۰
سه شنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۰

با مسببان وضعیت کنونی مازندران برخورد کنید

چندی پیش با به پرواز درآمدن بالگردهایی که استاندار مازندران، در ابتدا آن را برای رونق گردشگری و سپس برای بررسی مسائل و مشکلات استان در روند توسعه خوانده بود، روح الله سلگی معاون استاندار مازندران از نوشهر تا بابل را پیمود و از فراز آسمان، روند حل معضل‌های فراوان مازندران را بررسی کرد.
با مسببان وضعیت کنونی مازندران برخورد کنید
چندی پیش با به پرواز درآمدن بالگردهایی که استاندار مازندران، در ابتدا آن را برای رونق گردشگری و سپس برای بررسی مسائل و مشکلات استان در روند توسعه خوانده بود، روح الله سلگی معاون استاندار مازندران از نوشهر تا بابل را پیمود و از فراز آسمان، روند حل معضل‌های فراوان مازندران را بررسی کرد.
مهم‌ترین بخش بررسی مشکلات موجود، نگرانی و ناراحتی معاون استاندار از احداث ویلاهای جنگلی و از بین رفتن جنگل‌های بکر هیرکانی به ویژه در غرب مازندران بود که در صفحه شخصی خود در توییتر قاطعانه، از برخورد با متخلفان اینگونه ساخت و سازها خبر داد.
البته این تنها باری نبود که معاون استاندار مازندران اینگونه واکنشی داشت و در گذشته و به ویژه چند روزی پس از معارفه خود نیز بر این موضوع تاکید کرده بود، این موارد نشان می‌دهد دولت مردمی آیت الله رئیسی در استان مازندران در برخورد با اینگونه تخلف‌ها، قاطع و جدی است هرچند منتقدان دولت معتقدند که فقط زمان، عیار اینگونه اقدامات را مشخص خواهد کرد.
به گفته کارشناسان، آمار و ارقام نشان می‌دهد که سالیانه چند ۱۰ هکتار از جنگل‌ها بویژه در شمال کشور از بین رفته که تنها دلیل آن به دخالت بشر در طبیعت برمی‌گردد این در حالی است که این موهبت‌های خدادادی نقش فراوانی در کاهش مخاطرات طبیعی و انسانی مانند سیل و تبعات ناشی از آن دارد.
از سوی دیگر، گروهی معتقدند رشد جمعیت و افزایش سکونتگاه‌های رسمی و غیررسمی در روستا، شهرها و حاشیه، استفاده نامناسب و غیراصولی از زمین‌ها و مراتع بدون توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی، نابودی روستاها با اجرای طرح‌های غیرکارشناسی، توزیع نامتعادل جمعیت در مناطق حاصلخیز، استفاده از تکنولوژی غیرضروری، برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و توجه نکردن نسل جدید به فواید منابع طبیعی و زیست محیطی زمینه ساز این دگرگونی و معدوم شدن بخش عمده منابع طبیعی، درختان و گیاهان شده است.
برخی دیگر از کارشناسان نیز با تاکید بر مهاجرت به عنوان عامل اصلی از بین بردن منابع طبیعی یاد می‌کنند، بر این اساس دکتر مهدی رمضان‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران، در گفت‌و‎گویی که چندی پیش با ایسنا داشت، به این نکته اشاره کرده بود که، «در سال‌های اخیر الگوی مهاجرت تغییر کرده یعنی رشد گردشگری امروزه مهم‌ترین علل مهاجرت در مازندران است که بُعدهای مختلفی را در بر گرفته است؛ مهاجرت‌های روستا به شهر اما با الگوی ثابت متفاوت است».
یکی از موضوعاتی که معاون استاندار مازندران باید به آن توجه کند و در برخورد قاطع خود، آن را در نظر بگیرد این است که، جذابیت منابع آبی و موقعیت جغرافیای مازندران تقاضای اجتماعی مهاجرین را افزایش داده و متاسفانه این نوع مهاجرت امروز به مازندران مخصوصا در غرب که حجم سرمایه گذاری بالایی داشته، بیشتر است.
رمضان‌زاده در این زمینه، گفته بود که، «بررسی‌ها نشان داده است مازندران موقعیت ممتازی در داشتن آب در آینده دارد و وضعیت آن به مراتب بهتر از حتی استان‌های گیلان و گلستان است».
سلگی باید بداند که غول مخفی ویلاسازی در مازندران، بیداد می‌کند و برخورد با آن، به یک انرژی و عزم بالا نیاز دارد، موضوعی که تنها با یک گشت و گذار هوایی و یک رشته توئیت نمی‌توان با آن مقابله کرد.
با مسببان وضعیت کنونی مازندران برخورد کنید
رمضان‌زاده در این زمینه اظهار کرد: «در جنگل نور و سیسنگان، جنگل و دریا به هم متصل بودند اما شهرک‌های ساحلی، ساخت و سازهای بی رویه و توسعه سکونتگاه‌ها آن را از بین برد، بحث گردشگری امروز در مازندران، موجب تغییرات کاربری گسترده در جنگل و حتی حاشیه‌ آن شده است».
این موارد نشان می‌دهد اگر استاندار مازندران از همان روزهای ابتدایی بر روی گردشگری در این استان تاکید ویژه دارد، باید موانع آن را از قبل شناسایی و با اشراف بر موضوعات، این مشکلات را بررسی کند هر چند در سفر رئیس جمهور مشخص شد گردشگری در اولویت توسعه این استان نیست و کشاورزی است که بار دیگر، جور توسعه مازندران را خواهد کشید.
به باور نگارنده، با وجود اینکه برخی اعتقاد دارند غول مخفی ویلاسازی سربرآورده در مازندران، همچنان خاموش مانده‌ و بسیاری از اراضی به فروش رسیده حاشیه جنگل هنوز اقدام به ساخت و ساز نکرده‌اند، معاون استاندار مازندران باید خود را برای این موضوع آماده کند چراکه فاجعه‌ای در آینده با شدت بسیار زیاد خود را نشان می‌دهد.
رمضان‌زاده در این زمینه نیز تاکید کرد، «الگوی نامناسب در بخش کشاورزی، گردشگری و غیره وقتی بدون شناخت از جذابیت‌های محیط و ظرفیت‌های موجود درنظر گرفته شود، می تواند آسیب‌زا باشد»؛ به عنوان مثال هنوز از سد فینسک و ماجراهایش برای منابع طبیعی و جنگل‌های هیرکانی این استان و تبعات وحشتناک آن برای کشاورزی مازندران که اولویت سفر رئیس جمهور است عبور نکردیم که بحث راه‌اندازی پتروشیمی، بار دیگر، اذهان مردم را درگیر و آنها را نگران کرده است، موضوعی که برخی منتقدان معتقدند که مردم این استان باید از بین بد و بدتر یکی را برگزینند.
بر این اساس، پیشنهاد می‌شود ضمن بررسی روند مهاجرت به استان مازندران از استان‌های دیگر، از آنجا که بسیاری از این خانه‌های جنگلی با مجوز بنا شده‌اند، برخورد با مسببان وضع موجود به صورت قاطع و قانونی و نشان دادن چهره واقعی مشکلات مازندران به مردم کشور و نیز رفع نارسایی‌های حال حاضر گردشگری، بتواند تا حدودی آرامش را به این استان در این زمینه بازگرداند.
کد مطلب: 162251
برچسب ها: مازندران
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *