۰
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۱۶

افزایش انتقاد از روابط اتمی امریکا وسعودی

اشپیگل آنلاین گزارش داد، در حال حاضر دو عامل مهم باعث وحدت نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره ایالات متحده شده است؛ یکی پشتیبانی واشنگتن از عربستان در جنگ یمن و دیگری، تجهیز هسته‌ای این کشور عربی.
اشپیگل آنلاین گزارش داد، در حال حاضر دو عامل مهم باعث وحدت نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره ایالات متحده شده است؛ یکی پشتیبانی واشنگتن از عربستان در جنگ یمن و دیگری، تجهیز هسته‌ای این کشور عربی.
به گزارش ایسنا، وبسایت هفته‌نامه آلمانی اشپیگل در مقاله‌ای به وحدت نمایندگان کنگره آمریکا در مخالفت با سیاست‌های دونالد ترامپ در رابطه با عربستان سعودی پرداخت.
در آغاز این مقاله به قطعنامه‌ای اشاره شده که کنگره هفته گذشته تصویب کرد. این قطعنامه خواستار پایان‌دادن به کمک‌های نظامی آمریکا به عربستان سعودی در جنگ یمن است و پیش‌تر در مجلس سنای این کشور به تصویب رسیده بود.
بر اساس این مصوبه، دولت آمریکا موظف است ظرف ۳۰ روز به فعالیت‌های خود در جنگ یمن و حمایت از عملیات عربستان سعودی در این جنگ خاتمه دهد.
در مقاله اشپیگل آنلاین آمده است که مبنای تصمیم کنگره، انتقاد مدافعان حقوق بشر از عدم توجه به تلفات غیرنظامی در عملیات هوایی عربستان در جنگ یمن و همچنین نقش دولت عربستان در قتل خبرنگار منتقد، جمال خاشقچی بوده است. البته دونالد ترامپ این حق را دارد که قطعنامه کنگره را وتو کند.
اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار حزب دموکرات است و اکثریت مجلس سنا به حزب جمهوری‌خواه تعلق دارد.
کریستف زیدو، نویسنده مطلب اشپیگل آنلاین به تلاش تازه‌ نمایندگان کنگره در رابطه با برنامه هسته‌ای عربستان سعودی اشاره کرده است. روز چهارشنبه (۱۰ آوریل) گروهی از نمایندگان دو حزب در کنگره، به سرپرستی مارکو روبیوی جمهوری‌خواه و تیم کاین دموکرات طرحی را ارائه کردند که در آن از دولت آمریکا خواسته شده، همکاری‌های خود در زمینه انرژی هسته‌ای با عربستان سعودی را علنی کند.
این طرح بر پایه گزارشی از خبرگزاری بلومبرگ تهیه شده است که در آن با ارائه سند و تصویر، اعلام شده است که ساخت نخستین رآکتور هسته‌ای عربستان در جنوب غربی شهرک علم و فناوری ملک عبدالعزیز در ریاض به پایان رسیده و این کشور می‌تواند در آینده نزدیک به غنی‌سازی اورانیوم یا پلوتونیوم بپردازد.
زیدو می‌نویسد: مشکل اصلی این است که در حال حاضر تضمینی برای کنترل این رآکتور از جانب آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای وجود ندارد.
عربستان قرارداد منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای را امضا کرده ولی در سال ۲۰۰۵ یک پروتکل تکمیلی را هم به امضا رسانده که بر اساس آن می‌تواند از کنترل کارشناسان آژانس جلوگیری کند.
در مقاله اشپیگل آنلاین به ادعایی از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اشاره شده که گفته است: عربستان نمی‌خواهد به بمب هسته‌ای دست یابد اما اگر ایران بمب هسته‌ای بسازد، بی‌شک ما هم در این زمینه اقدام خواهیم کرد.
نویسنده مقاله تاکید می‌کند: چنین اقدامی مغایر قرارداد منع گسترش جنگ‌افزارهای خواهد بود.
کریستف زیدو این پرسش را مطرح کرده که آیا عربستان حق دارد کاری را انجام دهد که ایران مجاز به انجام آن نیست؟
او خود در پاسخ می‌نویسد: دولت ایالات متحده تاکنون با نقض احتمالی قرارداد منع گسترش جنگ‌افزارهای اتمی توسط عربستان مخالفتی نشان نداده است؛ در حالی که ترامپ یک‌جانبه توافق با ایران را لغو می‌کند و وزارت انرژی ایالات متحده هفت بار مجوز ارائه اطلاعات حساس درباره انرژی هسته‌ای به عربستان سعودی را صادر کرده است.
در ادامه مقاله زیدو تاکید شده است که مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و ریکی پری، وزیر انرژی این کشور از ارائه اطلاعات در  باره این که کدامیک از شرکت‌های آمریکایی در زمینه ارائه اطلاعات به عربستان سعودی فعال هستند، خودداری می‌کنند.
به همین جهت سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه به فکر تصویب طرح‌هایی افتاده‌اند که دولت واشنگتن را به علنی‌کردن روابط هسته‌ای با عربستان موظف کنند.
پری پیش‌تر گفته بود که که دولت ترامپ شش مجوز برای همکاری شرکت‌های آمریکایی در پروژه‌های هسته‌ای غیرنظامی عربستان و دو مجوز مشابه برای اردن صادر کرده است.
وزیر انرژی آمریکا در یک جلسه سنا تاکید کرد که اگر آمریکا در پروژه‌های هسته‌ای عربستان دخالت نکند، آنها به روسیه، کره جنوبی یا چین رجوع خواهند کرد.
در مقاله اشپیگل آمده است، منتقدان بر این نظرند که مجوزها با دخالت دونالد ترامپ و دامادش، کوشنر صادر شده‌اند.
علاوه بر این دو، مایکل فلین، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید نیز در حمایت ازعربستان برای دستیابی به فناوری هسته‌ای نقش داشته است.
کد مطلب: 106083
برچسب ها: عربستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *