۰
يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۷

کوشنر، بن سلمان و عربستان هسته‌ای

سوالات بیشماری درباره نقش آمریکا و شخص جارد کوشنر در هسته‌ای کردن عربستان وجود دارد این سوالات بخصوص با سفر اخیر و محرمانه داماد ترامپ به عربستان و دیدارش با ولیعهد بدنام سعودی جدی تر شده است.
سوالات بیشماری درباره نقش آمریکا و شخص جارد کوشنر در هسته‌ای کردن عربستان وجود دارد این سوالات بخصوص با سفر اخیر و محرمانه داماد ترامپ به عربستان و دیدارش با ولیعهد بدنام سعودی جدی تر شده است.
به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به دیدار اخیر جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ به تلاش‌های دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای فروش نیروگاه‌های هسته‌ای به عربستان و خطرات ناشی از این اقدام پرداخته و نوشته است: یکی از شگفت‌آورترین تصمیمات دونالد ترامپ طی دو سال ریاست جمهوری‌اش، برنامه او فروش راکتور هسته‌ای به عربستان بوده که می‌تواند برای تولید تسلیحات هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد.
حتی با وجود تلاش ترامپ برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی و ایران، احتمال دارد او در حال کمک به هسته‌ای کردن ریاض باشد. سیاست ناپسند ترامپ اما تعارض منافع کوشنر را نیز در بر دارد.
تجارت املاک خانواده کوشنر به دلیل خرید ملکی در منهتن که قیمت بسیار بالایی داشت، متزلزل شده است اما شرکتی به نام "مدیریت املاک بروکفیلد" کوشنر را با اجاره ۹۹ ساله این ملک نجات داد و مبلغ کلی این اجاره را که حدود ۱.۱ میلیارد دلار بود، به طور یک‌جا پرداخت کرد.
بروکفیلد مالک شرکت "وستینگ هاوس"، ارائه کننده خدمات هسته‌ای است که تلاش می‌کند راکتورهای خود را به عربستان بفروشد.
این تعارض منافع در کنار موارد احتمالی دیگر که افشا نشده‌اند، می‌توانند دلایل مقامات اطلاعاتی آمریکا برای مخالفت با مجوز دسترسی جارد کوشنر به اطلاعات محرمانه دولتی باشند. نیویورک تایمز هفته گذشته گزارش کرد، ترامپ برای اعطای مجوز دسترسی به اسناد محرمانه دولتی، مخالفت مقامات آمریکایی را رد کرده است.
مساله فروش این راکتورهای هسته‌ای تقریباً از زمان پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا و زمانی که گروهی از مقامات بازنشسته امنیت ملی آمریکا طرحی را برای پول به جیب زدن خود از طریق فروش نیروگاه‌های هسته‌ای به عربستان تنظیم کردند، آغاز شد. از جمله این مقامات مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ بود. طبق گزارش کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان آمریکا، آنان در نهایت "طرح فروش ۴۰ نیروگاه هسته‌ای" به عربستان تنظیم کردند. این برنامه اکنون در مسیر اجرایی شدن با دو نیروگاه است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ترامپ به تازگی و در ۱۲ فوریه با حامیان این طرح در کاخ سفید دیدار کرد و حمایت خود را از آن ابراز کرد.
این نیروگاه‌های هسته‌ای، نیروگاه‌های غیرنظامی هستند و عربستان ادعا می‌کند که برای تولید برق خواستار خرید آن‌ها است اما این کشور بر تولید سوخت هسته‌ای خود به جای خرید آن از کشورهای خارجی که ارزان‌تر خواهد بود، تاکید دارد.
تولید سوخت راه مرسوم کشورهای سرکش برای منحرف کردن تمرکزها از برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای محرمانه‌شان است و مقاومت عربستان در برابر تدابیری علیه اشاعه هسته‌ای، گمانه‌زنی‌ها را درباره اینکه هدف اصلی این کشور دستیابی به کلاهک هسته‌ای است، افزایش می‌دهد.
ممکن است ترامپ مراقب نیروگاه‌های هسته‌ای ایران باشد اما انگار تاکید او بر پولی است که از قبال فروش نیروگاه هسته‌ای به این کشور به دست می‌آید. هنگامی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل سال گذشته میلادی در برابر فروش این تسلیحات به ریاض مخالفت کرد، ترامپ و مشاورانش به نتانیاهو گفتند، اگر آمریکا راکتورهای هسته‌ای را به عربستان نفروشد، کشورهای دیگر مانند روسیه و فرانسه این کار را خواهند کرد.
به نظر می‌رسد ترامپ بر این باور است که عربستان می‌تواند واشنگتن را در شرایط دشواری قرار دهد و اگر آمریکا در مساله تکنولوژی هسته‌ای به آنان کمک نکند، دیگران این کار را می‌کنند. این مساله روابط آمریکا و عربستان را دچار سوءتفاهم می‌کند. سعودی‌ها برای امنیت خود به آمریکا وابسته‌اند و واقعیت این است که این آمریکایی‌ها هستند که تمام برگ‌های برنده را در دست دارند، نه سعودی‌ها.
چرا باید آمریکا محمد بن سلمان را در مسیر دستیابی به تسلیحات هسته‌ای قرار دهد؟ او در حال حاضر می‌تواند لقب بی‌ثبات کننده‌ترین رهبر جهان در منطقه‌ای بی‌ثبات را داشته باشد زیرا به یمن حمله کرده، نخست وزیر لبنان را دزدیده، با قطر دشمن شده و به گفته مقامات اطلاعاتی آمریکا، دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعوی و ستون‌نویس واشنگتن پست را صادر کرده است.
او همچنین فعالان حقوق زنان را زندانی و شکنجه کرده که از جمله آن‌ها الهذلول است. همانطور که برد شرمن، نماینده دموکرات کالیفرنیا گفت "کشوری که نمی‌توان به آن برای استفاده  از اره استخوان‌بر اعتماد کرد، نباید در زمینه تسلیحات هسته‌ای مورد اعتماد قرار گیرد.
کاخ سفید مشخص نخواهد کرد که کوشنر در دیدار با بن سلمان درباره مساله فروش راکتورهای هسته‌ای صحبت کرده یا خیر، اما جف مرکلی، سناتور دموکرات گفته : عجیب است اگر این موضوع (در گفت‌وگوهای کوشنر و بن سلمان) مطرح نشده باشد.
مرکلی در کنار اد مارکی، سناتور دموکرات و رند پل، سناتور جمهوری‌خواه قطعنامه‌ای را در مخالفت با ارائه تکنولوژی هسته‌ای به عربستان مطرح کرده‌اند.
ترامپ سیاست دیگری هم در برابر عربستان دارد که واقعاً زننده است. او بن سلمان را که وخیم‌ترین بحران انسانی جهان را در یمن ایجاد کرده به طرز چاپلوسانه‌ای ستایش می‌کند؛ فردی که یک روزنامه‌نگار را کشته و فعالان حقوق زنان را شکنجه می‌کند. تمجید کاخ سفید از ولیعهد عربستان به گونه‌ای است که گویی بن سلمان درست گفت که کوشنر را " در جیبش" دارد.
هیچ‌کس نمی‌داند بن سلمان خواهد توانست جانشینی پدرش را برعهده گیرد و پادشاه بعدی شود یا نه، زیرا مخالفت‌هایی با او وجود دارد و گذار اقتصادی عربستان که او درباره‌اش بازارگرمی می‌کند، به سمت روزهای سخت پیش می‌رود. به نظر می‌رسد ترامپ و کوشنر در تلاشند تا چشم‌اندازهای ولیعهد عربستان را تقویت کنند که خطر مدیریت غلط عربستان در ۵۰ سال آینده از سوی یک فرد بی‌مهابا و بی‌ثبات را افزایش می‌دهد؛ مدیریت غلطی که شاید تسلیحات هسته‌ای نیز در آن نقش داشته باشند."
کد مطلب: 103915
برچسب ها: بن سلمان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *