۰
سه شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۱

اطلاعات ترامپ درباره ایران قابل اعتماد نیست

نماینده زن مسلمان کنگره آمریکا با اشاره به دروغ‌گویی دولت ترامپ درباره نقشه‌های هواشناسی در زمان وقوع توفان دوریان، گفت که اطلاعات چنین دولتی درباره ایران قابل اعتماد نیست.
نماینده زن مسلمان کنگره آمریکا با اشاره به دروغ‌گویی دولت ترامپ درباره نقشه‌های هواشناسی در زمان وقوع توفان دوریان، گفت که اطلاعات چنین دولتی درباره ایران قابل اعتماد نیست.
به گزارش ايرنا، ایلهان عمر عضو زن مسلمان در مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان اطلاعاتی را که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور با آن مدعی نقش داشتن ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان شده، غیرقابل اعتماد دانست.
وی گفت: حق قانونی اعلام جنگ با کنگره است. رئیس جمهوری چنین حقی ندارد. وزیر امور خارجه چنین حقی ندارد و عربستان سعودی هم قطعا ندارد.
نماینده مسلمان کنگره آمریکا همچنین تصریح کرد: به نظرم آمریکایی‌ها باید بدانند این دولت (ترامپ) که درباره نقشه‌های هواشناسی و جمعیت دروغ می‌گوید، در ارائه اطلاعات کامل برای تصمیم‌گیری درباره ایران قابل اعتماد نیست.
عمر افزود که آمریکا در شرایطی نیست که درباره جنگ بی‌پایان دیگری فکر کند و کنگره باید دولت ترامپ را تحت فشار بگذارد تا راه دیپلماسی را در پیش بگیرد.
اشاره عمر به دروغ‌گویی ترامپ درباره نقشه هواشناسی مربوط به یکی از گاف‌های ترامپ هنگام وقوع توفان دوریان در مناطق اقیانوسی جنوب شرق آمریکا می‌شود.
ترامپ به اشتباه گفته بود که توفان دوریان به ایالات آلاباما نیز خواهد رسید و این گفته او باعث ایجاد نگرانی میان مردم این ایالات شده بود. این در حالی است که این توفان به هیچ وجه قرار نبود نزدیک به این ایالت شود.
دروغ دیگری که عمر به آن اشاره کرد، مربوط به اظهارات مشاور رسانه‌ای ترامپ درباره جمعیت حاضر در مراسم تحلیف او می‌شود که به اشتباه گفته بود بزرگترین گردهمایی مراسم تحلیف در تاریخ آمریکا بوده است.
جنبش انصار الله یمن، روز شنبه در واکنش به تداوم حملات جنگنده های سعودی به یمن و محاصره چندین ساله این کشور در عملیاتی تحت عنوان "توان بازدارندگی دوم" تاسیسات نفتی و پالایشگاه های بقیق و خریص واقع در شرق عربستان را هدف حملات پهپادی خود قرار داد.
مقام‌های ارشد دولت ترامپ در حالی بدون اسناد و شواهد و به صورت شتابزده ایران را مسئول این حمله معرفی کردند که خود سعودی‌ها چنین ادعایی ندارند. مقام‌های سعودی در اولین واکنش ادعا کردند که تسلیحات به کار رفته در این حمله ساخت ایران بوده و حملات از خاک یمن انجام نشده است.
میدان نفتی بقیق در شرق عربستان سعودی واقع شده که توان تولید روزانه هفت میلیون بشکه نفت را دارد و متعلق به شرکت نفتی سعودی آرامکو عربستان است.۷۰ درصد تولیدات این شرکت نفتی در پالایشگاه‌های بقیق تولید می شود. با این حمله ۵۰ درصد از تولید و صادرات نفت عربستاه به طور موقت مختل شده است.
نیروهای انصار الله همچنین عربستان و نیز امارات را به حملات بیشتر در صورت عدم توقف جنگ تهدید کرده اند.
در پی هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو، قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دستور داد در صورت لزوم و کمبود نفت در بازارهای جهانی از ذخیره سازی های راهبردی نفت کشورش استفاده شود.
 
کد مطلب: 114775
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *