۰
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۲۳
استاندار آذربایجان غربی گفت:

مخالفت آذربایجان با انتقال آب ارس

استاندار آذربایجان غربی گفت: جمهوری آذربایجان از برداشت آب از رود ارس برای نجات دریاچه ارومیه مخالفت می‌کند.
 وحید جلال‌زاده عصر امروز در جلسه هم‌اندیشی با مدیران مسئول مطبوعات محلی استان که در محل استانداری ترتیب یافت اظهار داشت: طیفی از مردم آذربایجان در سال‌های گذشته نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه اعتراضاتی داشتند این در حالی است که وقتی برداشت آب از رود ارس برای نجات دریاچه ارومیه مطرح شد جمهوری آذربایجان با آن مخالفت کرد.

وی با بیان اینکه مدیریت استان در زمینه طرح‌های علاج‌بخشی دریاچه ارومیه با دو چالش مواجه است، افزود: علاوه بر مخالفت جمهوری آذربایجان با برداشت آب از رود ارس طرح انتقال آب از رود ارس به دریاچه ارومیه نیز چالش اساسی در این زمینه است.

جلال‌زاده تشریح کرد: به دنبال طرح انتقال آب از رود ارس به دریاچه ارومیه که پیشنهاد دهنده آن استان آذربایجان شرقی بود، واقعیت‌های تلخی وجود داشت به طوریکه فقط اسم انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه را به یدک می‌کشید و هدف اصلی از اجرای این طرح آبیاری اراضی شرق دریاچه ارومیه بود که مدیریت آذربایجان غربی مخالفت کرد.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه برای نجات دریاچه ارومیه اهتمام ویژه داریم، تاکید کرد: ما به دنبال طرح واقعی انتقال آب از رود ارس به دریاچه ارومیه هستیم که با مخالفت جدی جمهوری آذربایجان واقع شد در حالیکه با سرازیر شدن آب رود ارس به دریای خزر عملا آب به هدر می‌رود.

وی در عین حال اظهار داشت: در زمینه دریاچه ارومیه شما به اندازه کافی نوشته‌اید و ما هم گفته‌ایم واقعیت این است که در زمینه روند خشک شدن دریاچه ارومیه غفلت چند ساله صورت گرفته است و برای نجات این دریاچه علاوه بر انتقال آب از رود ارس، انتقال آب از سه نقطه چپرآباد، سیلوه و کانی سیب رودخانه زاب در دست اجراست به طوریکه با تخصیص اندک بودجه در برخی موارد هزینه صد درصد نیز پرداخت شده است.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه با تشریح عوامل موثر در ارتقا و کیفیت یک نشریه گفت: اخبار به روایت‌های مختلف ارائه می‌شود اما آنچه کمبود آن در مطبوعات محلی احساس می‌شود نبود تحلیل اخبار است هرچند به مشکلاتی که در حوزه انتشار یک نشریه و روزنامه وجود دارد آشنا هستیم اما مهم‌ترین مسئله محتوای مطالبی است که انعکاس می‌یابد.

جلال‌زاده مدیران مسئول مطبوعات محلی استان را پیش‌قراولان عرصه خبر دانست و اظهار داشت: مدیران مسئول نشریات و رسانه‌های استان باید نسبت به وظیفه‌ و رسالتی که بر عهده دارند تلاش و به آنها عمل کنند.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به اینکه پیام انقلاب، نظام و ملت ایران اسلامی جهانی است انتظار داریم موضوعات ملی و بین‌المللی نیز در مطبوعات استان منعکس شود.

وی با بیان اینکه انعکاس مطالبات مردم سبب ارتباط دوسویه مردم و مسئولان می‌شود، تصریح کرد: مطبوعات محلی خواسته‌ها و مطالبات مردم را انعکاس دهند تا بتوانند پل ارتباطی بین مردم و مسئولان باشند.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به سفر اخیر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی گفت: در سفر اخیر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مطالبی مطرح شد که مطبوعات می‌توانند با تحلیل آنها برای مردم روشنگری کنند.

استاندار آذربایجان غربی همچنین در زمینه نشریات اجاره‌ای در عرصه مطبوعات استان نیز گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تکلیف نشریات اجاره‌ای را مشخص کند.

وی همچنین در پاسخ به معضل دیگر مطبوعات استان مبنی بر تبعیض دستگاه‌های اجرایی در سفارش آگهی اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده با ادارات و نهادهایی که نسبت به ثبت و سفارش آگهی بدون تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کنند برخورد قانونی اعمال می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی، فعال‌سازی خانه مطبوعات، افزایش سواد رسانه‌ای، برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور مدیران مسئول نشریات و مدیران و مسئولان استانی را در ارتقای عملکرد نشریات استانی موثر دانست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر ۸۴ هفته‌نامه محلی در آذربایجان غربی مجوز فعالیت گرفتند، گفت: از این تعداد ۷۰ نشریه فعال هستند.

حجت‌الاسلام محمدباقر کریمی افزود: از این تعداد نشریه محلی ۴۰ نشریه در دولت‌های نهم و دهم مجوز انتشار دریافت کرده و فعالیت می‌کنند.

در این نشست مطالبی از جمله عدم حمایت از مطبوعات محلی توسط مراجع ذی‌ربط، توجه ویژه به محتوای مطالب منتشره در نشریات، افزایش سعه ‌صدر مسئولان در برابر انتقادهای منصفانه، افزایش ظرفیت انتقادپذیری، ضرورت ساماندهی وبلاگ‌ها و سایت‌های خبری، استفاده از توان نشریات محلی در انعکاس رویدادهای مهم استان، استقبال کم مردم از خرید نشریات محلی و ضعف بنیه مالی نشریات محلی توسط تعدادی از مدیران مسئول نشریات محلی استان مطرح شد.
کد مطلب: 11437
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *