ اسمی قدرت خرید را تقویت می‌کند و به احتمال زیاد احساس بهتری به مردم خواهد داد ضمن این که ما اولین کشوری نیستیم که حذف صفر از پول ملی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. کشورهای زیادی در دنیا وقتی با تضعیف پول ملی در چند دهه روبه‌رو شده‌اند به این اقدام روی آورده‌اند، ضمن این که برداشت صفر از پول ملی کار پرهزینه‌ای نیست و حتی می‌تواند در آینده به صرفه‌جویی در تولید اسکناس منجر شود.

**عملیاتی شدن حذف صفر پس از اصلاحات بانکی
روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به اعلام جزئیات رفرم پولی از سوی بانک مرکزی نوشت: به نظر در سخنان رئیس کل بانک مرکزی، یک تناقض به چشم می‌خورد. همتی در بند پنجم ویژگی لایحه پیشنهادی، حذف صفر را در بسیاری از کشورها، به‌عنوان سرآغازی برای اصلاحات جدی معرفی کرد. در حالی که در بند سوم همین یادداشت، این اقدام را در کنار دیگر سیاست‌ها دید و عملیاتی شدن آن را متاخر بر اصلاحات بانکی اعلام کرد. اگر حذف صفر پس از اصلاحات بانکی عملیاتی می‌شود، چگونه می‌تواند سرآغازی بر اصلاحات جدی اقتصادی باشد؟

**تجربه سایر کشورها در اجرایی شدن طرح حذف صفرهای پول

حمیدرضا اشراف ‌زاده استاد اقتصاد در گفتگو با فرارو اظهار کرد: نکته مهمی‌که باید به آن توجه کنیم این است که برداشتن صفر‌های پول ملی شرایط و ملزومات خاص خود را دارد. اگر نگاهی به تجربه‌های مشابه در کشور‌هایی مثل آلمان یا ترکیه بیندازید، می‌بینید که وضعیت آن‌ها با ایران امروز بسیار متفاوت بود. یعنی درست است که ما الان با یک حجم نقدینگی بسیاری مواجه هستیم و ارزش پولی ملی ما هم کاهش پیدا کرده، اما هنوز به آن درجه‌ای نرسیدیم که بخواهیم صفر‌های پول ملی خود را حذف کنیم؛ بنابراین حتی اگر فرض را بر این اساس بگذاریم که برداشتن صفر‌ها هیچ تبعاتی برای اقتصاد ایران ندارد، اما هیچ سودی هم نخواهد داشت.

در صفحه نخست روزنامه آرمان درباره حذف صفر در کشورهای دیگر می خوانیم: حذف صفر از پول ملی تنها از سوی مسئولان ایران مطرح نشده است، بلکه نگاهی به تجربه سایر کشورهای دنیا نیز نشان می‌دهد که آنها نیز تجربه مشابه در این زمینه داشته‌اند؛ برای مثال کشورهایی چون آلمان، آرژانتین، ترکیه، رومانی، زیمبابوه و... نیز به حذف صفر از پول ملی خود دست زده‌اند. براساس اطلاعات منتشر شده، تورم شدید ناشی از فشار اقتصادی جنگ جهانی دوم، سیاستگذاران آلمانی را بر آن داشت که حذف صفر از مارک را دنبال کنند. در آرژانتین نیز حذف چهار صفر از پول ملی در سال 1983 محقق شد. ترکیه در سال 2005، لیره جدید را جایگزین لیره قدیم کرد و دولت رومانی در همین سال با حذف چهار صفر، پول جدید این کشور به نام «لیو» را معرفی کرد. اخیرا دولت زیمبابوه هم 10 صفر از پول ملی خود حذف کرده است.

رسانه های اصولگرا
-----------------------
** بی تاثیری طرح حذف صفر بر متغیر‌های کلان اقتصادی
روزنامه جوان در گزارشی آورد: واقعیت آن است که کاهش تعداد چهار صفر از پول ملی در واقع بیشتر از آنکه رویدادی بنیادی برای کنترل شرایط رکود تورمی باشد، رویدادی با جهت‌ گیری روانی بوده و در متغیر‌های کلان اقتصادی عملاً هیچ اتفاقی روی نمی‌دهد؛ چراکه تورم در واقع با توجه به تعاریف قدیم افزایش حجم پول و با تعاریف جدید، افزایش سطح عمومی قیمت‌هاست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان نسبت به تصمیم جدید پولی دولت در یادداشتی نوشت: تا زمانیکه افسار تورم سرکش، از دست تیم اقتصادی دولت خارج است کم کردن چند صفر از اسکناس های رایج کشور نه تنها مشکلات اقتصادی ایران و نابسامانی های بازار و معیشت مردم را مرتفع نمی‌ کند، بلکه به نوعی گول زدن خویش و عوض کردن صورت مسئله است.

به گزارش تارنمای مشرق، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ارائه لایحه حذف 4 صفر از پول ملی از سوی بانک مرکزی به دولت، گفت: قطعاً حذف 4 صفر از پول ملی هیچ تغییری در شرایط اقتصادی کشور مانند شرایط تورمی، رکودی و قدرت خرید مردم ندارد.

هدایت الله خادمی، نماینده و عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص حذف صفرهای پول ملی برای مقابله با کاهش ارزش پایه پولی در گفت وگو با رسالت گفت: ارزش پایه پول ملی ما به‌شدت کاهش پیداکرده و این واقعیتی است که اتفاق افتاده است، اگر بخواهیم نسبت به چندین سال قبل مقایسه کنیم می‌شود گفت که ارزش پول ما بیش از 400 برابر کاهش داشته است. برای رشد اقتصادی باید چرخه تولید رونق گیرد، با برداشتن این صفرها می‌خواهیم به 30 سال گذشته بازگردیم و ازنظر روانی مقداری ارزش پولمان را بالا ببریم، اما درآمدها به همان نسبت کاهش پیدا می‌کند و اتفاق خاصی برای اقتصاد نخواهد افتاد.

**لزوم اصلاحات ساختاری قبل از اجرای این طرح
روزنامه کیهان نوشت: انجام چنین کاری مستلزم یکسری اصلاحات ساختاری و رعایت انضباط پولی می‌باشد تا در زمان اجرای این طرح اثرات مثبت آن معلوم شود، نه اینکه در شرایطی که ثبات اقتصادی وجود ندارد دست به چنین کار پر مخاطره‌ای بزنیم.

خبرگزاری فارس مدعی گفت ‌و گو با یک مقام آگاه در بانک مرکزی که البته نامش را عنوان نکرده است، شده و به نقل از وی می نویسد: حذف صفر‌ها از پول ملی در مدت کوتاهی قابل اجرا نیست.برای آماده‌سازی مقدمات اجرای این طرح 2 سال زمان نیاز است و فرایند اجرای آن کوتاه مدت نیست. شرایط و بستر اجرای سیاست حذف صفر‌ها فراهم نشده است.

احمد عزیزی، کارشناس ارشد حوزه پولی و بانکی نیز در گفت ‌و گو با مهر گفت: حذف صفر از پول ملی، آخرین مرحله اصلاحات پولی یک کشور است؛ اما بانک مرکزی کشورمان، اجرای آن را به عنوان اولین مرحله از این اصلاحات، در دستور کار قرار داده است.

روزنامه خراسان در مطلبی انتقادی به این ایده نوشت: هرچه فکر می‌ کنیم متوجه نمی‌شویم چرا قرار است حذف این 4 صفر تاثیری در بهبود شرایط اقتصادی داشته باشد؟ مثلا چه فرقی می‌کند مرغ کیلویی 140 هزار ریال باشد یا 14 هزار تومان یا با این حساب جدید 14 تومن، وقتی حقوق‌ها در حد 2 میلیون تومان یا 2 هزار تومان جدید است؟
کد مطلب: 100708
برچسب ها: بانک مرکزی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *