۰
شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۵

مهمترین دستاورد اجلاس سوچی

سران ایران، روسیه و ترکیه روز 25 بهمن ماه برای چهارمین بار با یکدیگر دیدار کردند و تعهد بر حفظ تمامیت ارضی و حق حاکمیت و یکپارچگی سوریه اصلی ترین و مهم ترین دستاورد این نشست در شهر بندری سوچی روسیه در ساحل دریای سیاه بود.
سران ایران، روسیه و ترکیه روز 25 بهمن ماه برای چهارمین بار با یکدیگر دیدار کردند و تعهد بر حفظ تمامیت ارضی و حق حاکمیت و یکپارچگی سوریه اصلی ترین و مهم ترین دستاورد این نشست در شهر بندری سوچی روسیه در ساحل دریای سیاه بود.
به گزارش ایرنا، در نشست روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در سوچی موضوعاتی همچون اوضاع میدانی سوریه، روند تشکیل کمیته قانون اساسی این کشور، بازگشت آوارگان سوری و پیشبرد روند حل و فصل سیاسی در سوریه مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
سران سه کشور در پایان مذاکرات سوچی با صدور بیانیه مشترکی بر پایبندی مستحکم و مستمر خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد تأکید کردند.

** بررسی اوضاع منطقه ادلب در نشست سوچی
در زمان حاضر منطقه ادلب تنها منطقه ای در سوریه است که تروریست ها در آن حضور دارند و اکثر این تروریست ها از گروه تروریستی جبهه النصره که چند گروه تروریستی را دربر می گیرد تشکیل شده اند.
تنها مانعی که برای جلوگیری از قلع و قمع این تروریست ها و پاکسازی منطقه ادلب و ایجاد منطقه امن ادلب که توافق درباره آن در ماه سپتامبر سال گذشته بین روسای جمهوری روسیه و ترکیه به دست آمده، مخالفت آمریکا و کشورهای غربی با اجرای عملیات نظامی ارتش سوریه است.
آمریکا و متحدانش که خواهان حل و فصل مساله سوریه نیستند ادامه حضور تروریست ها در خاک این کشور را تنها راه حفظ تشنج و مناقشه در سوریه می دانند.
بدیهی است تا زمانی که تروریست ها در ادلب حضور داشته باشند سوریه روی آرامش نخواهد دید و حق حاکمیت آن بر تمامی مناطق این کشور احیا نخواهد شد.
تروریست ها از ادلب مناطق مختلف شهر حلب و نقاط پیرامون آن را گلوله باران می کنند و طبیعی است این اقدامات خوشایند آمریکا به عنوان کشور اصلی جلوگیری کننده از برقراری صلح پایدار در سوریه است.
سران ایران، روسیه و ترکیه در نشست سوچی این موضوع را بررسی کردند و حمایت خود را از دمشق در مبارزه با تروریست ها تاکید و خاطرنشان کردند که سرکوبی تروریست ها و نابودی کامل گروه های تروریستی صلح و آرامش را به این سرزمین خواهد آورد.

**حمایت از یکپارچگی سوریه در شرایط کنونی بسیار مهم است
بدیهی است آمریکا در معادلات سوریه می خواهد نقش فعال و تاثیرگذاری ایفا کند اما شرایط برای اجرای این نقش مناسب نیست و این وضعیت مقام های آمریکایی را ناراحت می کند.
آمریکا عادت کرده است در مسائل مهم جهانی همواره حرف اول را بزند هر چند که بسیاری در جهان نقش این کشور در حل مسائل را که با عوام فریبی و دروغگویی و فریب و خدعه همراه است نمی پذیرند.
در سوریه نیز وضعیت مستثنی نیست و آمریکا ضربه زدن به تمامیت ارضی این کشور را هدف قرار داده است.
این کشور در راس ائتلاف غربی در حملات هوایی به سوریه، در سال های اخیر چندین بار جنایات جنگی مرتکب و شمار زیادی از غیرنظامیان را به خاک و خون کشیده است.
هدف اصلی آمریکا جلوگیری از برقراری صلح و آرامش در سوریه در راستای تلاش های برای ادامه مهندسی ژئوپلیتیکی در منطقه برای دستیابی به منافع استراتژیکی خود است.
برخی کارشناسان معتقدند که آمریکا سعی دارد طرح خاورمیانه بزرگ را که از زمان بوش پسر تدوین و به اجرا گذاشته شده پیش ببرد.
در شرایط کنونی که دولت سوریه تقویت یافته و تروریست ها را قلع و قمع کرده و ایران و روسیه در این عرصه به دمشق کمک کرده اند آمریکا حساب اصلی را روی بخشی از گروه های کرد سوری باز کرده است.
آمریکا برای اجرای نقشه های ضدسوری خود در شرق رودخانه فرات تشکیلات خودگردانی ایجاد کرده و بخشی از کردهای سوری در این طرح به بازی گرفته شده اند.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه معتقد است ایجاد این تشکیلات غیرقانونی که با کمک نیروهای آمریکایی بوجود آمده برای سوریه و آینده روند حل و فصل مسائل این کشور خطرناک و مانع اصلی محسوب می شود.
اعلام حمایت روسای جمهوری سه کشور حامی مذاکرات صلح آستانه از تمامیت ارضی و یکپارچگی و حق حاکمیت سوریه با توجه به این نقشه آمریکا و تلاش های غیرشفاف این کشور اهمیت فراوان دارد.

**حمایت از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه
ترامپ چندی پیش از تصمیم خود برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه خبر داد.
اما وی هیچ تاریخ معینی را برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه اعلام نکرد و به نظر کارشناسان، به سخنان رئیس جمهوری آمریکا نمی توان اعتماد کرد و احتمال اینکه سربازان آمریکا خاک سوریه را ترک کنند کم است.
سران ایران، روسیه و ترکیه با تاکید بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از سوریه که در آن حضور غیرقانونی دارند، این تصمیم ترامپ را گامی به منظور کمک به تقویت ثبات و امنیت در سوریه در پایبندی نسبت به اصول فوق الذکر دانستند.
هیچ شکی نیست خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، چند پیامد مهم خواهد داشت اول اینکه برخی گروه های تروریستی مرتبط با آمریکا در سوریه قطع حمایت می شوند و با تضعیف شدن این گروه ها شرایط برای قلع و قمع کامل یا توقف فعالیت های تروریستی فراهم می شود.
پیامد دوم و بسیار مهم این اقدام آمریکا، روند روی آوردن کردهای مورد حمایت آمریکا که دارای پتانسیل تجزیه طلبی هستند به دولت سوریه تسریع می شود و مناطق تحت کنترل آنها بار دیگر به زیر کنترل نیروهای سوری درخواهد آمد.

**تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه
در نشست سوچی، سران کشورهای حامی صلح آستانه در خصوص تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه گفت وگو کردند.
این کمیته که مامور تدوین قانون اساسی جدید برای سوریه خواهد بود با هماهنگی «گیر پدرسن» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه باید آغاز بکار کند.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پس از مذاکرات سران سه کشور در سوچی به خبرنگاران گفت که کمیته قانون اساسی سوریه بزودی تشکیل خواهد شد.
به گفته وی تشکیل این کمیته مرحله پایان را می گذارند.
لاوروف پیشتر اعلام کرده بود که برخی کشورهای غربی با ارسال نامه ای به شورای امنیت، از نماینده دبیر کل سازمان ملل در سوریه خواسته بودند تا تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه را تایید نکند.
انتظار می رود نتایج نشست سران ایران، روسیه و ترکیه در سوچی در اوضاع سیاسی سوریه بویژه اوضاع میدانی آن، مذاکرات برای حل و فصل سیاسی تاثیر بگذارد و با تشکیل کمیته قانون اساسی روند گفت وگوهای سوری سوری در سال جدید آغاز شود وضعیتی که به نظر می رسد خوشایند آمریکا و متحدان غربی و عربی اش نخواهد بود.
کد مطلب: 103412
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *