۰
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۰۱

کاهش اعتبار جایزه صلح نوبل

سیاستمداران و مردم اروپا با محکوم کردن اعطای جایزه صلح نوبل ۲۰۱۲ به اتحادیه اروپا، آن را "اقدامی مضحک" خواندند که "اعتبار موسسه نوبل" را از بین می برد.
به گزارش الجزیره، در پی اعطای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا، انتقادهای گسترده ای از سوی محافل سیاسی و مردمی در این قاره علیه دست اندرکاران و تصمیم گیرندگان در موسسه نوبل به راه افتاده است.

مارتین کالانان، از اعضای پارلمان اروپا و رهبر اصلاح طلبان پارلمان اروپا با انتقاد شدید از اعطای صلح نوبل به اتحادیه اروپا گفت: این اقدام موسسه نوبل باعث شد که حق کسانی که واقعا لیاقت دریافت جایزه صلح نوبل را داشتند، ضایع شود.

وی گفت: در شرایطی که اروپا غرق در بحران مالی و اقتصادی است، اعطای جایزه نوبل به اتحادیه اروپا "دروغ آوریل" است که کمی دیر گفته شد.

دروغ آوریل در بسیاری از کشورها به عنوان یک روز ویژه با گفتن دروغ هایی به شوخی در اول آوریل برگزار می شود.

مارین لوپن، رئیس حزب راست گرای جبهه ملی فرانسه نیز در واکنش به اعطای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا گفت: "موسسه نوبل به دلیل اعطای جایزه به اتحادیه اروپا اعتبار خود را تا ابد از دست داد و باید این جایزه را جایزه جنگ نوبل خواند نه جایزه صلح."

وی گفت: "اتحادیه اروپا هم اکنون به بزرگترین عامل تفرقه و ایجاد تشنج میان کشورهای اروپایی تبدیل شده و جنگ را در قاره اروپا ترویج می کند."

در همین راستا مردم اروپا در کشورهای مختلف این قاره با برگزاری تظاهراتی ادامه سیاست های اقتصادی نادرست اتحادیه اروپا را محکوم کردند و اعطای جایزه صلح نوبل به این اتحادیه را در شرایط کنونی "نامعقول" خواندند.

این در حالی است که سران اروپایی از جمله فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، ماریو مونتی، نخست وزیر ایتالیا، مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا و دیگر مقام های اروپایی اعطای جایزه نوبل به اتحادیه اروپا را افتخاری برای این اتحادیه خواندند و از آن استقبال کردند.

کاخ سفید نیز روز جمعه کسب جایزه صلح نوبل سال جاری را به اتحادیه اروپا تبریک گفت.

به گزارش شینهوا، تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه ای که از سوی کاخ سفید منتشر شد، گفت: این جایزه تعهد اروپا به اصول دموکراسی، آزادی و حقوق بشر و همچنین تلاش های آن به منظور پیشبرد این ارزش ها در جهان را تایید می کند.

ویتور در ادامه این بیانیه خاطرنشان ساخت: علاوه بر آن، این جایزه بازتاب روحیه و ایثار اروپایی ها به منظور همزیستی مسالمت آمیز در جامعه ای است که از تکثر مردم، زبان ها و فرهنگ های خود، قدرت می گیرد. وی تاکید کرد آمریکا از تایید دستاوردهای اتحادیه اروپا خرسند است.

اوایل روز جمعه توربجوون یاگلاند، رئیس کمیته نوبل در نروژ اظهار داشت اتحادیه اروپا به سبب پیشبرد صلح، آشتی، دموکراسی و حقوق بشر در اروپا طی شش دهه برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۲ شد.
کد مطلب: 10442
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *