۰
شنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۷
بازتاب گسترده مرگ مهسا امینی در مقر گشت ارشاد

گشت ارشاد را جمع کنید

خبر بازداشت و سپس به کما رفتن مهسا امینی، دختر 22 ساله‌ای که از کردستان به تهران سفر کرده بود و توسط ماموران گشت ارشاد به دلیل پوشش خود بازداشت شده بود، چهارشنبه اعلام شد و واکنشها به آن آنقدر گسترده بود که پلیس، ساعت 13 ظهر روز پنجشنبه برای نخستین بار به آن واکنش نشان داد؛
گشت ارشاد را جمع کنید
گروه اجتماعی: خبر بازداشت و سپس به کما رفتن مهسا امینی، دختر 22 ساله‌ای که از کردستان به تهران سفر کرده بود و توسط ماموران گشت ارشاد به دلیل پوشش خود بازداشت شده بود، چهارشنبه اعلام شد و واکنشها به آن آنقدر گسترده بود که پلیس، ساعت 13 ظهر روز پنجشنبه برای نخستین بار به آن واکنش نشان داد؛ واکنشی که حاوی یک توضیح کوتاه و شتابزده بود: «خانمی‌برای توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود که ناگهان در جمع سایر افراد هدایت شده به طور ناگهانی دچارعارضه قلبی شد. بلافاصله این خانم با همکاری پلیس و اورژانس به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان و مداوا قرار دارد. ضمن رد برخی اخبار و ادعاهای رسانه‌های معاند درباره این حادثه، مستندات مربوطه در این خصوص در اختیار پلیس بوده و اخبار تکمیلی در این خصوص متعاقبا اعلام خواهد شد.» 
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،توضیح به حدی شتابزده و ناقص بود که حواشی حادثه را افزایش داد. چراکه پیش از آن در شبکه‌های اجتماعی، برخی احتمال برخورد فیزیکی با او را از سوی گشت ارشاد مطرح کرده بودند. سوابق برخوردهای گذشته گشت ارشاد که فیلمهای آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، این احتمال را تقویت می‌کرد و همین امر موجی از اعتراض را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد. به همین دلیل مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی‌تهران بزرگ در اطلاعیه دیگری که عصر جمعه منتشر شد، توضیحات بیشتری ارائه داد و فیلمی‌که گفته می‌شود مربوط به لحظه بیهوش شدن مهسا امینی است منتشر شد.
مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی‌تهران بزرگ در اطلاعیه جدید خود اعلام کرد: «در اجرای دستور فرمانده کل انتظامی‌کشور مبنی بر رسیدگی دقیق به این موضوع به فرماندهی انتظامی‌تهران بزرگ، در همان ساعات اولیه حادثه فوق، بلافاصله رسیدگی به آن بدون هیچ گونه ملاحظه‌ای در دستور کار این فرماندهی قرار گرفت براساس نتایج به دست آمده و بازبینی دوربین‌های مداربسته نامبرده روز سه شنبه مورخ ۲۲ شهریور ماه جاری به همراه تعدادی از افراد بدلیل پوشش نامناسب توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ و به منظور اخذ تعهد و توجیه به یکی از مقر‌های پلیس هدایت شدند که وی در جمع سایر مراجعه کنندگان در سالن اجتماعات به طور ناگهانی بیهوش شده و بلافاصله با همکاری پلیس و اورژانس به نزدیک‌ترین بیمارستان جهت مداوا منتقل می‌شود که متاسفانه اقدامات درمانی مثمر ثمر واقع نشد. لازم به ذکر است، تصاویر ضبط شده دوربین‌های مدار بسته از لحظه ورود وی به مقر انتظامی‌تا انتقال توسط اورژانس به رویت خانواده وی رسیده است. توضیح اینکه بر اساس رسیدگی دقیق به عمل آمده از زمان انتقال وی به خودرو و همچنین در مکان مزبور هیچ گونه برخورد فیزیکی با ایشان انجام نشده است.»
انتشار این فیلم، بازخوردهای جدیدی به همراه شد. از یک سو، برخی به اشکالات موجود در این فیلم اشاره کردند. از جمله اینکه در بخشی از فیلم، هوای بیرون، روشن است و ناگهان تاریک می‌شود. همچنین پوشش مهسا امینی در تصاویری که منتشر شده، بی اشکال به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، هیچ فیلمی‌از لحظه بازداشت و هدایت او به داخل ون گشت ارشاد و همچنین از داخل ون، موجود نیست. برخی هم این موضوع را مطرح کردند که حتی اگر برخورد فیزیکی هم با این دختر جوان انجام نشده باشد، میزان استرس و فشار روانی واردشده به او که به عنوان مسافر، از کردستان به تهران آمده بود، در سکته قلبی او بی تاثیر نبود چراکه به گفته خانواده مهسا، او سابقه بیماری قلبی نداشت.
توضیحات پلیس تقریبا همان زمانی منتشر شد که از بیمارستان کسری، محل بستری شدن مهسا امینی که در نزدیکی مقر گشت ارشاد در حوالی میدان آرژانتین تهران است خبر رسید، مهسا امینی فوت کرده است. انتشار این خبر، خشم و ناراحتی را افزایش داد. برخی در مقابل بیمارستان کسری که محل بستری شدن مهسا امینی بود تجمع کردند که توسط پلیس متفرق شدند. همچنین تردد در مسیرهای منتهی به این محل از عصر جمعه، با محدودیتهایی مواجه شد. پیکر مهسا امینی صبح روز شنبه همزمان با اربعین حسینی در سقز در استان کردستان به خاک سپرده شد و پرسشهای فراوانی، هم درباره چگونگی مرگ او و هم درباره سرنوشت گشت ارشاد که در سالهای اخیر بارها و بارها حاشیه ساز شده است باقی ماند. علی القاصی مهر رئیس کل دادگستری تهران، روز شنبه پس از صدور دستور بررسی پرونده علت فوت مهسا امینی در هیئت نظارت بر حفظ حقوق شهروندی از نماینده وزیر کشور و کارگروه مربوطه در پزشکی قانونی خواست در اسرع وقت گزارش‌ها و جمع‌بندی‌های خود را به قوه قضاییه ارسال کنند. رئیس کل دادگستری تهران تاکید کرده روند بررسی‌های دقیق قضایی از همان ساعات اولیه وقوع این اتفاق آغاز شده است. القاصی مهر تصریح کرد: نتیجه بررسی‌ها در مراحل مختلف اطلاع رسانی خواهد شد و مردم شریف مطمئن باشند قوه قضاییه و مدعی العموم پیگیر این موضوع هستند و این پرونده به صورت ویژه، سریع و دقیق مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. روز جمعه نیز هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی بر اساس دستور رئیس کل دادگستری استان تهران مامور به انجام بازرسی‌ و بررسی‌های لازم در خصوص علل و چگونگی بروز عارضه جسمی‌برای خانم مهسا امینی شد. رئیس کل دادگستری استان تهران در بخشی از دستور خود خطاب به دبیر هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی دادگستری کل استان تهران با یادآوری این مقوله که عمل و اقدام تمامی‌دستگاه‌ها، در هر شرایطی باید استوار بر قوانین و مقررات باشد، تاکید کرد: در صورتی که نتایج بازرسی‌ها و بررسی‌های قضایی، بیان‌گر وقوع تخلف، اهمال و یا کوتاهی باشد، قطعا موضوع بر اساس ماده ۱۵ دستورالعمل اجرایی بند ۱۵ قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی، به هیات مرکزی با ریاست رئیس قوه قضاییه کتبی گزارش و با اولویت در مرجع قضایی صالح مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

توضیحات مدیر کل پزشکی قانونی
استان تهران
مهدی فروزش مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در ارتباط زنده تلویزیونی در خصوص روند رسیدگی به پرونده مهسا امینی بیان کرد: کمیسیون ویژه بررسی تخصصی علت فوت خانم مهسا امینی در اولین فرصت بعد از دستور ویژه دادستان تهران تشکیل شد و اقدامات اولیه جهت معاینه مصدوم قبل از فوت انجام شد. همه معیارها و شاخص‌هایی که باید در معاینه ظاهری نامبرده در زمان حیات انجام می‌شد، صورت گرفت و بررسی‌های تکمیلی در حال انجام بود که متاسفانه منتهی به فوت وی شد. فروزش بیان کرد: با اطلاع از فوت وی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران در پی دستور مقام قضایی با تشکیل یک تیم مجرب از کادر متخصصان و با انتقال پیکر فوت شده به سالن تشریح مرکز تشخیص آزمایشگاهی استان تهران اقدام به معاینه ظاهری و کالبد گشایی پیکر متوفی کردند. مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: تیم پزشکی قانونی با بررسی دقیق و کامل با اعمال دقت مضاعف در معاینه و کالبد گشایی و بررسی تمامی‌معیارها و شاخص‌های تعیین علت فوت به لحاظ ظاهری و اعضای داخلی اقدام کردند. نمونه‌های لازم از بافت‌ها و اعضای داخلی بدن متوفی برداشته شد و نسبت به ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه‌های تخصصی اقدام شد. به محض حصول نتایج آزمایش‌های ارسالی با در نظر گرفتن نتایج معاینه و کالبدگشایی، آزمایش‌های انجام شده مندرجات پرونده بیمارستانی و سوابق پزشکی نام برده و همچنین اخذ نظریه تخصصی رشته‌های مورد نظر در قالب کمیسیون پزشکی ویژه ای که به دستور دادستان در اداره کل پزشکی قانونی استان تهران تشکیل شده، متعاقبا نسبت به تعیین علت فوت اقدام و به مقام قضایی ارسال خواهد شد.
تاریخچه گشت ارشاد پرحاشیه
گشت ارشاد همواره در ایران پرحاشیه بوده است. از بیش از دو دهه پیش که گشت ارشاد در ایران راه اندازی شد و بودجه‌های کلان و نیروی انسانی گسترده در اختیار آن قرار گرفت تا پوشش زنان و دختران اصلاح شود، نه تنها تاثیر مثبتی نداشته، بلکه تاثیر معکوس داشته است و شاید همین بهترین دلیل برای ضرورت تعطیلی گشت ارشاد باشد. تاسف آور آنکه شاهد بروز حوادث ناگواری هستیم که حاصل عملکرد نامناسب نیروهای گشت ارشاد است. گرفتن دست دختران و زنان و هل دادن آنها به داخل ون گشت ارشاد توسط مردان نامحرم، خود منکری است که برای جلوگیری از منکری دیگر رخ می‌دهد و همواره انتشار فیلمهای آن با خشم عمومی‌مواجه شده است. طرح گشت ارشاد با نام رسمی‌طرح ارتقای امنیت اجتماعی، سال 1384 و پس از تصویب طرح جامع عفاف و حجاب اجرا شد. طرح جامع عفاف و حجاب توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در آخرین ماههای ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی‌تصویب و ابلاغ شد اما اجرای آن به دوره ریاست جمهوری فردی رسید که معتقد بود مشکل جامعه ما، مو و پوشش دختران و زنان نیست! اما در دوره همین فرد، یعنی محمود احمدی نژاد، گشت ارشاد اجرا شد. در سال ۱۳۸۵، طرح امنیت اخلاقی در دولت احمدی نژاد تصویب شد و این طرح با طرح پیشین (با عنوان طرح ارتقای امنیت اجتماعی) ادغام شد. یک سال بعد، مصاحبه تلویزیونی فرزاد حسنی مجری جنجالی برنامه کوله پشتی تلویزیون با سردار احمدرضا رادان فرمانده پلیس تهران درباره گشت ارشاد، واکنشهای فراوانی را ایجاد کرد.
فرزاد حسنی در آن گفتگوی صریح، این طرح را زیر سوال برد. در بخشی از این مصاحبه، مجری برنامه از رئیس پلیس تهران پرسید که آیا فیلمی‌را دیده‌است که در آن نشان داده می‌شود مأموران نیروی انتظامی‌با کتک و لگد دختری را به داخل ماشین پلیس پرت می‌کنند؟ پاسخ احمدرضا رادان به این پرسش منفی بود. فرزاد حسنی پس از تکذیب رئیس پلیس، با سخن گفتن از تجربه‌های خود و نزدیکانش در برخورد با نیروی انتظامی، از ادبیات تند مأموران پلیس در برخورد با شهروندان انتقاد کرد. در واکنش به این گفتگو فضل‌الله شریعت پناهی، مدیر اجتماعی شبکه سوم سیما، گفت: از سوی مسئولان سازمان صداو سیما به فرزاد حسنی تذکر داده شد و خودش هم فهمید که پا روی خط قرمزهایی گذاشته‌است. ضمن اینکه ما اعتراضاتی هم از سوی نیروی انتظامی‌داشتیم. این سابقه نشان می‌دهد، طرح گشت ارشاد از همان زمان با انتقادات فراوانی مواجه بود. اکنون با گذشت بیش از هفده سال از اجرای طرح ارتقای امنیت اخلاقی در قالب گشت ارشاد، اشکالات آن بیش از گذشته آشکار شده است. ضمن اینکه دخیل بودن نگرش سلیقه ای در این طرح در مورد پوشش زنان و دختران و همچنین برخوردهای سلیقه ای و گاه همراه با ضرب و شتم و تحقیر هم بازتاب بسیار منفی داشته است. طرح ارتقای امنیت اخلاقی یا همان گشت ارشاد هیچگاه در هفده سال گذشته تعطیل نشد اما گاهی با شدت عمل کمتری اجرا شد. با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، این طرح دوباره با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گرفت. این درحالیست که ابراهیم رئیسی در سال گذشته گفته بود گشت ارشاد خواهیم داشت اما برای مسئولان! اما در یک سال اخیر بارها تصاویری از خشونت ماموران گشت ارشاد با زنان و دختران منتشر شده است. از جمله در اردیبهشت ماه امسال، شلیک مامور گشت ارشاد به شوهر فردی که حجاب او نامناسب تشخیص داده بود بسیار جنجال برانگیز شد. تیرماه امسال بی توجهی ماموران گشت ارشاد به التماس‌های مادری که فرزندش به خاطر نوع پوشش دستگیر شده بود و می‌گفت دخترش بیمار است و از ماموران می‌خواست او را نبرند، باز هم جنجالی شد. ماجرای سپیده رشنو و سپس اعترافات تلویزیونی او که با واکنش گسترده مردم در شبکه‌های اجتماعی همراه بود و سپس افزایش شدت عمل درباره برخورد با بدحجابی در ادارات در استانهای مختلف، حواشی این طرح را افزایش داد. جالب اینجاست که انسیه خزعلی که این روزها ماجرای رفتن پسرش به کانادا جنجالی شده، سه هفته پیش مدعی شده بود چیزی به نام گشت ارشاد نداریم! او که معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری است پس از رخداد تلخ مهسا امینی، در توییتی با بیان اینکه این معاونت دائما پیگیر لایحه حفظ کرامت زنان از مجلس است، نوشت:« در واقعه ناگوار حاضر نیز با ارسال نامه رسمی‌به وزارت کشور بدنبال توضیح بیشتر ماجرای حادث شده‌ایم، واقعه‌ای که ما را هم عمیقا متاثر کرده‌است. این ماجرا بیش از گذشته تذکر می‌دهد که اجرای قوانین نیازمند فرهنگ‌سازی تاثیرگذار است.»
فعالان سیاسی چه واکنشی نشان دادند؟
مسئولان حکومتی و حتی برخی نمایندگان مجلس، از روز پنجشنبه که اطلاعیه پلیس منتشر شد تا روز شنبه خواستار بررسی دقیق این موضوع و برخورد با متخلفان حادثه شدند. اما هیچگاه خواسته اصلی مردم را مطرح نکردند. خواست عمومی‌مردم در شبکه‌های اجتماعی، متفاوت بود: «گشت ارشاد را جمع کنید». خواسته ای که نمایندگان فعلی مجلس و افراد حاضر در دولت و حاکمیت، نادیده گرفتند اما از سوی برخی فعالان سیاسی خارج از دولت و مجلس هم مورد تاکید قرار گرفت. البته اغلب واکنشها مربوط به پس از درگذشت مهسا امینی بود. اما مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری و نماینده پیشین تهران در مجلس شورای اسلامی، پیش از درگذشت مهسا امینی، در توئیتر نوشت: «رفتار طالبانی در ماجرای خانم مهسا امینی،‬ ضرورت حذف ‫گشت ارشاد‬ برای جلوگیری از مخدوش شدن چهره اسلام و نظام را نشان داد. بی‌شک حفظ حرمت زنان و دختران وظیفه حکومت است. هرچند مجلس و دولت ساکتند اما انتظار می‌رود ‫قاضی القضات‬ دستور قاطع برای رسیدگی و مجازات متخلفان را صادر نمایند.»
سیدحسن خمینی هم ساعاتی پیش از درگذشت مهسا امینی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «در آستانه اربعین سید مظلومان اباعبدالله الحسین(ع) خبر به کما رفتن خانم مهسا(ژینا) امینی پس از حضور در مجموعه نیروی انتظامی‌،احساسات جامعه ما را جریحه دار و اذهان را مشوش کرده است. بدون شک مسئولان نیروی انتظامی‌باید به صورت شفاف و دقیق نسبت به آنچه که به نام «توجیه و آموزش» بر این دختر ۲۲ ساله رفته است، پاسخگو باشند. قوه قضاییه نیز با توجه به مسئولیت ذاتی خود، و نیز رویکرد دوره جدید که مبتنی بر پیگیری حقوق عامه و پاسخگویی به افکار عمومی‌عنوان شده است، با مقصران این حادثه تلخ برخورد فوری و قاطع کند. عدم برخورد بهنگام و قانونی، و عدم توقف روندهای معیوبی که هر از چندی موجب بروز حادثه می‌شود، بیم تکرار این قبیل فجایع را بالا می‌برد. هم چنین لازم است عاجزانه دعا کنیم تا خدای متعال به این خواهر گرامی‌سلامت عطا کند.»
اما دعاها کارساز نبود و مهسا امینی درگذشت. حساب توییتر رسمی‌سید محمد خاتمی‌پس از درگذشت مهسا امینی نوشت: «طبق اخبار، دختر خانمی‌با ادعای پوشش نامناسب بازداشت و در جریان بازداشت و انتقال دچار جراحات و عارضه قلبی و مغزی می‌شود! آیا این فاجعه و رویدادهای پرتکرار مشابه آن کافی نیست که برای خدا، برای آبروی اسلام و رعایت انتظارات به‌حق مردم و حال بدی که در تنگناهای معیشتی و مواجهه با انواع فساد‌های ویرانگر و ناکارآمدی‌ها دارند از این شیوه و رفتارهای خلاف قانون، منطق و شرع دست برداشته شود و بیش از این زمینه مشوه شدن چهره اسلام و نظام را فراهم نیاورند و با پدیدآورندگان این حوادث برخورد مناسب صورت گیرد؟!»
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق کشورمان نیز نوشت: دوستان سلام و تسلیت. به سهم خود شرمنده و عذرخواهم و از زبان مولانا به خودم می گویم:
شیررا بچه همی ماند بدو
تو به پیغمبر بچه مانی بگو
علی شکوری راد، دبیرسابق حزب اتحاد ملت و سخنگوی جبهه اصلاحات که یک ماه پیش در اظهارنظری، گشت ارشاد را سناریویی برای پوشاندن گرانی و بی‌کفایتی توصیف کرده بود، در توئیتی نوشت: «کاش پدر مهسا امینی دکتر روح الامینی بود. بلکه به مرگ مظلومانه او توجه می‌شد . آیا کسی در قبیله قدرت هست که در حق او پدری کند و پای خون او بایستد و حق او را بستاند؟» اشاره او به مرگ فرزند روح الامینی در بازداشتگاه کهریزک در حوادث پس از انتخابات سال 88 بود. عبدالناصر همتی، رئیس پیشین بانک مرکزی و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری پارسال در توئیتر نوشت : «مظلومیت مهسا، نازنین دختر ایران زمین، قلب هر انسانی را بدرد می‌آورد. بارها گفتم این قدر با روح و روان جوانان بازی نکنید. تجربیات شکست خورده را دوباره و چند باره آزمون نمی‌کنند. خواهشا این روش‌ها را متوقف کنید.» غلامحسین کرباسچی نوشت:« فاجعه مهسا امینی دلخراش تر از آنست که بتوان ازآن گذشت.روزی که ایران عضو رسمی‌شانگهای میشود ونگاه جهان پس ازمذاکرات وین به ایرانست وحضوربیش از سه میلیون ایرانی درعراق خیره کننده است بادخترجوانی از کردستان جنین رفتاری میشود. نفوذیها فقط ساختارهای دفاعی یا اتمی‌رانشانه رفته اند؟» محسن مهرعلیزاده نوشت:« تمام کنید این فجایع را… برای فاجعه دخترمان مهسا امینی و فجایع مشابه چه توجیهی دارید؟ چه از سر بلاهت باشد و سفاهت و چه از شقاوت و عداوت، اعمالی نابخشودنی است!از پیشگاه مردم طلب بخشش کنید.»
علی مطهری نایب رئیس سابق مجلس هم که خود از طرفداران حجاب است از این اتفاق ابراز ناراحتی کرد و در گفتگویی با سایت جماران گفت: در درجه اول نیروی انتظامی‌باید به مردم توضیح بدهد؛ یعنی کاملا موضوع را روشن کند که چه اتفاقی افتاده تا از سوء استفاده‌ها هم جلوگیری شود. متأسفانه نیروی انتظامی‌توضیح کاملی نمی‌دهد و فقط یک مطلب سربسته و مجملی را بیان می‌کند که انسان نمی‌فهمد واقعیت قضیه چه چیزی بوده است. در اینجا قطعا فرمانده نیروی انتظامی‌و وزیر کشور مسئولیت دارند، باید موضوع را پیگیری کنند و توضیح بدهند. نمایندگان مجلس وظیفه دارند موضوع را پیگیری کنند. قوه قضائیه هم اینجا وظیفه دارد؛ قوه قضائیه می‌تواند به عنوان مدعی العموم وارد این پرونده شود. یعنی به عنوان مدعی العموم می‌تواند علیه نیروی انتظامی‌کیفرخواست صادر و موضوع را پیگیری کند.همه زن‌ها مورد احترام هستند و حق نداریم به آن‌ها آسیبی برسانیم. ولی ما باید به مطلبی را توجه داشته باشیم که به طور کلی زنان چه با حجاب، چه بد حجاب و چه بی حجاب باید مورد احترام باشند؛ یعنی این دستور اسلام است و اصلا ما نباید با زن تندی کنیم. همه زن‌ها مورد احترام هستند و حق نداریم به آن‌ها آسیبی برسانیم. مسأله پوشش را هم در حد توصیه‌ها و با زبان نرم بهتر قبول می‌کنند تا اینکه بخواهد با این‌ها خشونت به کار برود. به هر حال باید واقعیت موضوع کاملا روشن شود تا اینکه بتوان یک قضاوت درست انجام داد، ولی ما امیدواریم دیگر شاهد این گونه حوادث نباشیم که واقعا دل انسان را به درد می‌آورد.
وی ادامه داد: این طور حوادث دو اثر بد دارد. یکی اثری است که در نگاه دنیا به ما می‌گذارد؛ که یک چهره‌ای مثل طالبان از ما در دنیا نشان می‌دهد. دیگری هم عکس العملی است که در جامعه ایجاد می‌کند و ممکن است به عنوان یک عکس العمل سیاسی و اجتماعی، بعضی خانم‌ها را تشویق به رعایت نکردن حجاب کند؛ و این خیلی بد است. این دو ماه که شدت عمل‌ها صورت گرفته، اثر معکوس داشته است. یعنی اصلا حرمت موضوع حجاب یک مقداری از بین رفته و ممکن است عده‌ای برای نشان دادن مخالفتشان با این روش اقدامات منفی انجام بدهند؛ در حالی که قبلا این کارها را نمی‌کردند. بنابر این ما خیلی باید با این موضوع عفاف و حجاب با تدبیر و تفکر، آن طوری که اسلام دستور داده، عمل کنیم. اصلا این موضوعی نیست که بخواهد رسانه‌ای شود و بگوییم از فردا چنان می‌کنیم. این طور اقدامات همیشه آثار منفی دارد. باید با تدبیر این موضوع حل شود و نیازی به سر و صدا و فعالیت‌های رسانه‌ای نیست. آذری جهرمی‌وزیر پیشین ارتباطات نوشت: «چگونه خود را پیرو هدایتگر معصومی‌می‌پنداریم که در خطبه ۲۷ نهج‌البلاغه آن گونه به خارج کردن خلخال از پای «زن یهودی» غیرتمندانه فریاد می‌زد؟ آسیب جدی به «دختری در حکومت شیعه» بر اثر عوارض اقدامات گشت ارشاد، تلنگری به ما نمی‌زند؟» عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات نوشت: «این چه ارشادی است که به مرگ منتهی می‌شود؟ حقیقتا معنی کلمات را واژگون می‌کنید؟»
عباس عبدی در حساب توییتر خود نوشت: «درباره خانم مهسا امینی چه باید گفت که پیشتر و در موارد کمابیش مشابه گفته نشده باشد؟ یک کلام این طرز اداره کشور نیست. نه قانونش مربوط مطابق خواست عمومی‌است، نه در اجرا می‌توانند متعادل رفتار کنند، و نه قادرند که به شفافیت تن دهند .انتظار هم دارند که ادعاهایشان پذیرفته شود.»
محمود صادقی نماینده پیشین تهران در مجلس شورای اسلامی‌هم در نامه ای به محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه نوشت: پیرو انتشار اخباری پیرامون بازداشت خانمی‌به نام مهسا امینی توسط گشت ارشاد و ابتلای او به عارضه قلبی و به کما رفتن او در محل بازداشت، که موجب نگرانی و آزردگی خاطر عامه مردم شد، مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران در اطلاعیه ای اعلام کرده: «خانمی‌برای توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود که در جمع سایر افراد هدایت شده به طور ناگهانی دچارعارضه قلبی شد. بلافاصله این خانم با همکاری پلیس و اورژانس به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان و مداوا قرار دارد.»
اولا نیروی انتظامی‌بر اساس کدام مجوز قانونی حق بازداشت شهروندان و به تعبیر خود هدایت آنها برای توجیه و آموزش به مراکز پلیس دارد؟ ثانیا باتوجه به اقرار پلیس مبنی براینکه نامبرده هنگام بروز عارضه قلبی در اختیار یکی از بخش‌های پلیس تهران بوده، قطعا مسئولیت حفظ جان و سلامتی او با نیروی انتظامی‌است. از جنابعالی به عنوان رییس قوه قضاییه، که طبق قانون اساسی موظف به پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی است، انتظار می‌رود نسبت به چنین رفتارهایی توسط ضابطان دادگستری حساسیت داشته باشید و با صدور دستور ویژه موضوع را مورد رسیدگی قرار داده و با مسئولان ذی‌ربط برخورد قانونی نموده و جهت التیام خانواده و افکار عمومی‌نتیجه اقدامات خود را به اطلاع عموم برسانید. احمد زیدآبادی، روزنامه نگار، درباره این حادثه نوشت: این چه هدایتی است؟ مرگ مغزی ژینا امینی، دختر خانمِ جوان سنندجی، پس از بازداشت توسط گشت ارشاد در تهران، ادامۀ روندِی است که کارشناسان امور اجتماعی بارها نسبت به آن هشدار داده‌اند. پلیس تهران گفته است که خانم امینی به قصد «هدایت» دستگیر شده، اما به طور ناگهانی دچار عارضۀ قلبی شده است. اگر این روایت را صد در صد هم معتبر بدانیم آیا پلیس نمی‌داند که صِرف دستگیری یک دختر مسافر شهرستانی در حضور خانواده‌اش چه شوک روانی به او وارد می‌کند؟ دستگیری دختران جوان مردم و انتقال آنها به مقر گشت ارشاد، چگونه به «هدایت» آنها کمک می‌کند که پلیس تهران مدعی آن شده است؟
کد مطلب: 174777
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *