۰
شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۵

حافظان خوبی برای محیط زیست نبودیم

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما نتوانستیم حافظان خوبی برای نسل‌های بعد در حفظ محیط زیست باشیم و دلیلش این بود که توسعه را در مقابل محیط زیست قرار دادیم در حالی که اگر محیط زیست نباشد توسعه‌ای در کار نیست و بالعکس آن نیز صادق است.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما نتوانستیم حافظان خوبی برای نسل‌های بعد در حفظ محیط زیست باشیم و دلیلش این بود که توسعه را در مقابل محیط زیست قرار دادیم در حالی که اگر محیط زیست نباشد توسعه‌ای در کار نیست و بالعکس آن نیز صادق است.
به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری در مراسم گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها در بندرخمیر اظهار کرد: لایحه حمایت از تالاب‌ها قرار است بررسی شود، لایحه حمایت و حفاظت از خاک تصویب شده و امیدواریم قبل پایان سال جاری لایحه حمایت از محیط بانان نیز تصویب شود.
وی افزود: در سال ۱۹۷۱ وقتی کنوانسیون حمایت از تالاب‌ها در رامسر تشکیل شد ۴۸ سال پیش در چنین روزی قرار شد جهان در جهت حفظ محیط زیست تالاب‌های خود را حفظ کند و کنوانسیون حفظ تالاب‌ها در ژنو به نام رامسر است و قرار است شهر بندرخمیر به عنوان نماد شهر تالابی در کنوانسیون رامسر ثبت شود.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ما نتوانستیم حافظان خوبی برای نسل‌های بعد در حفظ محیط زیست باشیم و دلیلش این بود که توسعه را در مقابل محیط زیست قرار دادیم در حالی که اگر محیط زیست نباشد توسعه‌ای در کار نیست و بالعکس آن نیز صادق است.
کلانتری افزود: مطمئنم اگر روش‌های درستی را پیش بگیریم که هم محیط زیست حفظ شود و هم یک توسعه پایدار داشته باشیم که حفظ محیط زیست در دل توسعه پایدار است، کشور محیط زیست بهتری خواهد داشت، یکی از اجزای توسعه پایدار حفظ محیط زیست است، ما فکر کرده‌ایم هرچیزی در اطراف ماست برای ماست و هیچ حقی برای نسل‌های دیگر قائل نبودیم.
وی تصریح کرد: دریاچه ارومیه را خشکاندیم و حالا باید میلیاردها تومان هزینه برای برگرداندنش کنیم، تالاب انزلی هم در حال از بین رفتن است، گاوحونی را برای توسعه اصفهان خشکاندند، امروز باید فکر کنیم چطور احیایش کنیم، هامون را همسایه‌هایمان از بین بردند.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: فکر کردیم حقابه جازموریان تلف کردن آب است و به جای حفظ تالاب از بین بردیمش، و اکنون برای بازگرداندنش باید هزاران میلیارد هزینه شود، و مثال‌های بسیار دیگری از اینکه ما عاقلانه رفتار نکردیم.
کلانتری عنوان کرد: هوای کلان شهرها، ریزگردها، پسماندهایی که در شمال مدفون می‌شود و احیای تالاب‌ها از دستورات و تأکیدات رئیس جمهور به بنده بوده است و خدا می‌داند کدام تالاب‌ها قابل برگشت هستند.
وی خاطرنشان کرد: وقتی دولت تصمیم به احیای دریاچه ارومیه گرفت، مردم معترض بودند که آب کشاورزی را می‌خواهید به دریاچه بریزید! اگر این دریاچه احیا نمی‌شد ۵ میلیون نفر باید آن محدوده را ترک می‌کردند.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: هزینه‌های برخورد نامناسب با محیط زیست بسیار بالا است، کشوری که نیاز به رشد و توسعه دارد نباید راه‌ها را ببندد بلکه باید راه حل ارائه کند.
کلانتری ابراز کرد: محیط زیست محکم از اصولش دفاع خواهد کرد اما به این بلوغ فکری رسیده که راه توسعه را نبندد.
وی خاطرنشان کرد: ما امروز از ۱۲۰ درصد آب تجدیدپذیر خود استفاده می‌کنیم که مقدار مجاز استاندارد آن تنها ۴۰ درصد است. ما سه ملیون هکتار تالاب داریم و برای حفظ آن نیاز به کمک مردم داریم. از مردم می‌خواهم در حفظ محیط زیست ما را یاری کنند و همانطور که خانه‌اشان را تمیز نگه می‌دارند محیط زیستشان را نیز پاکیزه نگه دارند. این خیلی دردناک است جاده‌ها و اطراف جاده‌های کشوری اسلامی پر از زباله باشد.
کد مطلب: 102243
برچسب ها: عیسی کلانتری
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *