۰
سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۵

رکود در بازار خودرو

بازار خودروی پایتخت بعد از افزایش قیمت‌ها در هفته های گذشته، کمی آرام گرفته و در رکود به سر می‌برد و خریداری وجود ندارد، این در حالی است که عرضه خودرو از سوی خودروسازان هم کاهش چشمگیری داشته که در آشفتگی بازار موثر است
رکود در بازار خودرو
بازار خودروی پایتخت بعد از افزایش قیمت‌ها در هفته های گذشته، کمی آرام گرفته و در رکود به سر می‌برد و خریداری وجود ندارد، این در حالی است که عرضه خودرو از سوی خودروسازان هم کاهش چشمگیری داشته که در آشفتگی بازار موثر است

به گزارش مردم سالاری آنلاین،کارشناسان دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها در هفته های  گذشته را کمبود عرضه از سوی خودروسازان  می‌دانند، اما آنچه که به بازار عرضه شد، پاسخگوی نیازها نبود.

فربد زاوه در خصوص تأثیر کاهش قیمت دلار بر افزایش عرضه خودرو در بازار، اظهار کرد: بازار خودروی ایران اکنون در رکود مطلق قرار گرفته و همه مردم می‌دانند نوسانات دلار ارتباط مستقیمی با قیمت خودرو ندارد و ناشی از تورم بخشی است.
وی افزود: با توجه به اینکه افزایش قیمت دلار نشان‌دهنده سیاست‌های پایه پولی کشور است، هر گاه قیمت دلار افزایش می‌یابد، کشور به پیشواز تورم حرکت می‌کند؛ همین موضوع منجر به افزایش قیمت در بازارهای مالی می‌شود.
این کارشناس خودرو گفت: کاهش دلار در روزهای اخیر بیشتر ناشی از فشار دستوری برای تعدیل نرخ ارز و عرضه گسترده ارزهای صادراتی در بازارهای رسمی است و پایدار نخواهد بود. همچنین بخشی از بازارهای مالی ایران در انتظار خبرهای خوب برجام، روند مثبت را در پیش گرفته است.
زاوه اضافه کرد: اگر قرار باشد برجام فقط یک قرارداد دوساله باشد و همه‌گیر نباشد، مؤثر نیست و تأثیر چندانی در شرایط اقتصادی کشور نخواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: تورم داخلی ایران با برجام حل نخواهد شد؛ تا زمانی که سیاست‌های کلان انضباط مالی تثبیت نشده و نهادهای حاکمیتی در شکل‌های مقیاس‌پذیر کوچک نشود، نمی‌توان منتظر کاهش تورم بود.

بررسی قیمت انواع محصولات پرتیراژ خودروسازان نشان می‌دهد که با توجه به رکود حاکم بر بازار، همچنان دلالان و فروشندگان خودرو تابع روند کاهشی قیمت‌ها هستند. قیمت خودروها در آخرین روز هفته گذشته نسبت به ابتدای هفته کاهش ۲ تا ۶میلیون تومانی را تجربه کرده است. خوش‌بینی به نتایج مذاکرات، بحث بر سر آزادسازی واردات خودرو و کاهش میل مشتریان به خرید و البته نوسانات کاهشی نرخ ارز طی این مدت، همگی عواملی هستند که بر روند کاهشی قیمت خودرو اثرگذار بوده و هستند. در حال حاضر بازار خودرو اوضاع آرامی دارد.بررسی بازار خودرو طی یک‌هفته اخیر نشان می‌دهد که بیشتر محصولات پرتقاضای ایران‏‏‌خودرو با کاهش حدود ۲میلیون تومانی قیمت روبه‌رو شده‏‏‌اند؛ اما قیمت برخی محصولات مانند پژو۲۰۷ (دنده‏‏‌ای و اتوماتیک)، راناپلاس و دنا تغییری نداشته است. در بین محصولات سایپا نیز تیبا۲، کوییک‌دنده‏‏‌ای و ساینا به طور میانگین ۲میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند

گزارش، عباس قاری
کد مطلب: 163916
برچسب ها: خودرو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *