۰
پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۳

«ناامن‌ترین» کشور جهان معرفی شد

انستیتو بین المللی اقتصاد و صلح در تازه‌ترین رده‌بندی خود افغانستان را در صدر فهرست ناامن‌ترین کشورهای جهان قرار داد.
انستیتو بین المللی اقتصاد و صلح در تازه‌ترین رده‌بندی خود افغانستان را در صدر فهرست ناامن‌ترین کشورهای جهان قرار داد.
به گزارش ایرنا، هزینه‌های اقتصادی ناامنی در افغانستان طی سال ۲۰۱۸ میلادی، برابر با ۴۷ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است.
در گزارش انستیتو اقتصاد و صلح، پس از افغانستان؛ سوریه، سودان جنوبی، یمن و عراق به ترتیب از جمله ناامن‌ترین کشورها در جهان محسوب شده اند.
«یوناما» نیز سال ۲۰۱۸ را خونین‌ترین سال برای غیرنطامیان در افغانستان اعلام کرده بود.
دفتر معاونت سازمان ملل متحد در کابل (یوناما) گفته بود که مخالفان مسلح دولت افغانستان در ماه رمضان، غیرنظامیان را به صورت «عمدی و آگاهانه» هدف قرار داده‌اند.
این سازمان حمله به غیرنظامیان را جنایت جنگی توصیف و خواهان توقف آن شده است.
دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان از گروه‌های مخالف دولت خواسته است که حمله به غیرنظامیان را متوقف کنند.
یوناما همچنین از ادامه منازعات مسلحانه در سراسر افغانستان که در آن شماری زیادی از غیرنظامیان قربانی می‌شوند، ابراز نگرانی کرده است.
این دفتر از گروه‌های مسلح مخالف دولت و دیگر طرف‌های درگیر جنگ خواسته است که تکلیف خود را برای حفاظت از غیرنظامیان انجام دهند.
«تدامیچی یاماموتو»، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان، حمله به غیرنظامیان را که به باور او با هدف گسترش ترس انجام می‌شود، محکوم کرده است.
وی گفت که تداوم این حمله‌ها «مشروعیت» را از عاملان آن سلب می‌کند.
نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در افغانستان گفت: در قوانین بین‌المللی تمام گروه‌های درگیر از حملات عمدی به غیرنظامیان منع شده‌اند و چنین اعمالی جرایم جنگی است و ممکن است جنایت علیه بشریت محسوب شود.
پیش از این وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد بر اثر ۷۳ حوادث امنیتی و جنایی در جریان ماه رمضان در شهر کابل، ۳۳ نفر کشته و ۳۱۳ نفر دیگر مجروح شده اند که شمار زیادی از آنان زن و کودک بودند.
کد مطلب: 109373
برچسب ها: افغانستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *