۰
سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۲

تأسیس "شلتر" از آسیبهای حوزه زنان میکاهد

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: تأسیس سرپناه برای زنان آسیب‌دیده می‌تواند از بسیاری آسیب‌های حوزه زنان جلوگیری می‌کند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: تأسیس سرپناه برای زنان آسیب‌دیده می‌تواند از بسیاری آسیب‌های حوزه زنان جلوگیری می‌کند.
به گزارش ایسنا، مریم بیدخام در مراسم افتتاحیه شلتر بانوان که ظهر امروز برگزار شد، تصریح کرد: باید بپذیریم که آسیب‌های اجتماعی وجود دارد تا از بروز و توسعه آسیب‌ها جلوگیری کنیم، تأسیس گرمخانه زنان از آسیب‌های زیادی جلوگیری می‌کند.

وی افزود: بسیاری از آسیب‌ها وقتی در حوزه زنان بروزمی کند آسیب جدی‌تر می‌شود چراکه مرد معتاد را جامعه و خانواده پذیرفته است اما زنان معتاد در وهله اول از خانواده طرد و در جامعه رها می‌شود که می‌تواند آسیب را در جامعه افزایش دهد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین یادآور شد: تأسیس شلتر نشان می‌دهد که ما این آسیب را پذیرفتیم و به دنبال حل آن هستیم، این مکان نباید محلی برای زندگی دائم زنان شود بلکه باید در مقطعی کمک و در گام بعدی توانمندسازی صورت بگیرد تا زنان آسیب‌دیده به خانواده و جامعه برگردند.

وی بیان کرد: از سازمان‌های مردم‌نهاد می‌خواهیم که متولی این حوزه باشند و ما را یاری کنند.
 
تأسیس فضای ویژه زنان ضروری است
صدیقه ربیعی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین نیز در ادامه این مراسم، تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی امروزه به دلیل توسعه، شکل و شمایل جدیدی به خود می‌گیرد، از طرفی برخی آسیب‌ها مانند اعتیاد آسیبی بود که قشر مردان را درگیر می‌کرد اما امروزه به زنان نیز سرایت کرده است.

وی افزود: اعتیاد زنان موضوع حساسی است چراکه زنان در جامعه نقش مادری و همسری ایفا می‌کنند و اگر دچار مشکل شوند در پی آن خانواده نیز دچار مشکل خواهد شد، بنابراین این موضوع حساسیت بالایی دارد و در تنظیم برنامه‌ها باید به این موضوعات نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین خاطرنشان کرد: کاهش سن ابتلاء به اعتیاد نیز زنگ خطری است که برای همه خانواده‌ها به صدا درآمده و هیچ خانواده‌ای نسبت به آن واکسینه نیست، بنابراین باید از ظرفیت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد برای این موضوع استفاده شود.

ربیعی تأکید کرد: زمانی که اقدامات و آموزش‌های پیشگیرانه توسط مردم صورت گیرد تأثیرگذاری زیادی خواهد داشت، سازمان بهزیستی نیز از این ظرفیت استفاده کرده و از سازمان‌های مردم‌نهاد نیز کمک می‌گیرد.

وی عنوان کرد: به خاطر حساسیت‌های این‌گونه آسیب‌ها در جامعه، وجود فضاهایی ویژه زنان برای اقامت و داشتن پناهگاه بسیار ضروری است تا بتوان با ساماندهی افراد آسیب‌دیده در گام‌های بعدی برای کنترل و درمان مشکل این قشر اقدام کرد.

مهدیه سادات قافله‌باشی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: ایجاد سرپناهی برای زنان معتاد و رهاشده در جامعه نیاز و مطالبه‌ای چندساله در قزوین بود که رسانه‌ها به‌صورت ویژه مطالبه می‌کردند که این امر امروز تحقق یافت.

وی افزود: هدف ما در شورای پنجم با ایجاد نشاط در شهر است و برای ایجاد نشاط باید در راستای کاهش آسیب‌ها قدم برداریم، مصوبه شلتر نیز کمتر از ۵ دقیقه در صحن شورا بالاترین رأی را آورد درواقع همه اعضای شورا بر ساخت شلتر تأکید داشتند.

قافله‌باشی تأکید کرد: اگر این مجموعه شکل گرفت به دلیل نیاز و مطالبه شهر بود، در چهل‌سالگی انقلاب نباید این مشکلات و آسیب‌ها را داشته باشیم.

وی عنوان کرد: ده‌ها پل و تقاطع در دل شهرها ساخته می‌شوند اما خوابیدن حتی یک زن در زیر این پل‌ها چهره نازیبایی به شهرهای ما می‌دهد که باید از آن جلوگیری کرد، تأسیس شلتر بانوان و حمایت شورای شهر و شهرداری از آن فراتر از بخشنامه و اختصاص ردیف بودجه بود.
کد مطلب: 102458
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *