۰
سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۷

تاکید قطر بر ادامه حمایت از معارضان سوری

نخست‌وزیر قطر در مصاحبه با پایگاه خبری دویچه وله با تاکید بر ادامه حمایت کشورش از مخالفان سوریه اعلام کرد‌، هدف از حمایت‌های قطر از مخالفان ایجاد توازن در جنگ سوریه است.
به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست‌وزیر قطر در مصاحبه با پایگاه خبری دویچه وله اعلام کرد: دولت قطر حمایتش را از مخالفان سوریه ادامه می‌دهد با این هدف که بتواند به حمام خون سوریه پایان داده و توازن قدرت میان دولت و مخالفان را ایجاد کند.

وی همچنین اخبار منتشر شده مبنی بر تلاش قطر را برای به دست گرفتن رهبری اتحادیه عرب تکذیب کرد.

حمد بن جاسم عنوان داشت: تصمیم حمایت از مخالفان سوریه تصمیمی کاملا درست است و کنفرانس اخیر سران عرب در دوحه و اتحادیه عرب نیز مساله مسلح ساختن مخالفان را تایید کرد.

وی افزود: چیزی که مهم است این است که بتوانیم حمام خون سوریه را متوقف کنیم. من معتقدم اگر راهکار سیاسی وجود داشت تاکنون نتیجه داده بود اما چیزی که لازم است این است که باید میان مخالفان و نیروهای نظام سوریه توازن قدرت ایجاد شود چرا که متاسفانه دولت سوریه از سوی برخی از کشورهای منطقه مورد حمایت قرار می‌گیرد به جای اینکه سوریه با ما در تلاش‌ برای حل و فصل بحران این کشور همکاری کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر انگیزه‌های قطر و عربستان از ایفای نقش برجسته در اتحادیه عرب گفت: برخی از کشورهای عربی در مرحله تغییر قرار دارند لذا دارای مشکلات داخلی فراوانی هستند.

بن جاسم درباره هم‌پیمان شدن جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه با ایمن الظواهری، رهبر القاعده گفت: این هم‌پیمانی نتیجه تاخیر در حل و فصل بحران سوریه است. سوریه باید به همه مردم اعم از مسیحی، مسلمان و کرد تعلق داشته باشد اما در حال حاضر شاهد چنین مساله‌ای نیستیم. سوریه در گذشته نیز نوعی پرده پوشی بر تروریسم داشت و ما می‌دانیم که گروه‌های تروریستی از سوریه برخاستند و افرادی را می‌شناسیم که سوریه بر آنها سرپوش گذاشت.

بن جاسم در پاسخ به سوالی درباره تلاش قطر برای رهبری اتحادیه عرب تاکید کرد، شورای همکاری خلیج (فارس) و به ویژه قطر در این خصوص دیدگاه واحد دارند اما نه برای به عهده گرفتن رهبری اتحادیه عرب و این مساله نه تنها صحیح نبوده بلکه غیرممکن است. ما دیدگاهمان در خصوص نحوه توسعه همکاری‌های مشترک کشورهای عربی در چارچوب اتحادیه عرب است و چیزی که ما می‌خواهیم این است که نظامی فعال در اتحادیه عرب و نه فقط در قطر ایجاد شود.

نخست‌وزیر قطر درباره نقش رقابتی میان قطر و عربستان در لبنان نیز گفت: این مساله درست نیست ما دائما می‌گوییم عربستان کشوری بزرگ است و ستون فقرات شورای همکاری خلیج (فارس) به شمار می‌رود و ما به هر نقشی که عربستان ایفا کند کمک کرده و از نقش این کشور در لبنان حمایت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: حتی کنفرانس سران عرب در دوحه نیز از این نقش عربستان حمایت کرد.

بن جاسم در ادامه به تشویشی که اخیرا در پی سرمایه‌گذاری‌های قطر در مصر به وجود آمد، اشاره کرد و گفت: این درگیری‌ها و ناآرامی‌ها بی‌اساس است. قطر نمی‌خواهد نقش سلطه‌گرانه بر هیچ کشوری ایفا کند. این هدف اساسی ما نیست بلکه هدف ما این است که در جهان عرب شاهد ثبات و پیشرفت و کاهش خشونت باشیم. ما تلاش می‌کنیم بر نحوه ایجاد کار برای مردم و بهبود سطح آموزش، ارائه خدمات بهداشتی بهتر به مردم و برقراری صلح در منطقه تمرکز کنیم.

وزیر امور خارجه قطر درباره نقش کشورش در جهان عرب نیز گفت: ما به دنبال رهبری و ریاست نیستیم بلکه ما خواهان صلح و ثبات در جهان عربیم. ما در زمان‌های زیادی شاهد کوتاهی از سوی برخی از کشورهای عرب بوده‌ایم و در حال حاضر در برخی از نظام‌ها به دلیل انقلاب بهار عربی تغییراتی ایجاد شده و من معتقدم که قواعد بازی در جهان عرب به شکل کاملا ملموسی تغییر کرده است.

بن جاسم در پایان درباره سرمایه‌گذاری قطر در مصر گفت: شایعه‌های نادرستی در خصوص این مساله منتشر شده که حکایت از تلاش قطر برای سلطه بر مصر دارد اما اعلام می‌کنیم اینها شایعه‌ای بیش نیست و ما نمی‌خواهیم در کشوری سلطه‌گری کنیم بلکه وقتی به کشوری می‌رویم هدفمان کمک به آن کشور از طریق سرمایه‌گذاری است چرا که سرمایه‌گذاری در کشورهای عربی بخشی از طرح‌های قطر است
کد مطلب: 28219
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *