۰
چهارشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۷

هشدار درباره احتمال وقوع سیل در کرمانشاه

بارش سنگین باران و به راه افتادن سیلاب در هفته جاری بیش از 500 میلیارد تومان به زیرساخت‌های استان کرمانشاه خسارت زد اما نگرانی از طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها در هفته آینده همچنان جدی است.
بارش سنگین باران و به راه افتادن سیلاب در هفته جاری بیش از 500 میلیارد تومان به زیرساخت‌های استان کرمانشاه خسارت زد اما نگرانی از طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها در هفته آینده همچنان جدی است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، آنچنان که مرادعلی تاتار، فرماندار قصرشیرین به ایرنا گفت: بارش شدید باران در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری و سرریز شدن آب رودخانه الوند از سمت سرپل ذهاب و ارتفاعات دالاهو بیش از 10 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های مختلف این شهرستان وارد کرده است.
برآورد کورش محمودیان، فرماندار گیلانغرب هم از خسارت سیل به زیرساخت‌های این شهرستان بیش از 10 میلیارد تومان است اما میزان خسارت‌ها در شهرستان دالاهو بسیار بیشتر است.
به گفته جهانبخش حیدری، فرماندار دالاهو 'کشاورزی، باغبانی، خطوط آب روستایی و جاده‌‌های این شهرستان 68 میلیارد تومان خسارت دیده است.'
سرسریز رودخانه الوند در سرپل‌ذهاب هم خسارت‌های سنگینی بجا گذاشته به طوری که محبت جمالی‌نیا، فرماندار این شهرستان خسارت وارده شده به راه‌های روستایی، پل‌ها و جاده‌های مواصلاتی، بناها و زمین‌های کشاورزی را 'جدی و سنگین' اعلام کرده است.
خسارت 14 میلیارد تومانی به زیرساخت‌های گردشگری و بنا‌های تاریخی استان، زیان 10 میلیارد تومانی تاسیسات آب روستایی، خفگی هفت تن ماهی در مزارع پرورش ماهی و تلف شدن 75 راس دام عشایر از دیگر پیامدهای سیلاب اخیر در استان کرمانشاه بوده به طوری که به گفته هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه مجموع خسارت‌ها از 500 میلیارد تومان فراتر رفته است.
البته برای جبران کارشناسی این خسارت‌ها دست‌کم به اعتباری 2 برابر آن نیاز است.
آنچنان که مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه اعلام کرده 'بازسازی و اصلاح زیرساخت های عمرانی استان که بتواند در مقابل بارش‌هایی مانند بارش اخیر مقاومت داشته باشد و دوباره آسیب نبیند، حدود 765 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.'
جلیل بالایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بسیاری از پل‌های راه روستایی استان نیز با باکس و یا لوله احداث شده که با اعتبار محدود قابل بازسازی است اما احداث یک پل با مشخصات فنی ‌که توان مقاومت در برابر حوادث طبیعی از جمله سیل را داشته باشد، حتما نیازمند چند برابر هزینه و اعتبار است.
گرچه استان کرمانشاه در حادثه سیل مصدومی نداشت اما فوت یک نفر بدلیل غرق شدن در رودخانه تایید شد.

** هشدار درباره احتمال وقوع سیل
از روز شنبه 10 فروردین یک سامانه بارشی جدید وارد استان کرمانشاه می شود؛ سامانه‌ای که نگرانی‌ها درباره وقوع سیل در استان را بالا برده است.
بنابر اعلام سازمان هواشناسی، بارندگی‌های روز شنبه، در روزهای یکشنبه و دوشنبه (11 و 12 اردیبهشت) با وزش باد نسبتا شدید، رعد و برق و رگبار پراکنده تگرگ همراه و سبب آبگرفتگی معابر و احتمالاً سیلاب می شود.'
ممکن است بارندگی‌های اوایل هفته آینده بسیار پردامنه و سنگین نباشد اما خطر سیل همچنان جدی است زیرا به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه بسیاری از چشمه‌ها، مسیل‌ها و رودخانه‌های استان ظرفیت زیادی برای پذیرش آب جدید را ندارند.
بالایی نگرانی از طغیان چشمه‌ها، مسیل‌‌ها و رودخانه‌ها را جدی دانست و به مردم استان بویژه عشایر، روستائیان و گردشگران توصیه کرد که در مجاورت رودخانه‌ها و حریم آبراه‌های استان مستقر نشوند.
در این میان احتمال طغیان رودخانه الوند بیش از همه نگاه‌ها را متوجه خود کرده زیرا این رودخانه حاصل تجمع چندین رودخانه و چشمه دیگر است.
به همین دلیل به دستور هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه 100 خانوار زلزله‌زده سرپل‌ذهاب که در کانکس‌ و حریم الوند مستقر بودند به صورت موقت به سالن‌های ورزشی این شهرستان جابجا شدند.
بارش‌های استان کرمانشاه از ابتدای سال زراعی جاری (اول مهر 97) تاکنون 631 میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 102 درصد و نسبت به بلند مدت استان 76 درصد افزایش یافته است.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.
کد مطلب: 105202
برچسب ها: کرمانشاه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *