۰
يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۱۵

کمبود اعتبارات دلیل کُندی مرمت کاخ مروارید

مدیر اداره کل موزه های کشور کمبود اعتبارات را دلیل کُندی روند مرمت کاخ مروارید اعلام کرد.
مدیر اداره کل موزه های کشور کمبود اعتبارات را دلیل کُندی روند مرمت کاخ مروارید اعلام کرد.
«محمد رضا کارگر» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، گفت: نیاز به اعتبارات بالا و تاخیر در پرداخت هزینه ها پس از اتمام مرمت سبب می شود، علاقه کارفرما برای تعمیر و مرمت کاخ کمتر شود.
وی با بیان اینکه کاخ در سال های پیش در اختیار نهاد دیگری بود ولی به حکم دادگاه هم اکنون کاخ و بخشی از محوطه به سازمان میراث فرهنگی واگذار شده است، گفت: البته هنوز سند قطعی به اسم سازمان میراث نیست.
ساخت و ساز در حریم کاخ مروارید ممنوع
کارگر با اشاره شایعاتی درباره ساخت و ساز در حریم کاخ، گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجازه هرگونه ساخت و ساز را در آن نمی دهد.
مدیر کل میراث فرهنگی البرز پیش از این به دیگر رسانه ها گفته بود: در صورت تامین بودجه، مرمت کاخ شمس ظرف یکسال و نیم تمام می‌شود.
مرمت کاخ مروارید در جریان است
«فخرالدین صابری» درباره وضعیت کاخ مروارید معروف به کاخ شمس پهلوی، گفت: مقاوم سازی پایه‌های کاخ را سال ۹۷ انجام شده و سقف سازه‌ای مرکز کاخ نیز که فروریخته بود به جایگاه اصلی بازگشت. زیباسازی و مرمت محوطه نیز در حال اجراست و تفاهم نامه‌ای با شهرداری در این رابطه امضا کرده‌ایم. در حال حاضر مرمت کاخ جریان دارد و بیش از ۲٫۵ میلیارد تومان برای این کاخ هزینه شده است.
پیگیر دریافت اسناد مالکیت باقی مانده به نام میراث فرهنگی
مدیر کل میراث فرهنگی استان البرز درباره وسعتی از مجموعه که در اختیار سازمان میراث فرهنگی است، گفت: آن مجموعه ۱۷۰ هکتار وسعت دارد که ۲۷ هکتار آن با حکم قضایی در اختیار میراث فرهنگی است و در حال پیگیری دریافت سند مالکیت برای این بخش هستیم.
کاخ مروارید در یک نگاه
کاخ مروارید یا کاخ شمس، کاخی در مهرشهر کرج، واقع در استان البرز است که در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ با زیربنای ۲۵۰۰ متر برای زندگی شمس پهلوی ساخته شد. سازه اصلی و طرح کاخ به شکل یک سفره‌ماهی است که صدفی آن را دربرگرفته‌است. این ساختمان بدست وسلی پیترز طراحی و بنیاد فرانک لوید رایت به مبلغ یک میلیون دلار آمریکا و ساخته شد. این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ به شماره ثبت ۷۰۶۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.
سازه اصلی و طرح کاخ به ریخت یک سفره‌ماهی است که صدفی را دربرگرفته‌است. همه فضاهای معماری در زیر سقفی با فرم حلزونی (مارپیچ) و با نورگیرهای گوناگون و به‌شکل دانه‌های مروارید ساخته شده‌است. در گوشه شمالی کاخ و در محوطه بیرونی دریاچه نیز به‌شکل باله‌های سفره‌ماهی طراحی و ساخته شده‌است.
این بنا دربردارنده فضاهای گوناگونی از جمله تالار طلایی بار، دفتر مخصوص شمس، تالار پذیرایی، سالن سینما، سالن بیلیارد، استخر، آب‌نما، محل نگهداری پرندگان کمیاب، اتاق‌های خواب و غیره می‌باشد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این کاخ اتاق صدف است که دارای تزئینات مختلفی بوده، بخصوص نمای بیرونی آنکه به صورت حلزونی شکل ساخته شده‌است. در طراحی فضای بیرونی دریاچه کوچکی از سه طرف کاخ را احاطه کرده و به زیبایی آن افزوده‌است.
معماری این اثر که بخشی از تاریخ معماری مدرن است، با تأثیر از شیوه فرانک لوید رایت از پرآوازه‌ترین معماران آمریکایی است که از سوی یکی از شاگردان ایرانی‌اش به نام «عامری» شکل گرفته‌است.
کد مطلب: 109137
برچسب ها: کاخ مروارید
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *