۰
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۲

ادعای مقام سعودی درباره ترکیه و سوریه

رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان در بخش جدیدی از مصاحبه‌اش با ایندیپندنت عربی گفت که کشورش با تهدید به ارسال دو گروه از جنگنده‌های خود به منطقه در حل و فصل تنش میان ترکیه و سوریه در سال ۱۹۹۸ سهم بسزایی داشت.
رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان در بخش جدیدی از مصاحبه‌اش با ایندیپندنت عربی گفت که کشورش با تهدید به ارسال دو گروه از جنگنده‌های خود به منطقه در حل و فصل تنش میان ترکیه و سوریه در سال ۱۹۹۸ سهم بسزایی داشت.
به گزارش ايسنا، بندر بن سلطان، رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان در گفت‌وگو با اندیپندنت عربی مطرح کردن نام کشورش را برای تخریب سوریه و یا تلاش برای این امر را تکذیب کرد و گفت: در سال ۱۹۹۸ عبدالله بن عبدالعزیز، ولیعهد وقت و پادشاه فقید عربستان یک تور جهانی در شرق و غرب را آغاز کرد و در تابستان همین سال پس از اتمام سفرش به آمریکا توقفی را در جزیره هاوایی داشت و در این زمان درخواست کمکی را از سوی سوریه به دلیل تجمع و بسیج نیروهای نظامی ترکیه در مرزهای شمالی این کشور دریافت کرد.
وی افزود: بحران ترکیه و سوریه در سال ۱۹۹۸ معروف است، زمانی که درخواست کمک سوریه به دست ملک عبدالله رسید وی از من خواست تا یک پیام فوری به دولت بیل کلینتون، رئیس جمهوری وقت آمریکا مبنی بر درخواست برای مداخله فوری به منظور توقف "عربده کشی" ترکیه بر اساس توصیف شاهزاده عبدالله بفرستم.
طبق گفته بندر بن سلطان، در نامه وی به دولت وقت آمریکا چنین آمده است: "ریاض در هر تجاوزی علیه دمشق در کنار آن خواهد ایستاد". تفکر (ما) بر روی حمایت از سوریه و ارتش عربی شجاع آن متمرکز بود که در کنار عربستان ایستاده بود و حدود ۳۰ هزار سرباز را برای جنگ آزادسازی کویت ارسال کرده بود. ملک عبدالله از من پرسید که چگونه می‌شود پیام ما قوی‌تر باشد و جدی گرفته شود؟ به او گفتم راه حل این است که دو دسته از جنگنده‌های F-۱۵ را به همراه مهمات به تبوک در شمال عربستان بفرستیم.
وی ادامه داد: چرا مهمات؟ دلیل ارسال مهمات این بود که ما در نامه‌ای از آمریکا خواستیم که تجمع نیروهای ترکیه در مرزهای سوریه را متوقف کند و این مساله بیانگر این بود که ما ایستادگی می‌کنیم، به همین دلیل حرکت جنگنده‌های مذکور یک تهدید جدی بود و مجهز کردن آنها به مهمات نیز تأکیدی بر این موضوع بود. در آن زمان واشنگتن یک نماینده بلند پایه را به آنکارا فرستاد و آنگونه که به یاد دارم رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور بود تا این مشکل را حل کند و ترکیه نیز به دنبال این اقدام مکانیزم‌های خود را از مرز سوریه دور کرد.
این مقام سعودی خاطرنشان کرد: به همین دلیل نمی‌توان اینگونه فکر کرد که عربستان به دنبال تخریب یک کشور و یا سهیم بودن در این امر بوده، بلکه عربستان به دنبال حمایت از ارتش و ملت این کشور است و درخواست برای مداخله آمریکا به منظور پایان دادن به عربده کشی ترکیه در مرزهای شمالی سوریه به همین منظور صورت گرفت.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ایندیپندنت عربی جزئیاتی از آخرین سفر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به عربستان را فاش کرد.
بندر بن سلطان در این باره اظهار کرد: این سفر پس از احضار اسد توسط پادشاه پیشین عربستان در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۰ صورت گرفت و عبدالله بن عبدالعزیز در این دیدار به دلیل تکذیب دست داشتن مقامات دمشق در ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان از سوی اسد، وی را سه بار "دروغگو" خطاب کرد.
وی افزود: در آخرین سفر بشار اسد به سوریه و دیدار وی با ملک عبدالله که مقامات عربستانی دیگر از جمله ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه کنونی و ولیعهد وقت عربستان و همچنین فاروق الشرع، (معاون بشار اسد) نیز در آن حضور داشتند، بشار اسد در این دیدار به ملک عبدالله گفت: اعلیحضرت حقیقت این امر این است که من سرزنش کننده نیستم اما لبنانی‌ها بد هستند و روزنامه‌نگاران آنها می‌گویند که شما از من ناراحت هستید و گاهی چیزی در مورد من می‌گویید که خوب نیست.
سفیر سابق عربستان در آمریکا ادامه داد: شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز خندید اما شاهزاده نایف بن عبدالعزیز هیچ عکس‌العملی از خود نشان نداد و سپس همگی به سمت ملک عبدالله برگشتیم و منتظر پاسخ ایشان ماندیم. پادشاه خطاب به بشار اسد گفت: بشار من عمویت را پیش از پدرت می‌شناختم و پس از آن پدرت را نیز شناختم و نمی‌توانم چیزی درباره او بگویم غیر از اینکه بگویم او فرد صادقی بود و هیچگاه دروغ نمی‌گفت اما تو دروغگویی و دروغگو، به بندر دروغ گفتی و پس از آن به من نیز دروغ گفتی و من همه چیز را می‌بخشم جز کسانی که به من دروغ می‌گویند.
بندر بن سلطان تاکید کرد بشار اسد از واکنش پادشاه و پاسخ وی تعجب کرد و با دستپاچگی گفت: اما اعلیحضرت من رئیس جمهوری سوریه هستم من رئیس جمهوری سوریه هستم و ملک عبدالله در پاسخ به وی گفت؛ اگرچه رئیس جمهوری سوریه نیز باشی اما باز دروغگویی و دیگر چیزی ندارم که بگویم.
طبق گفته رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان ملک عبدالله پس اینکه آن پاسخ را به بشار اسد داد و درحالی که از وی به شدت عصبانی بود از جایش برخاست و مجلس را ترک کرد. شاهزاده سلطان نیز به سمت اسد رفت تا وی را به فرودگاه منتقل کند و ملک سلمان که در آن زمان امیر ریاض بود گفت، به خاطر احترام به شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز او کسی است که رئیس جمهوری سوریه را به فرودگاه می‌برد.
کد مطلب: 102496
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *