۰
شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۹

هنگ کنگ بار دیگر نا آرام شد

به رغم هشدار و تهدید دولت محلی هنگ کنگ، شماری از معترضان هنگ کنگی بار دیگر امروز شنبه به خیابان ها به ویژه ایستگاه های قطار و فرودگاه آمده و تجمع کردند.
به رغم هشدار و تهدید دولت محلی هنگ کنگ، شماری از معترضان هنگ کنگی بار دیگر امروز شنبه به خیابان ها به ویژه ایستگاه های قطار و فرودگاه آمده و تجمع کردند.
معترضان هنگ کنگی که حدود دو ماه پیش نخستین بار در واکنش به لایحه «قانون استرداد مجرمان به چین» به خیابان ها آمده و مخالفت خود را با این قانون بیان کردند در هفته های گذشته نیز روزهای شنبه یا یکشنبه اعتراض خود را ادامه داده اند آنان این بار روز گذشته سراغ فرودگاه بین المللی هنگ کنگ رفته و آنجا را به اشغال خود در آوردند و امروز نیز در برخی از خیابان ها به تجمع خود ادامه دادند.
در همین حال دولت چین هشدار داده است که ادامه تظاهرات و تجمع غیرقانونی معترضان علاوه بر اینکه حق حاکمیت چین بر هنگ کنگ را زیر سئول می برد و غیرقانونی است بر اقتصاد و آسایش مردم هم اثر می گذارد.
با ادامه تظاهرات به گفته چین غیر قانونی اهالی هنگ کنگ، پلیس ضد شورش این دولت شهر، اقدام به پرتاب گاز اشک آور علیه معترضانی کرده است که ممنوعیت تظاهرات را رعایت نکرده و به نا آرامی ها دامن زده اند.
این بار خواسته معترضان این است افراد لباس شخصی که به تجمعات معترضان حمله کرده اند معرفی و دادگاهی شوند معترضان حتی برخی از افراد پلیس را به هم دستی و همکاری با این افراد متهم می کنند اما پلیس چنین اتهامی را همواره رد کرده است.
«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته گفت: دولت مرکزی از دولت منطقه اداری ویژه هنک کنگ پشتیبانی می کند و با در پیش گرفتن تدابیری، از ثبات، امنیت و شکوفایی این منطقه دفاع می کند ارتش مستقر هنگ کنگ با رعایت جدی قانون اساسی هنگ کنگ و قانون ارتش مستقر در هنگ کنگ، به ستون مهم برای تضمین شکوفایی و ثبات پایدار این منطقه تبدیل شده است.
«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا که همواره در امور داخلی هنگ کنگ دخالت کرده است چندی پیش در مصاحبه ای در پاسخ به سوالی مبنی بر این که به امکان دخالت ارتش آزادیبخش خلق چین مستقر در هنگ کنگ در تظاهرات هنگ کنگ توجه می کند یا خیر گفت: آمریکا امیدوار است چین کار درستی انجام دهد و تظاهرات هنگ کنگ به طور صلح آمیز برقرار شود و دولت چین در این باره خویشتنداری خود را حفظ کند.
خانم هوا تاکید کرد: دولت مرکزی از دولت منطقه اداری ویژه هنگ کنگ پشتیبانی می کند و براساس قانون ماموریت خود را اجرایی کرده و با در پیش گرفتن تدابیر از ثبات، امنیت و شکوفایی هنگ کنگ دفاع می کند هنگ کنگ بخشی از سرزمین چین است و چین هرگز اجازه نمی دهد هیچ نیروی خارجی در امور این منطقه دخالت کند.
سخنگوی وزارت دفاع چین نیز به معترضان هنگ کنگی هشدار داد چنانچه بخواهند وجه دولت مرکزی چین را خدشه دار کنند با پاسخ قاطع روبرو خواهند شد.
«ووچیان» رفتار برخی معترضان در تظاهرات روز یکشنبه گذشته در مقابل دفتر مرکزی دولت چین در هنگ‌کنگ را غیرقابل تحمل عنوان کرد و افزود: تخریب بخش هایی این ساختمان و شعارنویسی روی دیوارهای آن، صبر پکن را به سر آورده است.
وی با بیان اینکه برخی معترضان قصد زیر سئوال بردن اصل«یک کشور دو نظام» را دارند هشدار داد چنین موضوعی خط قرمز پکن محسوب می شود.
کارشناسان معتقدند تداوم اعتراضات باعث فلج شدن این منطقه تجاری، تعطیلی ادارات و اختلال در عملیات تجاری در این شهر می شود و بر اقتصاد آن تاثیر می گذارد و ضربه‌ای بر ثبات و شکوه هنگ کنگ وارد می‌کند.
منطقه خودمختار هنگ کنگ با هفت میلیون و ۲۳۰ هزار نفر جمعیت، شهری جزیره‌ای در جنوب چین و از مهم‌ترین بازارهای مالی و تجاری آسیا و جهان به شمار می‌رود این شهر از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ جزو مستعمرات امپراتوری بریتانیا بود ولی در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین به جمهوری خلق چین پیوست.
منطقه هنگ کنگ در کنار ماکائو یکی از دو منطقه تقسیماتی ویژه در جمهوری خلق چین است.
کد مطلب: 111934
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *