۰
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۵۷
عیسی کلانتری:

در تولید گندم به دوران جنگ برگشته ایم

در تولید گندم به دوران جنگ برگشته ایم

عیسی کلانتری با اعلام اینکه تولید ثبات ندارد که دلایل مختلفی دارد گفت: تغییر آب وهوا، سرمایه گذاری کم، عملکردهای سلیقه ای و به ظرفیت رسیدن تولید در کشورهای پیشرفته از جمله دلایل بی ثباتی تولید است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر وزیر کشاورزی دولت هاشمی در همایش بین المللی برند برتر – کیفیت برتر با یادآوری اینکه چندین سال است افزایش تولید محصولات کشاورزی را در کشورهای پیشرفته جهان نمی بینیم گفت: متاسفانه افزایش مصرف را به وسعت در دنیا می بینیم. وی با اشاره به وضعیت اقتصادی چین و هند گفت: این دو کشور بالای ۷ درصد رشد اقتصادی دارند و اولین موردی که دولتها بر آن تاکید داشتند، بهبود تغذیه اینهاست. بنابراین اگر هند و چین به همین روند مصرف ادامه دهند و سالیانه فقط یک کیلو روغن نباتی بیشتر، دوکیلو شکر بیشتر و ۵ کیلو غلات بیشتر در سال مصرف کنند، افزایش مصرف غذایی اینها به اندازه ۲.۵ برابر جمعیت ایران خواهد بود. وی با اعلام اینکه در ایران افزایش تولیدات را نداریم گفت: با گران شدن نفت و مصرف غلات به جای سوخت، رقیب جدیدی برای بشریت و تامین غذا به وجود آمده است. لذا هم جلوگیری از ضایعات یکی از وظایف همه ملتها و دولتهاست و هم ارایه آمار صحیح برای جلوگیری از ورشکستگی سرمایه گذاران اهمیت دارد.
کلانتری با اعلام اینکه تولید غلات در کشور ما در ۱۵ سال قبل ۲ هزار و ۱۰۰ میلیون تن بوده که پس از گذشت سالها، امروزه به ۲ هزار و ۲۰۰ میلیون تن رسیده است گفت: این در حالی است که مصرف در کشور ما به شدت اضافه شده است. وی با ابراز تاسف از اینکه نسبت به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کشورمان بی توجه بوده ایم گفت: تقریبا در یک مرحله ای به دلیل فقر جهانی یا تولید مازاد، جهان از سرمایه گذاری در تولیدات کشاورزی غافل شد و این پدیده هم به شدت به افزایش تولیدات ضربه می زند به طوری که امروزه ظرفیتها را برای افزایش تولید از بین برده است. وزیر دولت هاشمی با تاکید بر اینکه ارایه آمار نادرست از سوی دولتها به خصوص درکشورهای جهان سوم از جمله ایران، برای سرمایه گذاران و ملت دردسرساز شده است گفت: دوستانی که در صنعت لبنیات فعال هستند می دانند که دولت اعلام می کند ۱۰.۴ میلیون تن شیر تولید می شود، در حالی که واقعیت این نیست و ۴۰ درصد کمتر از این آمار و ارقام شیر تولید می شود. وی با اعلام اینکه دولت در اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد ۱۴.۵ میلیون تن گندم تولید می شود گفت: آقایان به وزارت بازرگانی اعلام کردند که به فکر صادرات حداقل ۲.۵ میلیون تن گندم باشید، اما یک باره تولید گندم به زیر ۶ میلیون تن رسید و به دوران جنگ بازگشتیم. کلانتری با اعلام اینکه بررسی ها نشان می دهد تولید گندم زیر ۷ میلیون تن بوده است گفت: وقتی دولت در اردیبهشت ماه اعلام میکند ۱۴.۵ میلیون تن گندم تولید شده، در نهایت باید با یک عدد به علاوه یا منهای ۵ درصد، این وعده دولت محقق شود، زیرا این پیش بینی با پیش بینی که در شهریور ماه می شود، فرق دارد. وی به تبعات ارایه آمارهای غیر واقعی اشاره کرد و گفت: اگر وزارت بازرگانی با مردم روراست بود و واقعیت را در مورد کاهش تولید گندم به مردم اعلام می کرد، در اسفند ماه می توانست با ۲۵۰ دلار این کمبود گندم را تامین کند، در حالی که اکنون با ۴۵۰ دلار به دنبال تامین بیش از ۶ میلیون تن گندم مورد نیاز کشور هستند.
وی با اعلام اینکه گول دلار ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی را برای توسعه سرمایه گذاری نخورید گفت: این رقم به زودی مستهلک می شود. صنعت لبنیات کشور ما امروزه با ظرفیتی کمتر از ۶۰ درصد فعالیت می کند و همین امر هزینه های گران قیمت تمام شده محصول را به ملت تحمیل می کند. کلانتری با انتقاد از کسانی که بگویند دلار ۳ هزار و ۵۰۰ تومان شده و ما به وضعیت صادراتی می رسیم گفت: این مبلغ به سرعت مستهلک می شود. وی با ابراز تاسف از اینکه ما در کشاورزی سرمایه گذاری نمی کنیم گفت: بیشترین سرمایه گذاری ما در کشاورزی به سالهای ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۶ یعنی به قبل از انقلاب باز می گردد و بعد از پیروزی انقلاب، روند سرمایه گذاری در بخش کشاورزی منفی شده به نوعی که اکنون مطلق سرمایه گذاری در کشاورزی، منفی شده است. وزیر دولت هاشمی افزود: در شرایطی که بهترین پراکنش بارش را در ۳۰ ساله گذشته داشته ایم، اگر به آمار و ارقام نگاهی کنیم، کشاورزی ما رشد منفی داشته و این ناشی از ضعف سرمایه گذاری است. وی سرمایه گذاری زیر بنایی کشاورزی در کشورمان را حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: خالص سرمایه گذاری بخش کشاورزی در کشور ما ۳ هزار میلیارد تومان نمی شود. بنابراین اگر عمر سرمایه گذاری را ۲۰ سال تصور کنیم، امروزه ۱۰ هزار میلیارد تومان افت سرمایه گذاری داریم و این کشاورزی دیگر نمی تواند تولید کند، زیرا بیمار است.
کلانتری با تاکید بر اینکه بر مبنای کشاورزی مریض، قیمتهای تمام شده هم بالا خواهد رفت گفت: کشاورز هم زندگی می خواهد و باید هزینه های گران زندگی اش را تامین کند و این قیمت محصولات کشاورزی را بالا می برد. وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری و ارایه آمار صحیح عامل اصلی تولید است گفت: با کمال تاسف ما هیچکدام را نداریم. نه سرمایه گذاری داریم و نه مسوولان ما آمار صحیح ارایه می دهند. وی به تاثیر ارایه آمارهای غلط اشاره کرد و گفت: صنعت لبنیات کشور با آمار تولید ۱۰ میلیون تن شیر سرمایه گذاری میکند، در حالی که تولید شیر واقعی زیر ۶ میلیون تن است. با آمار تولید ۱۴.۵ میلیون تن گندم سرمایه گذاری میکنیم، در حالی که تولید زیر ۷ میلیون تن است. وزیر کشاورزی دولت هاشمی با طرح این پرسش که در این شرایط، سرمایه گذار چه تقصیری دارد؟ گفت: نتیجه آن می شود که با ۴۰ درصد ظرفیت سرمایه گذاری می کند و قدرت رقابت هم ندارد. وی افزود: تولید کنندگان ما در بخش کشاورزی و صنعت گول دلار ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی را نخورند. اگر بر این مبنا بخواهند سرمایه گذاری کنند، حداکثر ۶ ماه تا یک سال دیگر به مشکل می خورند. کلانتری با ابراز تاسف از اینکه اکنون به شدت مزیت هایمان را از دست می دهیم گفت: ما در دهه ۷۰ تنها در ۵ محصول گندم، شکر، برنج، روغن و گوشت قرمز مزیت نسبی داشتیم، اما امروزه در بیش از ۱۰۰ محصول مزیت نسبی نداریم. دلیل هم این است که با دلار ۲ هزار تومانی در ۳ ماه پیش، همه جور محصولات کشاورزی را وارد کشور می کنیم و امیدواریم با دلار ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی این فاجعه واردات تکرار نشود. وزیر کشاورزی دولت هاشمی تاکید کرد: در جمع بندی نهایی باید بگوییم که مسوولان حداقل آمارها را واقعی نشان دهند نه به صورت غیر واقعی.

کد مطلب: 10752
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *