۰
چهارشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۱۴
مراسم رونمایی از آلبوم به یادش برگزار شد؛

​​​​​​​اَدای دِین شاگرد به استاد

مراسم رونمایی از آلبوم «به یادش» که توسط موسسه فرهنگی هنری «ماهور» منتشر شده در واقع اَدای دِینی از سوی شاگرد دیروز استاد جواد معروفی به اوست، با نوازندگی و تنظیم پویان آزاده در تالار رودکی تهران برگزار شد.
مراسم رونمایی از آلبوم «به یادش» که توسط موسسه فرهنگی هنری «ماهور» منتشر شده در واقع اَدای دِینی از سوی شاگرد دیروز استاد جواد معروفی به اوست، با نوازندگی و تنظیم پویان آزاده در تالار رودکی تهران برگزار شد.
به گزارش ایرنا، مراسم رونمایی از آلبوم «به یادش» که بازتنظیم و روایتی امروزی از بهترین آثار جواد معروفی است و توسط شاگرد قدیمی این اسطوره موسیقی ایران پویان آزاده در ادای دین به استادش تدوین و تولید شده است امروز چهارشنبه در تالار رودکی برگزار شد.
علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در ابتدای این برنامه گفت: ارزش کاری که انجام شده است قطعا بیشتر از برگزاری این رویداد است اما باید بگویم کاری که امروز شاهد رونمایی آن هستیم نتیجه ماه ها دیدار و گفتگوی ما با دکتر پویان آزاده است که زمانی بیش از پنج سال را به خود اختصاص داد. باعث افتخار است که بنیاد رودکی در تولید این اثر ارزشمند سهمی را ایفا کرده است.
وی ادامه داد: این چندمین برنامه ما در بنیاد رودکی است و ما تلاش کردیم در فضایی حرکت کنیم که اهالی رسانه و هنرمندان بتوانند در یک فضای مناسب با یک اثر ارزشمند آشنا شوند. امیدوارم در این راه بنیاد بتواند نقش حلقه واسط را میان هنرمندان، مخاطبان و اهالی دانشگاه ایفا کند. این همان هدفی است که ما از همان ابتدا دنبال آن بودیم و امیدوارم شرایط به گونه ای باشد که بتوانیم این حرکت را ادامه دهیم.
مهین زرین پنجه از شاگردان استاد هم در این نشست ضمن اشاره ای گذرا به سوابق هنری خود، گفت:  پویان آزاده با اثری که منتشر کرد فضایی را به وجود آورد که آثار جواد معروفی با طعم امروزی به گوش مخاطبان برسد. و من از پویان آزاده تشکر می کنم که خالق چنین اثری بود.
جواد معروفی مانند هربرت فون کارایان برای ارکسترهای ایرانی بود
میلاد کیایی نوازنده سنتور و پژوهشگر موسیقی ایرانی در ادامه این برنامه ضمن قدردانی از مقام هنری استاد جواد معروفی، گفت: مایه بسیار خوشحالی است که از یک استاد چیره دست سنتور یعنی استاد جواد معروفی این چنین به نیکی یاد می شود. من از هشت سالگی در حوزه موسیقی فعالیت می کردم و چون روابط عمومی بدی نداشتم همیشه سعی می کردم تا در استودیوها حضور یافته و ضبط های انجام گرفته را از نزدیک ببینم.  و خوب به خاطر دارم وقتی که استاد معروفی در استودیو هشت رادیو فعالیت می کرد و چوب رهبری را به دست می گرفت، تمامی نوازنده های ارکستر نیروی عجیبی می گرفتند و می توان گفت کاری که فون کارایان در دنیای موسیقی کلاسیک انجام می داد، جواد معروفی در رهبری ارکسترهای ایرانی می کرد.
وی افزود: البته متاسفانه اکنون ما در شرایطی هستیم که جوانان چندان با آثار این بزرگان آشنا نیستند. من نمی دانم چرا رسانه هایی چون رادیو فرهنگ دیگر توجهی به آثار بزرگان و معرفی آنها نمی کند. جواد معروفی از جمله هنرمندانی بود که هم در آراستگی ظاهری و هم در مدیریت و و هنر بسیار مرد متخصصی بود. این مرد بزرگ از پدر بزرگواری برخوردار بود که ردیف های ایرانی را برای اولین بار آوا نگاری کرد. او مرد متدینی بود که ردیف هفت دستگاه را در ۸۰۰ صفحه جمع آوری کرد که پیشنهاد می کنم حتما کتاب موسیقی ردیف هفت دستگاه را مطالعه بفرمایید که الحق اثر بسیار ارزشمندی است.
این نوازنده سنتور تصریح کرد: استاد جواد معروفی همواره آراسته و با اخلاق بود . من از پویان آزاده بسیار قدردانی می کنم که چنین اثری را منتشر کرده و تلاش می کند که نام استاد معروفی زنده بماند. و ای کاش می توانستم قطعه زیبای ژیلا اثر معروفی را امروز با سنتور برایتان بنوازم
خالق خواب های طلایی هم در نوازندگی کلاسیک و هم ایرانی تبحر داشت
بهروز مبصری پژوهشگر موسیقی هم در این آیین توضیح داد: استاد جواد معروفی اولین پیانیست ایرانی است که هم نوازندگی ایرانی و هم نوازندگی کلاسیک را با هم کار کرده است. او آغاز کننده شیوه‌ای جدید در پیانو نوازی ایرانی است که ساخت قطعات ماندگاری چون ژیلا و خواب های طلایی از آثار ماندگار اوست. جواد معروفی پیانو را از اشرافیت خارج کرده و به آن عمومیت داد. همین موضوع باعث به وجود آمدن ترغیب بسیاری از جوانان برای فراگیری نوازندگی پیانو شد. او میراث گذشته را به آینده انتقال داد و آموزشی که او در حوزه نوازندگی پیانو داشت کاملا جریان آموزشی را تغییر داد.
پویان آزاده یک انسان کیفی است
رضا فرهادی صدابردار آلبوم «با یادش» هم در این مراسم گفت: من کار آنچنانی برای این آلبوم نکردم چون با نوازندگی و تنظیم پویان آزاده نیازی به دخل وتصرف من برای حوزه فنی این کار نبود. پویان آزاده یک هنرمند کیفی است که همواره به این موضوع اهمیت زیادی می دهد. در این راه میزان و کیفیت ارادت به هنرمندی چون استناد معروفی و فرهنگ و هنر از جمله ویژگی های هنرمندی چون پویان آزاده است. متاسفانه من شنونده پیانوی ایرانی نبودم و این را نه صرفا برای تعریف و تمجید پویان آزاده می گویم اما وقتی آثار بازسازی شده استاد جواد معروفی را به همت دکتر آزاده شنیدم متوجه آثاری شدم که به زعم من جهانی هستند و این نوع تغییر دیدگاه قطعا با هنرمندی پویان آزاده بود که در وجود من اتفاق افتاد و خوشحالم که این هنرمند چنین با کیفیت به آثار بزرگان موسیقی ما نگاه کرده است.
پس از سخنرانی ها  با حضور نعمت الله پایان مدیر تالار وحدت، مهین زرین پنجه نوازنده پیشکسوت موسیقی ، بردیا صدرنوری نوازنده و آهنگساز ، کتایون سپاهی، رضا خرم فرزند زنده یاد همایون خرم و میلاد کیایی از لوح تقدیر سازمان میراث فرهنگی به پویان آزاده و همچنین آلبوم «بایادش» رونمایی شد.
اجرای چند قطعه موسیقایی با هنرمندی پویان آزاده، پخش فیلمی از دیدار پویان آزاده با استاد عبدالوهاب شهیدی در منزل این هنرمند بخش های مختلف مراسم رونمایی از آلبوم «با یادش» را تشکیل می داد.
در توضیح آلبوم «با یادش» که بنیاد فرهنگی هنری رودکی در انتشار آن مشارکت داشته، آمده است: «آلبوم با یادش ادای احترام این پیانیست به جواد معروفی نوازنده بزرگ پیانوی ایرانی است. در این آلبوم بهترین قطعات معروفی گردآوری شده‌اند.
پویان آزاده نوازنده و از پژوهشگران موسیقی بخصوص در زمینه پیانوی ایرانی است. آزاده دکترای موسیقی از کشور آلمان دارد و در جشنواره‌های مختلف شرکت و به کسب مقامهای متعددی نائل شده است. ضمن اینکه در راستای حفظ، شناسایی و معرفی مکتب پیانو ایرانی شیوه پیانو نوازی کلاسیک ایرانی ،  شیوه نواختن پیانوی ایرانی به سبک استاد مرتضی محجوبی و  نواختن پیانو ایرانی ، شیوه استاد جواد معروفی پس از تحقیق، تکمیل و معرفی توسط آزاده در فهرست میراث فرهنگی در خطر ناملموس کشور ثبت شده است.»
کد مطلب: 113738
برچسب ها: موسیقی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *