۰
چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۷

یا توبه کنید یا منتظر "شیوه افغانی" باشید

سخنگوی جنبش طالبان در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط از طریق فضای مجازی واتساپ و ایمیل با بیان اینکه این جنبش هرگز با دولت کابل مذاکره نخواهد کرد، دو گزینه پیش روی اعضای این دولت قرار داد و گفت، یا توبه کنند یا پس از رفتن نیروهای خارجی با به "شیوه افغانی" با آنها برخورد می‌شود.
سخنگوی جنبش طالبان در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط از طریق فضای مجازی واتساپ و ایمیل با بیان اینکه این جنبش هرگز با دولت کابل مذاکره نخواهد کرد، دو گزینه پیش روی اعضای این دولت قرار داد و گفت، یا توبه کنند یا پس از رفتن نیروهای خارجی با به "شیوه افغانی" با آنها برخورد می‌شود.
به گزارش ایسنا، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در گفتگو با روزنامه سعودی الشرق الاوسط بار دیگر تاکید کرد: جنبش طالبان با دولت اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان هرگز مذاکره نخواهد کرد. نشست نمایندگان طالبان با زلمای خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در روند صلح افغانستان صرفاً نشست با نماینده آمریکاست اما اشرف غنی یک دستیار داخلی است و نظامش مشکل فرعی افغانستان هستند که پس از حل مشکل اصلی یعنی اشغال‌گری حل خواهند شد.
وی مسؤولان دولت کابل را فرهیختگانی متاثر از تفکر غربی توصیف کرد که در حالی که کاملاً از حقایق مسائل آگاه هستند به استعمارگر ملحق شده و به طمع دستیابی به پول و پست‌های عالی به خدمت آنها درآمده‌اند اما اگر از گمراهی بازگشته و توبه کنند طبیعی است که نوع برخورد طالبان با آنها تغییر کرده و اختلافات موجود خودجوش حل خواهند شد.
مجاهد در پاسخ به این سوال که نظرش درباره درخواست رئیس جمهوری افغانستان از طالبان برای انجام مذاکرات جدی با کابل چیست و آیا امیدی برای نشستن این جنبش بر سر میز مذاکرات با دولت اشرف غنی در آینده نزدیک وجود دارد یا نه؟ گفت: بارها تاکید کردیم که دولت کابل را به عنوان نظام رسمی نماینده مردم افغانستان به رسمیت نمی‌شناسیم، نمی‌خواهیم با دولتی که صلاحیت ندارد مذاکره کنیم، به همین دلیل با آمریکایی‌ها درباره پایان دادن به حضور نیروهای بیگانه وارد مذاکره شده‌ایم.

وی در خصوص اینکه آیا ممکن است همان تصاویری که از سربازان طالبان و ارتش دولت در عید قربان منتشر شد و هر دو طرف در حالتی از انسجام و خوشحالی در کنار یکدیگر بودند، بار دیگر چنین تکرار شود؟ تاکید کرد: سربازان فرزندان ملت فقیر هستند و نادانی و فقر آنها را وادار به ورود به ارتش کرده است. استعمارگران و مزدوران آنها اذهان مردم را با دروغ‌ها و تبلیغات نادرست درباره طالبان پر کرده‌اند. آتش‌بس عید قربان فرصتی برای این سربازان جهت آشنایی مستقیم با برادران مسلمان عضو طالبان بود.
سخنگوی طالبان درباره اظهارات خلیل‌زاد مبنی بر اینکه پیش‌نویس چارچوب کاری وجود دارد و پیش از اینکه به توافقنامه‌ای تبدیل شود، باید روی جزئیات آن کار شود، گفت: مذاکرات ما با آمریکایی‌ها در جریان است و طرف آمریکایی آمادگی خود را برای پایان دادن به اشغال‌گری ابراز داشته و ما از جانب خود به آنها اطمینان دادیم که افغانستان تهدیدی امنیتی برای کسی نیست.
وی درباره اینکه نقطه ضعفی میان دو طرف مربوط به آتش‌بس و جدول زمانی برای خروج نیروهای بیگانه از افغانستان وجود دارد یا نه، گفت: یک مطلب اصلی وجود دارد و آن خروج نیروهای اشغال‌گر از کشور است، ما همچنین خواستار آزادی زندانیانی هستیم که نیروهای بیگانه با ظلم و تجاوز آن را زندانی کرده‌اند. افغانستان تهدیدی برای کسی نیست و افغان‌ها به کسی اجازه نمی‌دهند که کشورشان به تهدیدی برای دیگران تبدیل شود. از سوی ما چیزی حل نشده باقی نمانده است اما آمریکایی‌ها هم باید به اشغال‌گری پایان دهند و هم از داعش که به امنیت افغانستان و منطقه آسیب می‌زند، حمایت خود را قطع کنند.
مجاهد درباره دلیل افزایش تعداد عملیات طالبان و حملات آن به نیروهای دولتی در ماه‌های اخیر گفت، دلیل این امر تحت فشار گذاشتن هر چه بیشتر اشغال‌گر است تا کشور را ترک کند. نیروهای محلی مزدور نیروهای اصلی اشغال‌گر هستند که حملاتی را انجام می‌دهند و اشغال‌گر به واسطه آنها عملیات متجاوزانه‌ای علیه غیرنظامیان در شهرها و روستاها انجام داده است.
وی افزود، طالبان بر بیشتر خاک افغانستان کنترل دارد و نیروهای این جنبش در سراسر این کشور از جمله کابل، داخل نهادهای دولتی و دستگاه‌های مختلف حضور دارند. دشمن عدد و ارقام را اعلام و سپس براساس احتیاجات خود به جنگ روانی علیه افغان‌ها، منافع مزدوران خود در داخل و نیروهایش در میدان درگیری از این آمار عقب می‌نشیند. طالبان هرگز وارد درگیری و اختلافات درباره عدد و ارقام نمی‌شود.
مجاهد درباره علت انتخاب قطر برای انجام دیدارها با طرف آمریکایی و نه عربستان و امارات گفت: نشستی در امارات برگزار کردیم اما دفتر سیاسی ما در قطر قرار دارد و این مساله موجب شده بیشتر دیدارها در این کشور صورت گیرد.
وی در مورد اینکه آیا زمان آتش‌بس که به نظر می‌رسد مانعی در دور مذاکرات آتی در ۲۵ فوریه است، نیازمند مذاکرات بیشتر است یا نه، گفت: تا زمانی که حتی یک اشغال‌گر در افغانستان وجود داشته باشد، نبرد و درگیری ما ادامه دارد اما درخصوص آتش‌بس مساله به اصول آن برمی‌گردد نه زمان آن. اگر آتش‌بس انجام شود دشمن هرگز از افغانستان خارج نخواهد شد و در این صورت مذاکرات به روندی بی‌پایان تبدیل خواهد شد. به همین دلیل ما بر خروج نیروهای بیگانه قبل از هر چیز دیگری مصر هستیم.
مجاهد در پاسخ به این سوال که آیا نسبت به قریب الوقوع بودن پایان جنگ ۱۷ ساله افغانستان خوش‌بین است یا نه؟ تصریح کرد: ما به وعده خداوند به بندگانش خوش‌بین بوده و اعتماد داریم. در آغاز حمله آمریکا به ملت افغانستان ملا محمد عمر گفت، آمریکا ما را به شکست و خداوند متعال ما را به پیروزی وعده داد. باید ببینیم که کدام به وعده خود وفا خواهند کرد.
وی درخصوص میانجی‌گری ایران با دولت کابل گفت: پس از خروج اشغال‌گران مشکلات داخلی از جمله مشکل ما با دولت کنونی افغانستان کاملاً یک مساله داخلی خواهد بود و نیازی به میانجی‌گری کسی نخواهد داشت. مردم افغان راهکارهای سنتی برای حل مشکلات داخلی خود دارند که همیشه کارآمد بوده است، به شرط اینکه مداخله خارجی پایان یابد.
مجاهد در پاسخ به این سوال که وزارت خارجه ایران مذاکراتی با هیئت طالبان انجام داد، ماهیت این مذاکرات چگونه بود؟ افزود: امارت اسلامی افغانستان یک واقعیت افغانی است که نادیده گرفتن آن غیرممکن است و از طرفی هم کسی نمی‌تواند همسایگان خود را انتخاب یا جایگزین کند. همه کشورهای منطقه منافع واحدی دارند که باید با توجه به آن و در راستای توسعه دادن آن کار کرد و این ماهیت مذاکرات در تهران و دیگر مذاکرات بود.
سخنگوی طالبان در پایان درخصوص اینکه چند درصد تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان را جدی می‌داند، گفت: ما هزار درصد اطمینان داریم که خداوند متعال ما را پیروز خواهد کرد. خداوند هیچ‌گاه خلف وعده نکرده است و ما را به پیروزی وعده داده است اما اطمینان ما به آمریکایی‌ها صفر است و چگونه می‌توانیم اطمینان کنیم در حالی که آنها صدها هزار تن از مردم ما را کشته، روستاهای ما را تخریب و خانواده‌های ما را آواره کردند.
کد مطلب: 102872
برچسب ها: طالبان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *