۰
پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۰۷

گفته های مهمان‌پرست در قزاقستان

سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشستی خبری در سفارت ایران در «آستانه» قزاقستان اعلام کرد احتمالا خط آهن «آکتائو-گرگان» در مارس سال آینده آماده شده و در این صورت همکاری تجاری ایران در زمینه انتقال غلات بسیار گسترده می‌شود.
 «رامین مهمانپرست» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس خبری با رسانه‌های قزاقستان و دیگر رسانه‌ها در خصوص تأثیر تحریم‌ها بر تبادل کالا بین ایران و قزاقستان گفت: حجم تبادلات اقتصادی و تجاری ایران با برخی کشورها بیش از ۲۰ برابر روابط تجاری ایران و قزاقستان است اما تحریم‌ها نه تنها این روابط را کاهش نداده است بلکه به افزایش این تبادلات منتهی شده است بنابراین کسانی که تجارت انجام می‌دهند، خود به دنبال افزایش روابط تجاری هستند و راه گسترده‌تر کردن تجارت را پیدا می‌کنند. ما فکر می‌کنیم که همکاری ایران و قزاقستان برای انتقال غلات این کشور به سایر کشورها می‌تواند گسترده‌تر باشد.

وی در خصوص خط آهن «آکتائو-گرگان» اعلام کرد در صورتیکه این خط آهن تکمیل شود، حجم صادرات غلات قزاقستان افزایش می‌آید زیرا یکی از مشکلاتی که برای انتقال غلات قزاقستان به ایران داشتیم، کمبود واگن بود و اگر این خط آهن کامل شود، سالیانه ۱۰ میلیون تن غلات می‌تواند جابجا شود.

مهمان‌پرست در خصوص این خط آهن تأکید کرد که تا جایی که می‌داند قرار است این خط آهن تا ماه مارس سال آینده آماده شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در خصوص اجلاس «سازمان همکاری‌های اقتصادی» موسوم به «اکو» که قرار است در آذربایجان انجام گیرد گفت که این سازمان ۱۰ عضو دارد. در ابتدا این سازمان از سه کشور ایران و ترکیه و پاکستان تشکیل شده بود و بعد از آن ۶ کشور از آسیای مرکزی و قفقاز به آن اضافه شدند و افغانستان نیز پس از آن به این گروه پیوست و تعداد اعضا به ۱۰ رسید.

وی تأکید کرد که این سازمان ظرفیت‌های خوبی برای همکاری اقتصادی دارد و آذربایجان به عنوان کشوری مهم، نقش خوبی را می‌تواند ایفا کند و همکاری بین تمامی اعضای این سازمان می‌تواند به نفع همه این کشورها باشد.
کد مطلب: 10256
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *