۰
سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۴

سبزی آلوده 21 نفر را راهی بیمارستان کرد

رییس شبکه بهداشت قشم گفت: از روز جمعه تا کنون21 نفر به دلیل مصرف سبزی و کاهوی آلوده در بیمارستان پیامبر اعظم قشم بستری شدند.
رییس شبکه بهداشت قشم گفت: از روز جمعه تا کنون21 نفر به دلیل مصرف سبزی و کاهوی آلوده در بیمارستان پیامبر اعظم قشم بستری شدند.
به گزارش ایرنا، حمیدرضا بهزادی روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: شامگاه پنجشنبه گذشته (11 بهمن ماه) در یک مهمانی ساندویچ مرغ به همراه سبزی و کاهو سرو شده است که در اثر آن 21 نفر دچار بیماری اسهال خونی آمیبیاز(Amebiasis) شدند.
وی ادامه داد: با مراجعه افراد مختلف، روز جمعه جلسه بحران شبکه بهداشت برای پیدا کردن منشا این بیماری تشکیل و مشخص شد سبزی و کاهوی سرو شده در مهمانی مذکور، آلوده بود.
رییس شبکه بهداشت قشم اظهار داشت: از آب شیرین کن و آب لوله کشی این روستا نیز نمونه برداری شد که آزمایش ها از سالم بودن آب حکایت دارد.
وی افزود: چهار نفر از بیماران بزرگسال و در سنین 26 تا 35 سال و بقیه، کودکان 4 تا 10 ساله بودند که تا کنون 9 نفر از آنان از بیمارستان مرخص شده اند.
بهزادی ادامه داد: نیازی به بستری شدن افراد نبود اما با توجه به حساسیت های به وجود آمده و برای آرامش خاطر بیماران و همراهان آنها این امر صورت گرفت.
وی با اشاره به آبیاری سبزی ها با کود انسانی تصریح کرد: با همکاری بخشداری مرکزی قشم، آموزش و پرورش و دهیاری روستای مذکور، آموزش شستشوی صحیح سبزی در این روستا صورت می گیرد.
رییس شبکه بهداشت گفت: برای ضدعفونی کردن سبزی ها، پس از پاک کردن و شستشوی اولیه جهت رفع گل و لای، باید سبزی را در محلولی متشکل از 3 تا 5 قطره از مایع ظرفشویی به ازای هر لیتر آب به مدت پنج دقیقه نگه داشت و پس از آن دوباره سبزی را شست.
وی خاطرنشان کرد: از محلول های ضد عفونی که در بازار موجود است نیز می توان برای ضد عفونی کردن سبزی ها استفاده کرد که طریقه استفاده از آن بر روی محصولات درج شده است.
بهزادی گفت: شیوع بیماری در اثر مصرف غذاهای فاسد و آلوده در روستای رَمچا دارای سابقه است به طوری که در سال 1394 در اثر مصرف حلیم مانده و فاسد شده تعدادی از افراد این روستا مسموم شدند.
وی افزود: در هفته گذشته نیز 14 نفر از روستای مذکور به علت مصرف آب آلوده به هپاتیت A دچار شدند.
رییس شبکه بهداشت ابراز داشت: هم اکنون استفاده از آب انبار این روستا ممنوع است و نمونه های تهیه شده در حال آزمایش برای بررسی شرایط آب این آب انبار است.
سه هزار و 681 نفر در روستای رَمچا زندگی می کنند. این روستا در فاصله 17 کیلومتری شهر قشم در ساحل جنوبی جزیره قرار دارد.
جزیره قشم با وسعت یک هزار و 500 کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول 135 کیلومتر و عرض میانگین 11 کیلومتر در خلیج فارس گسترده شده است و 300 کیلومتر خط ساحلی دارد.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود یکهزار و 628 کیلومتر مربع وسعت در میان آب های خلیج فارس به موازات ساحل استان هرمزگان گسترده شده است.
کد مطلب: 102423
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *