۰
يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۲

خروج نیروهای ایرانی از سوریه هدفی بلندپروازانه

وزیر امورخارجه آمریکا با تکرار ادعاهای واهی خود علیه کشورمان گفت که خارج کردن تمام نیروهای ایرانی از سوریه هدفی بلندپروازانه است.
وزیر امورخارجه آمریکا با تکرار ادعاهای واهی خود علیه کشورمان گفت که خارج کردن تمام نیروهای ایرانی از سوریه هدفی بلندپروازانه است.
به گزارش ایسنا، مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا که در سفر منطقه‌ای خود به‌سر می‌برد در گفت‌وگو با پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن به تکرار ادعاهای بی‌اساس آمریکا درباره برنامه موشکی و هوا فضای کشورمان و حضور ایران در سوریه پرداخت.
پمپئو با ادعای اینکه در چند روز آینده جمهوری اسلامی قصد دارد ماهواره به فضا پرتاب کند، مدعی شد که این در واقع پوشش ایران برای ادامه آزمایش فناوری موشکی پیشرفته قادر به حمل کلاهک هسته‌ای‌اش است.
وی در ادامه ادعاهایش گفت که آمریکا پیش‌بینی کرده است ایران در روزهای آینده قصد دارد چندین ماهواره به فضا ارسال کند اما حقیقت این است که جمهوری اسلامی می‌خواهد از این آزمایش به عنوان یک ترفند برای آزمایش موشک بالستیک بین قاره‌ای استفاده کند.
وزیر امورخارجه آمریکا در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تکرار این ادعای بی‌اساس که آزمایش موشک بالستیک در ایران خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است، گفت: تمام جهان باید در کنار یکدیگر با این اقدام مخالفت کنند.
پمپئو که در دیدارهایش با سران منطقه درباره فشار بر ایران گفت‌وگو کرده است، روز شنبه در ابوظبی نشان داد که دولت ترامپ برای مقابله با ایران در منطقه به کشورهای خاورمیانه تکیه کرده است.
وی همچنین به سوالاتی پیرامون تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه پاسخ داد و خارج کردن تمام نیروهای ایرانی از سوریه را نیز هدفی بلندپروازانه دانست.
پمپئو گفت: (خارج کردن) تمام نیروهای ایرانی هدفی بلندپروازانه است اما این هدفمان است. این ماموریت ما است. ابزاری که استفاده می‌کنیم گسترده‌اند.این حقیقت که دو هزار پرسنل یونیفورم پوشیده از سوریه خارج می‌شوند، یک تغییر تاکتیکی است اما ظرفیت ما برای انجام اقدامات نظامی را تغییر نمی‌دهد.
این مقام آمریکایی ادامه داد: نیروهای آمریکایی به طور کامل منطقه را ترک نخواهند کرد و ائتلاف ضد ایرانی که آمریکا آن را رهبری می‌کند به‌طور کامل قادر به حفظ عملیات نظامی با هدف خارج کردن ایران از سوریه است. اما مهم‌تر از آن، این کمپین که به دنبال ایجاد جهانی بهتر بوده تا به مردم ایران اجازه داده شود فرصت و دموکراسی داشته باشند، دارای اجزای بسیاری ازجمله اقتصادی، مالی و به‌طور قطع دیپلماتیک است.
وی همچنین گفت که آمریکا روز جمعه اعلام کرد که روز 12 ماه فوریه نشستی در سطح وزیران در ورشوی لهستان برگزار خواهد کرد تا کشورهای سراسر جهان را برای مقابله با ایران ترغیب کند و رهبرانی از تقریبا تمام قاره‌ها از جمله آسیا، نیم‌کره غربی، خاورمیانه و آفریقا در این نشست حاضر خواهند بود.
پمپئو این ائتلاف (ضد ایرانی) را بزرگ و رو به گسترش توصیف کرد و مدعی شد: ابزارهایی که ما از این ائتلاف به دست خواهیم آورد همگی با یگدیگر برای آن ماموریت کار خواهند کرد تا فرصتی به ما بدهند که شانسی برای مردم ایران ایجاد کنیم.
وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش گفت: اگر چه، آمریکا تمایلی برای اقدام به تنهایی ندارد ما خرسند هستیم که بخش مهمی از این ائتلاف باشیم. این بخش مهمی از برنامه رئیس جمهور است. خطرات اشاعه هسته‌ای از سوی ایران نیز کاملا واقعی هستند.
وی افزود: به‌طور قطع ماموریت ما این است که تامین مالی حزب‌الله و شبه نظامیان شیعه و حوثی‌ها در یمن را متوقف کنیم.
به گزارش ایسنا، این اعاها در حالی مطرح می‌شود که حضور مستشاری کشورمان در سوریه کاملا قانونی و بنا به درخواست دولت دمشق، تنها برای مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی بوده و مقامات روس و سوری نیز تاکنون بارها این مسئله را مورد تائید قرار داده‌اند.
ایران پیش از این تاکید کرده است تا زمانی که خطر تروریسم در سوریه باشد و دولت سوریه از ایران بخواهد به کمک‌های خود به این کشور ادامه دهد، در سوریه باقی می‌ماند.
در همین راستا، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان چندی پیش در مصاحبه‌ای تاکید کرد که جمهوری اسلامی تنها برای هدف مقابله با گروه‌های تندرو در سوریه حضور نظامی دارد، زیرا توسط دولت این کشور دعوت شده است.
وی افزود: همگان کمک ما به مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی را به رسمیت می‌شناسند و هیچ دلیل دیگری برای این حضور ما (در سوریه) وجود ندارد.
کد مطلب: 100953
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *