۰
سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۱
جوابیه پیام‌رسان سروش در مورد اینفوگرافی «یک سال پس از فیلترینگ تلگرام»

«۱۴ میلیون کاربر ثبت‌نامی داریم!»

توضیح مردم‌سالاری آنلاین در مورد برآورد شمارِ کاربران پیام‌رسان‌های داخلی
پیام‌رسان سروش با ارسال جوابیه‌ای به مردم‌سالاری آنلاین توضیحاتی در مورد اینفوگرافی «یک سال پس از فیلترینگ تلگرام» ارائه کرده است.
«۱۴ میلیون کاربر ثبت‌نامی داریم!»
پیام‌رسان سروش با ارسال جوابیه‌ای به مردم‌سالاری آنلاین توضیحاتی در مورد اینفوگرافی «یک سال پس از فیلترینگ تلگرام» ارائه کرده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، پیام‌رسان سروش در جوابیه خود که به امضای مرتضی رحیمی مدیرعامل این پیام‌رسان و مدیرکل شرکت توسعه فناوری رسانه سروش رسیده است، عنوان کرده است که آمار اعلام‌شده در اینفوگرافی «یک سال پس از فیلترینگ تلگرام» در مورد تعداد کاربران ثبت‌نامی پیام‌رسان سروش، با واقعیت همخوانی ندارد.
در جوابیه پیام‌رسان سروش آمده است: «در روزهای اخیر یک طرح اینفوگرافیک با عنوان «یک سال پس از فیلترینگ تلگرام» توسط تحریریه روزنامه مردم‌سالاری تهیه و در فضای مجازی منتشر و وایرال شده است. در بخشی از این اینفوگرافیک، تعداد کاربران ثبت‌نامی پیام‌رسان‌های ایرانی آمده و رقم شش میلیون، برای کابران ثبت‌نامی پیام‌رسان سروش ذکر شده است. مشخص نیست منبعی که برای استخراج این رقم از آن استفاده شده، چیست. چون عدد شش میلیون با تعداد کاربرانی که تاکنون در سروش ثبت‌نام کرده‌اند، اختلاف زیادی دارد: تعداد کاربران ثبت‌نامی پیام‌رسان سروش در هفته گذشته از مرز ۱۴ میلیون نفر هم گذشت و سروش از حیث تعداد کاربر، رتبه نخست را با اختلاف نخست در بین پیام‌رسان‌های داخلی دارد».
تصویر جوابیه پیام‌رسان سروش را در زیر ببینید.
 
توضیحات مردم‌سالاری آنلاین
مردم سالاری آنلاین به همراه اینفوگرافی «یک سال پس از فیلترینگ تلگرام»، یک گزارش با عنوان «تعداد کاربران ایرانی تلگرام و پیام‌رسان‌های داخلی چقدر است؟»، منتشر کرد تا بدین ترتیب، کارنامه یک‌ساله فیلترینگ تلگرام را مورد ارزیابی قرار دهد.
در این گزارش مبنای برآوردهای مردم سالاری آنلاین در مورد تعداد کاربران پیام‌رسان‌های ایرانی، توضیح داده شده است. چون آمار دقیق و رسمی در مورد کاربران فعال پیام‌رسان‌های ایرانی، تاکنون اعلام نشده است، مردم‌سالاری آنلاین برای برآورد این آمار، از تعداد نصب فعالِ اپلیکیشن این پیام‌رسان‌ها در مارکت‌های آنلاین، نظیر کافه بازار و غیره، و همچنین نتایج نظرسنجی ملی انجام‌شده توسط ایسپا استفاده کرد. ایرانیان بیشتر از کافه بازار برای نصب اپلیکیشن‌های خود استفاده می‌کنند و میزانی از نصب اپلیکیشن‌های ایرانی نیز از طریق پلی‌استور، سیب‌اپ و همچنین دانلود و نصب مستقیم از وب‌سایتِ خود اپلیکیشن‌های ایرانی صورت می‌گیرد. تعداد نصب فعالِ پیام‌رسان سروش در کافه بازار که به بازار نیز معروف است دو میلیون است. برآورد مردم سالاری آنلاین، از تعداد نصب فعال پیام‌رسان سروش و تعداد کاربران ثبت‌نامی این پیام‌رسان با توجه به این مارکت‌های آنلاین متفاوت، چیزی حدود شش میلیون کاربر ثبت‌نامی بود.
باتوجه به این‌که همه کاربران ثبت نامی، در پیام‌رسان‌های ایرانی فعال نیستند، برآورد مردم سالاری آنلاین این است که به‌طور میانگین، معادلِ یک‌سوم تعداد کل کاربران ثبت‌نامی در این پیام‌رسان‌ها، کاربر فعال وجود دارد. بر این اساس، مردم سالاری آنلاین برآورد کرد که تعداد کاربران فعال ایرانی پیام‌رسان سروش، در حال حاضر چیزی حدود ۲ میلیون کاربر باشد. این برآورد، با نظرسنجی ملی ایسپا که می‌گوید تنها ۲.۴ درصد مردم ایران از پیام‌رسان سروش استفاده می‌کنند، همخوانی دارد؛ ۲.۴ درصد مردم ایران، چیزی حدود ۱ میلیون و ۹۲۰ هزار نفر است که با برآورد مردم سالاری آنلاین از تعداد کاربران فعال پیام‌رسان سروش مطابقت دارد.
جواد جاویدنیا سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق و محتوای مجرمانه، در اردیبهشت امسال در گفت‌وگو با یکی از وب‌سایت‌ها وقتی با این پرسش روبرو شد که تعداد کاربران «پیام‌رسان سروش به ۵ میلیون کاربر رسید اما اکنون تعداد کاربران این پلتفرم ریزش داشته و به ۲ الی ۳ میلیون رسیده است»؛ با سکوت، این ریزش تعداد کاربران را تأیید کرده و آن را تکذیب نکرده است؛ با این که در همین گفت‌وگو، وی به عنوان یکی از مقامات مطلع در حوزه فضای مجازی عنوان می‌کند که «۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر وارد دو پوسته تلگرامی یعنی هاتگرام و طلاگرام» شده‌اند. این آمار از تعداد کاربران هاتگرام و طلاگرام، نشان می‌دهد که وی به آمارهای این حوزه اشراف داشته است. در واقع، برآورد مردم سالاری آنلاین با تأییدها یا اظهارات ضمنی برخی مسئولین فضای مجازی در کشور نیز همخوانی دارد.
 
کد مطلب: 108441
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *