۰
چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰

ابتلای ۸۵۰۰ هکتار از شمشادهای مازندران به آفت

سرپرست اداره کل منابع طبیعی مازندران – نوشهر گفت: حدود ۸۵۰۰ هکتار از شمشادهای مازندران به بیماری بلایت و آفت شب پره مبتلا شده‌اند.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی مازندران – نوشهر گفت: حدود ۸۵۰۰ هکتار از شمشادهای مازندران به بیماری بلایت و آفت شب پره مبتلا شده‌اند.
به گزارش ایسنا، عبدالرضا سنگاری در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد، با اشاره به خسارات زیانبار ناشی از شب پره شمشاد عنوان کرد: باید به هر نحوی این‌گونه حفظ شود؛ محلول پاشی از جمله اقدامات برای احیای این گونه‌ها است.
وی ادامه داد: برای احیای رویشگاه های شمشاد آسیب دیده برنامه ریزی شده تا بتوان در سطح حدود هشت هزار و ۵۰۰ هکتار که به علت بیماری بلایت و آفت شب پره شمشاد از سال ۹۵ تاکنون خسارت دیده اقدام کرد.
سنگاری با اشاره به اجرای قانون تنفس جنگل از اواخر سال ۹۵ اظهار کرد: بر اساس  طرح تنفس جنگل در پایان سال سوم اجرا، هرگونه بهره‌برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل های کشور ممنوع بوده و دولت نیز مجاز به تمدید قراردادهای طرح های جنگل‌داری که مدت اجرای آن به اتمام رسیده نیست.
وی با بیان اینکه بر اساس این قانون، دولت مکلف است نسبت به اصلاح آن دسته از طرح های جنگل‌داری که مدت اجرای آن تا پایان سال سوم اجرای قانون برنامه به اتمام نمی‌رسد، طبق ضوابط قانونی اقدام کند، افزود: در تبصره ۲ این قانون نیز جمع‌آوری و بهره‌برداری با هدف بهداشت، حفاظت و پرورش جنگل از درختان پیر، خشک سرپا، افتاده، لاپی و آفت‌زده غیرقابل احیاء صرفاً با مجوز سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مجاز است.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر با اشاره به اینکه با اجرای طرح تنفس جنگل، شماری از نیروها بیکار شدند، گفت: با این حال همه نیروها در قالب‌ طرح‌های دیگر مشغول به فعالیت شده‌اند و پیگیری حقوق و مزایای آنان در حال انجام است.
سنگاری تصریح کرد: قانون تنفس جنگل‌های شمال شاید با معایبی همراه باشد اما مزیت های فراوانی دارد و اگر اجرایی  نمی شد در سال های آینده این عرصه ملی مورد تهدید قرار گرفته و از بین می رفت.
وی با ارائه گزارشی از روند اجرای طرح های آبخیزداری در غرب مازندران ، تاکید کرد: از مجموع حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری کشور، بیش از ۱۴ میلیارد تومان آن سهم غرب مازندران بوده که در بخش های فنی، کاداستر و طرح های بیولوژیک هزینه شده است.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر یادآور شد: اجرای طرح های آبخیزداری تا آذر ماه سال گذشته حدود ۹۴ درصد رشد فیزیکی داشته و مساحت اجرای این طرح‌ها در حدود ۹۰ هزار هکتار انجام شده است.
سرپرست منابع طبیعی مازندران – نوشهر با اشاره به گردشگری بودن غرب مازندران گفت: در حوزه جنگل و ساحل آماده تعامل با گردشگری و شهرداری‌ها برای فعال شدن طرح‌های گردشگری هستیم و دکه‌های گردشگری نیز باید ساماندهی و دارای چارچوب شوند.
سنگاری بیان کرد: برای تهیه طرح مدیریت پایدار جنگل ها در راستای قانون طرح تنفس جنگل ها در شمال کشور، ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت که این میزان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی و به منظور تهیه این طرح به شکل مطالعاتی تفصیلی و نیمه تفصیلی یا به عبارتی آمایش پهنه بندی جنگل های منطقه اختصاص یافت.
در ادامه قربانعلی حدادی معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی غرب مازندران نوشهر نیز با بیان اینکه به دلیل شرایط طبیعی و اقلیمی طبیعت  همواره در معرض سیل و فرسایش قرار دارد، اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها با اجرای پروژه‌های مختلف، انجام پروژه‌های بیولوژیک و مکانیکی درحال کنترل مسائل مختلف است و با هر هکتار پروژه آبخیزداری می‌توان ۹ تن در هکتار فرسایش خاک را کنترل کرد.
وی افزود: مساحت آبخیز غرب استان ۶۴۳ هزار هکتار بوده که این میزان ۲۷ درصد مساحت استان را به خود اختصاص  داده است.
معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی غرب مازندران نوشهر، متوسط فرسایش خاک سالانه در کشور را ۶.۷ تن در هکتار بیان کرد و گفت:غرب استان با اینکه از پوشش خوبی برخوردار است اما به علت شیب زیاد این میزان فرسایش به ۱۱ تن در هکتار می رسد.
حدادی با بیان اینکه ۲۰ درصد از سیل کشور در حوضه آبریز خزر رخ می‌دهد، تصریح کرد: دخالت انسان و اجرای پروژه های عمرانی از علل عمده این سیل است. در جاهایی که آبخیزداری اجرا شد  خسارت‌ها تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است و نیاز است تا در ۱۰ رودخانه بحرانی استان، سازه‌های مشبک ایجاد شود.
حدادی یادآور شد: برای اثربخشی آبخیزداری، در سال جاری ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبخیزداری تخصیص یافت و سهم غرب مازندران از این اعتبار، ۱۴ میلیارد تومان بوده که پروژه هایش در حال اجرا است.
سپس بهرزو بایی، لاشکی سرپرست اداره حفاظت اداره کل منابع طبیعی مازندران – نوشهر اظهار کرد: درحال حاضر ۹۰ درصد از  ۲۴۱ کیلومتر نوار ساحلی غرب مازندران آزاد است.
وی افزود: تاکنون ۴۹ هکتار از عرصه‌های دست اشخاص رفع تصرف شده و برای ۹۸ کیلومتر از عرصه‌های ساحلی سند کاداستر تهیه شده است.
سرپرست اداره حفاظت اداره کل منابع طبیعی مازندران – نوشهر با اشاره به نصب بنج مارک در بیش از ۲۸۹ کیلومتر از نوار جنگلی گفت: ۱۲۷.۵ کیلومتر فنس کشی صورت گرفته است.
بائی لاشکی  با بیان اینکه کمترین معادن در منابع طبیعی نوشهر وجود دارد، گفت: از ۱۸۳ درخواست برای معدن، در حال حاضر ۹ معدن در منطقه فعال است.
کد مطلب: 104088
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *