۰
جمعه ۱۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۵

شما مردم مشکلات گرانی را حل کنید

امام جمعه مشهد گفت: امروز اگر مشکلی در عرصه‌های معیشت مردم بوده، مشکل در خود ما، مدیریت و بی‌تفاوتی مردم ما است. اگر مدیران نمی‌توانند مساله گرانی معیشت را مدیریت کنند، شما وسط میدان آمده و حل کنید، اتحادیه‌ها و اصناف حل کنند. شما مردم و نهادهای مردمی مشکلات گرانی را حل کنید که عرصه معیشت بر قشر آسیب‌پذیر ما تنگ نشود.
شما مردم مشکلات گرانی را حل کنید
امام جمعه مشهد گفت: امروز اگر مشکلی در عرصه‌های معیشت مردم بوده، مشکل در خود ما، مدیریت و بی‌تفاوتی مردم ما است. اگر مدیران نمی‌توانند مساله گرانی معیشت را مدیریت کنند، شما وسط میدان آمده و حل کنید، اتحادیه‌ها و اصناف حل کنند. شما مردم و نهادهای مردمی مشکلات گرانی را حل کنید که عرصه معیشت بر قشر آسیب‌پذیر ما تنگ نشود.

به گزارش ایسنا-‌منطقه خراسان، آیت الله سید احمد علم الهدی امروز در خطبه‌های عبادی-‌سیاسی نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی ضمن تبریک میلاد مسعود کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س)، اظهار کرد: امروز روز دوم دهه مبارکه کرامت است و شاید علت نامگذاری این دهه این باشد که سرآغاز آن ولادت کریمه اهل بیت(ع) است. حد فاصل بین ولادت حضرت معصومه(ع) و ولادت امام هشتم(ع) به عنوان دهه کرامت نامیده شد.

وی افزود: ماه ذی القعده ماه امام رضا(ع) است. اول ماه ولادت خواهر کریمه ایشان، یازدهم ماه ولادت باسعادت خود حضرت، 23 ماه روز زیارتی مخصوص امام هشتم(ع)، 25 ماه روز دحو الارض و از اعمال این روز زیارت امام رضا(ع) و آخر ماه نیز سالروز شهادت جانگذار میوه دل ایشان حضرت جواد الائمه(ع) است.

وی با بیان اینکه دهه کرامت از جمله سنت‌های حسنه و ارزشمندی است که در سال‌های اخیر تثبیت شد و جا افتاد، عنوان کرد: همه افراد در نقاط مختلف، در داخل و خارج کشور در ایام دهه کرامت توجه خاصی به ولایت خاصه امام هشتم(ع) دارند. مساله‌ای وجود دارد که متاسفانه برخی افراد ناآگاه آن را به عنوان یک نقطه ضد ارزشی یا به عنوان یک مشکل و اشکال مطرح کرده و می‌گویند دارید با راه انداختن دهه کرامت و این قبیل مراسم در حرم امام رضا(ع) یا در سایر ابعاد زندگی شیعیان مناسک‌سازی می‌کنید.

علم الهدی ادامه داد: مناسک‌سازی یک حرکت عظیم و ابتکار بسیار موثری است که از زمان حضرت ابراهیم به عنوان قهرمان توحید و تضمین‌کننده جریان عبودیت و وحدت پروردگار در حمایت انسان‌ها در کره زمین اول، ابتکار خود خدا بود و ایشان مناسک را به وجود آوردند. در جریان حج مناسکی که به وسیله این سنت‌ها، روش‌ها و برنامه‌ها وقوف به عرفات، منا، قربانی در منا، طواف و سعی مسجد الجرام و کعبه است، ذات مقدس پروردگار توحید را با این مناسک از 3 تا 4 هزار سال گذشته تا امروز تضمین کرد.

امام جمعه مشهد بیان کرد: در سیره پیغمبر اکرم و ائمه معصومین مناسک‌سازی به عنوان یک جریان مثبت عامل اجرایی توسعه دین مطرح بوده است. وجود مقدس امام هشتم(ع) در راستای همین مناسک‌سازی، دهه محرم را ایجاد کردند. دهه محرم به عنوان دهه عزاداری سیدالشهدا از جمله جریان مناسک‌سازی امام رضا(ع) است. این سیره اهل بیت بوده اما عده‌ای با گرایش روشنفکری جدای از معارف اهل بیت(ع) می‌گویند چرا دهه کرامت درست کردید و این مناسک‌سازی‌ها چیست؟

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: مناسک‌سازی همان کاری است که خدا انجام داد و در سیره اهل بیت(ع) بود. ما به این مناسک‌سازی افتخار می‌کنیم. ما با دهه عاشورا، قیام سیدالهشدا را زنده نگه داشتیم و با دهه کرامت، سنت و رسم و روش اهل بیت(ع) را احیا می‌کنیم. به نام امام هشتم(ع) عظمت ولایت ایشان تحت عنوان دهه کرامت در مراکز استان و در شهرهای داخل کشور و شهرهای بزرگ دنیا در بین شیعیان به عنوان یک مراسم و جریان قطعی است که در هر نقطه از نقاط دنیا با مراسم دهه کرامت دل شیعه متوجه کانون ولایت امام رضا(ع) و این قبه الاسلام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروز کانون مرکزیت عظمت و قدرت اسلام و نقطه عظیم صف مقدم جبهه مقابله با استکبار و دشمنان با مرکزیت مشهد است، تصریح کرد: این مرکزیت ایران در جبهه مقابله با استکبار و این قبه الاسلام بودن ایران زمانی محقق و قطعی می‌شود که دل‌های مسلمانان و شیعیان دنیا از همه اطراف جهان متوجه این مرکز شود و اینجا نقطه مرکزی جلب و جذب عواطف و دل‌ها را داشته باشد و آن نقطه مرکزی، علی بن موسی الرضا(ع) و حرم امام هشتم(ع) است.

علم الهدی افزود: توجه دل‌های مردم و مغزهایی که متوجه قبه السلام بودن ایران شده، ایران را قبه الاسلام قرار می‌دهد، این در دهه کرامت محقق می‌شود و برنامه‌های دهه کرامت این واقعیت را تثبیت می‌کند. مرحبا بر آن فکر برجسته‌ای که دهه کرامت را در راستای سیره اهل بیت(ع) به عنوان یک مناسک، جریان و واقعیت در سیمای زندگی اجتماعی شیعه تثبیت کرد و این به عنوان یک واقعیت در کنار دهه عاشورای امام حسین(ع) در دل و مغز شیعه جا افتاد.

امام جمعه مشهد گفت: این بالاترین حرکتی بود که انجام شد و این حرکت را باید توسعه دهیم. خوشبختانه این حرکت سال به سال توسعه پیدا می‌کند و دهه کرامت یک صورت جدی و واقعیت جاافتاده‌ای در عمق دل‌ها و مغزها و در تمام شیعیان جهان پیدا می‌کند. این از عنایات خاصه ولایت‌مدارانه خود امام هشتم(ع) و اشراف رضوی است که در دنیا تحت عنوان دهه کرامت تبلور پیدا کرده و باید آن را به عنوان یک نعمت ارزشمند ذات مقدس پروردگار اخذ کنیم. 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: تحلیل‌های اقتصادی و سیاسی که چه زمان بالا و پایین می‌آییم، کجا عقب و جلو می‌رویم، دشمن چگونه با ما مقابله می‌کند و کجا به سراغ ما می‌آید، همه اینها در واقع بر اساس یک معادله‌بندی ظاهری است، آنچه برای ما مهم بوده، معادله‌بندی غیبی ما در پشت پرده است. دشمن در مقابل آن معادله‌بندی غیبی ما صفر، هیچ، پوچ و ناچیز است. آمریکای بیچاره به خاطر شکست در منطقه و شکست پشت شکست، در صدد بر آمده تا ناوگان خود را از خلیج فارس بیرون ببرد و این هزینه دیگر برایش ارزشی ندارد زیرا روز به روز قدرت و نفوذش در منطقه سقوط می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: معادله‌بندی غیبی وجود دارد که کانون قدرت آن صاحب این قبر مطهر، عنایت و رحمت امام هشتم(ع) و توجهات خاصه بقیه الله است. این معادله‌بندی غیبی ما را 40 سال عزیز و مقتدر نگه داشته و روز به روز بر قدرت ما اضافه می‌شود. دشمن لحظه به لحظه بحران ایجاد می‌کند اما به خود دشمن بر می‌گردد و برای ما به صورت عزت و اقتدار در می‌آید. این عنایت خاصه اهل بیت(ع) است. این معادله‌بندی غیبی پشت پرده را توجه داشته باشید نه اینکه تنها بر یک سلسله تحلیل‌های ظاهری بخواهید بگویید، کجا خوردیم، کجا عقب رفتیم و کجا زندگی ما به هم خورد. هیچ کجا زندگی ما به هم نخورد. 

علم الهدی بیان کرد: امروز اگر مشکلی در عرصه‌های معیشت مردم بوده، مشکل در خود ما، مدیریت و بی‌تفاوتی مردم ما است. اگر مدیران نمی‌توانند مساله گرانی معیشت را مدیریت کنند، شما وسط میدان آمده و حل کنید، اتحادیه‌ها و اصناف حل کنند.

امام جمعه مشهد ادامه داد: در گذشته اگر مشکل اقتصادی پیش می‌آمد، ریش‌سفیدان بازار وسط می‌آمدند و حل می‌شد، آن هم در یک دولت طاغوتی نابکار. متاسفانه در یک دولت اسلامی و نظام دینی مدیران ما نتوانستند مدیریت کنند یا نخواستند مدیریت کنند، ما مردم که دور نرفتیم. 40 سال انقلاب روی دوش شما مردم بوده و کسی غیر شما کاره‌ای نبوده است. الان شما مردم و نهادهای مردمی مشکلات گرانی را حل کنید که عرصه معیشت بر قشر آسیب‌پذیر ما تنگ نشود.
 
کد مطلب: 110604
برچسب ها: علم الهدی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *