۸
۰
چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۲۸

سهمیه‌بندی بنزین به ضرر چه کسی است؟

هنوز به‌طور رسمی جزییات سهمیه‌بندی بنزین و نرخ‌های جدید اعلام نشده که انتشار خبری بدون منبع در این رابطه، برخی از مردم را نگران کرده است. سهمیه‌بندی بنزین و واقعی شدن قیمت به ضرر مردم است یا قاچاقچیان سوخت؟
هنوز به‌طور رسمی جزییات سهمیه‌بندی بنزین و نرخ‌های جدید اعلام نشده که انتشار خبری بدون منبع در این رابطه، برخی از مردم را نگران کرده است. سهمیه‌بندی بنزین و واقعی شدن قیمت به ضرر مردم است یا قاچاقچیان سوخت؟
تقریباً ساعت 10 امروز بود که خبرگزاری تسنیم خبری منتشر کرد با این مضمون که جزییات سهمیه‌بندی بنزین با بنزین سهمیه‌ای هزارتومانی و بنزین آزاد 2500 تومانی مشخص شده است. در این خبر آمده، بنزین با نرخ 1000 تومان با سهمیه 60 لیتر در ماه و بنزین آزاد با قیمت 2500 تومان در هر لیتر عرضه می‌شود.

این خبر البته از سوی سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تکذیب شد. زیبا اسماعیلی گفته که مردم به شایعه‌ها و فضاسازی‌ها، به‌ویژه در فضای مجازی توجه نکنند. وی همچنین گفته اخبار منتشر شده درباره نرخ بنزین و جزییات سهمیه‌بندی آن در رسانه‌ها صحت ندارد و صرفاً گمانه‌زنی رسانه‌هاست.
پس از وی، بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز اعلام کرد: آغاز سهمیه‌بندی بنزین از فردا و موضوع‌های مطرح شده در این زمینه از سوی بعضی از رسانه‌ها دروغ است و مثل همیشه دروغ می‌گویند.

هر چند از هفته گذشته اخبار و تحلیل‌های مختلفی در رابطه با تغییر رویکرد در قیمت‌گذاری بنزین به گوش می‌رسید و سناریو‌های مختلفی هم برای آن مطرح می‌شد، اما بازنشر خبر امروز تسنیم در شبکه‌های اجتماعی باعث شد تا نگرانی‌هایی در بین مردم ایجاد شود و در مقابلِ برخی پمپ بنزین‌ها صف‌های طولانی برای دریافت بنزین تشکیل شود؛ خبری که مشخص نیست منبع آنچه کسی است.

*قرار است به قاچاقچیان یارانه دهیم؟

پس از آن نیز گفت‌وگو‌هایی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتشر شد مبنی بر اینکه دولت باید از این تصمیم خود برگردد. یکی از نمایندگان گفته که امروز در خصوص بنزین کمبودی در داخل نداریم.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که حسن خسروجردی، عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در شهریورماه سال گذشته گفته بود که روزانه 20 میلیون لیتر بنزین به‌صورت قاچاق راهی کشور‌های همسایه می‌شود. یعنی نزدیک به 23 درصد ٨٧ میلیون لیتری که میانگین مصرف بنزین کشور است، قاچاق می‌شود. آمار قابل‌توجهی که نشان از قیمت غیرواقعی بنزین در ایران دارد.

*آمار بالای مصرف

مصرف بالای حامل‌های انرژی در کشور همواره جزو دغدغه اقتصاددان‌ها بوده و بار‌ها از تأثیر پرداخت سوبسید به این بخش، ارسال سیگنال ناصحیح به مصرف‌کننده و در نتیجه، شکل‌گیری رفتار مصرفی نامتعارف گفته شده است.

برخی از نمایندگان مجلس نیز درباره ضرورت انجام اصلاحاتی در این زمینه اظهارنظر کرده‌اند. جلال میرزایی، عضو منتخب کمیسیون انرژی پیش از این به ایرناپلاس گفته بود: اگر این روند ادامه پیدا کند تا چند سال آینده دوباره به واردکننده بنزین و گازوئیل تبدیل می‌شویم. مصرف رو به رشد است، از آنجایی که قیمت‌ها پایین است، بخشی از تولید داخلی به کشور‌های همسایه قاچاق می‌شود؛ ضمن اینکه منابع نیز هدر می‌رود. می‌توان این سوبسید‌ها را در حوزه زیربنایی هزینه کرد تا باعث شکوفایی و بالندگی کشور شود.

در بهمن‌ماه سال قبل، سخن از طرحی در مجلس شورای اسلامی به میان آمد که در چارچوب آن به هر ایرانی روزانه یک لیتر بنزین اختصاص می‌یافت. نویسندگان این طرح استدلال می‌کردند با توجه به اینکه بخشی از جامعه اساساً از وسایل نقلیه شخصی برخوردار نیستند، باید این سهمیه به‌ازای هر فرد، نه وسیله نقلیه اختصاص یابد تا عدالت در آن رعایت شود و افرادی که از تمام یا بخشی از سهمیه خود استفاده نمی‌کنند، قادر باشند مابه‌ازای ریالی آن را دریافت کنند.

طرحی که با حمایت بسیاری از اقتصاددان‌ها همراه شد. حامد قدوسی، عضو دپارتمان اقتصاد دانشگاه استیونس نیوجرسی آمریکا که در زمینه اقتصاد انرژی فعالیت می‌کند، پیش از این به ایرناپلاس گفته بود: این طرح نسبت به وضعیت فعلی -که در آن دهک دهم بیش از 10 برابر بیش‌تر از دهک اول یارانه دریافت می‌کند- یک قدم مهم رو به جلو است. در ساده‌ترین شکل محاسبات به نظر می‌رسد که این طرح می‌تواند چیزی حدود 500 هزار تومان یارانه نقدی حقیقی (پس از کسر اثر تورمی) به خانواده‌های دهک‌های اول تا چهارم بدهد که در شرایط اقتصادی فعلی کمک بزرگی به آنان برای تأمین نیاز‌های حداقلی زندگی است.

*به نام مردم، به کام...؟

با این تفاصیل، مشخص نیست مخالفت‌ها با کاهش سوبسید تخصیص داده شده به بنزین از کجا نشأت می‌گیرد. حتی اگر قیمت بنزین به ارقامی برسد که در خبر‌ها اشاره می‌شود، همچنان دولت بخش عمده‌ای از قیمت واقعی را با تخصیص سوبسید به مصرف‌کننده، می‌پردازد و اعداد یاد شده با قیمت‌های واقعی فاصله قابل‌توجهی دارد. کسانی که معتقدند با واقعی شدن قیمت‌ها به «مردم» فشار می‌آید، مشخص کنند منظورشان از مردم چه کسانی هستند؟ دهک‌های پایین درآمدی که از وسایل نقلیه شخصی محرومند یا مصرفی کمتر دارند یا دهک‌های بالای درآمدی که با این قیمت‌های غیرواقعی، میل به مصرف در آن‌ها تشدید شده است؟ یا اینکه قرار است با ارزان نگاه داشتن غیرمنطقی و سرکوب قیمت، زمینه افزایش قاچاق سوخت به کشور‌های همسایه را فراهم کنیم؟
 
کد مطلب: 106957
برچسب ها: بنزین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


ali
Romania

45 سال پیش بنزین در آمریکا لیتری 60 سنت بود ، و الان حدود 3 دلار ! یعنی حدود 5، 6 برابر ! ولی در کشور ما حدود حدود 6 ریال بود ! و الان 10000 ریال ! یعنی حدود 2000 برابر ! ......باز هم می گوئیم بنزین در کشور ما ارزان است و.........

تمام این گرانی ها روی قشر حقوق بگیر سر شکن می شود !!!....جون همه ی اجناس گران می شود و جه بسا که تا بحال مقداری گران شده و.......مسافر کش ها روی کرایه می کشند(شاید هم حالا کشیده اند) ، و تجار و کسبه روی جنس خود می کشند( شاید هم کشیده اند) !... پس تمام گرانی ها روی قشر حقوق بگیر بینوا سرشکن می شود و...........
کوله پشتی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در کشور ما هرچیزی که ارزان است به علت بی تدبیری مدیران به کام ثروتمندان تمام می شود.آقاجان طرحی بریزید به ماشین های عمومی و مسافر برهاروزی 30 لیتروبه هر خانواده روزی 3 تا 5 لیتر بنزین بدهید طبق کارت یارانه ( چه ماشین داشته باشد وچه نداشته باشد) و اگر کسی بیشتر از این مصرف دارد باید دندش نرم لیتری ده هزارتومان بدهد تا آقازاده اش راحت دور دور انجام بدهد. اونایی هم که ماشین ندارند هم سهمیه اشان را می فروشند وپول دولت راکه دادند الباقی را به زخم زندگی خودشان می زنند
JAFAR
Iran, Islamic Republic of
چرا فقط قیمت بنزین را مطرح میکنند و صحبتی از نسبت درآمد و هزینه های زندگی نمیشود ؟ اگر در ترکیه بنزین گران است اولاً اونها نفت ندارند در ثانی درآمد مردم بگونه ایست که به هیچ کس فشار نمی اید . لطفاً دولت حقوق کارمندان را هم بر اساس درآمد مردم در سایر کشورها محاسبه بکند و سپس قیمت بنزین و برق و آب و .... را گران کند .
حرف باید منطقی باشد نه اینکه فقط یک طرف موضوع را مطرح بکنند .
من با آزاد شدن قیمت ها و تعادل بین حقوق و هزینه ها موافقم و کلاً سوبسید را بردارن تا هی بمردم نگن ما بشما سوبسید میدیم . بقول معروف : مرگ یکبار و شیون هم یکبار هر روز زندگی مردم را تلخ نکنید .
رضا
Iran, Islamic Republic of
یکبار برای همیشه میبایست این قضیه حل شود بنزین یا هر نوع مواد مصرفی که سوبسید دارد به نرخ تمام شده با کلیه هزینه های سربار محاسبه و به صورت اقتصادی در بازار عمل کند و دولت برای اقشار آسیب پذیر حمایت یارانه ای در نظر بگیرد و با کنترل کلیه حسابهای بانکی و مشخص شدن جمع خانوار از فرار حساب ها هم جلوگیری شود و درآمدهای بالا هم مالیات متناسب را پرداخت کنند . از حساب ها مالیات کسر شود. به اسم اقشار آسیب پذیر بسیاری در فور نعمت زندگی میکنند نسبت در آمد و مالیات به نفع آنهاست سوبسید ها به نفع آنهاست .منافع اقتصادی و تنشهای اقتصادی باز هم به نفع آنهاست امکانات رفاهی و اجتماعی کاملا در اختیار آنهاست نیروی کار ارزان در خدمت سرمایه آنهاست و هزاران مزیت دیگر که به خاطر همه این امکانات نمیگذارند که این روال ناصواب اصلاح شود.
ali
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا

تمام این گرانی ها روی قشر حقوق بگیر سر شکن می شود !!!....چون همه ی اجناس گران می شود و جه بسا که تا بحال مقداری گران شده و.......مسافر کش ها روی کرایه می کشند(شاید هم حالا کشیده اند) ، و تجار و کسبه روی جنس خود می کشند( شاید هم کشیده اند) !... پس تمام گرانی ها روی قشر حقوق بگیر بینوا سرشکن می شود و...........

45 سال پیش بنزین در آمریکا گالنی 60 سنت بود ، و الان حدود 3 دلار ! یعنی حدود 5، 6 برابر ! ولی در کشور ما حدود حدود 6 ریال بود ! و الان 10000 ریال ! یعنی حدود 2000 برابر ! ......باز هم می گوئیم بنزین در کشور ما ارزان است و.........
ali
Romania
بنام خدا
45 سال پیش بنزین در آمریکا گالنی 60 سنت بود ، و الان حدود 3 دلار ! یعنی حدود 5، 6 برابر ! ولی در کشور ما حدود حدود 6 ریال بود ! و الان 10000 ریال ! یعنی حدود 2000 برابر ! ......باز هم می گوئیم بنزین در کشور ما ارزان است و.........

تمام این گرانی ها روی قشر حقوق بگیر سر شکن می شود !!!....جون همه ی اجناس گران می شود و جه بسا که تا بحال مقداری گران شده و.......مسافر کش ها روی کرایه می کشند(شاید هم حالا کشیده اند) ، و تجار و کسبه روی جنس خود می کشند( شاید هم کشیده اند) !... پس تمام گرانی ها روی قشر حقوق بگیر بینوا سرشکن می شود و...........
اافشار
Iran, Islamic Republic of
سهمیه بندی بنزین بیشتر به ضرر مسافرکشهای بیکار و کسانی هست که ناچارا در اطراف تهران ساکنند و باید روزانه به تهران بیایند و همینطور شهرک نشینان اطراف تهران و شهرهای بزرگ همینطور به ضرر کارگران و کشاورزان بخاطر کرایه حمل و جابجایی خلاصه به ضرر مردم بیچاره است برای پولدار ها فرقی نمیکند
میرزا میرزایی
به نظر بنده سهمیه بندی بنزین به ضرر ثروتمندان است زیرا ثروتمندان همیشه از یارانه چندین برابر از مردم استفاده می کنند ودولت هم همیشه به نفع نجومی بگیران وثروتمندان است نه فقرا ونه مردم سطح پایین زیرا به وضوح دیده میشود آنکه 20میلیون حقوق میگیرد 5 میلیون تومان اضافه میشود آنکه 2میلیو ن حقوق میگیرد 5 یا 6 هزار تومان حقوق اضافه شده است اگه چیزی به ضرر طبقه بالا باشد بس تصویب نمی شود