۰
پنجشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۵۳

انتقاد یک مقام روس از افزایش تحریم‌ها

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی تاکید کرد که هیچ‌کس از تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران نفع نمی‌برد.
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی تاکید کرد که هیچ‌کس از تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران نفع نمی‌برد.
به گزارش ایسنا، پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه شب در توئیتی از تصمیم خود برای اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان خبر داد، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به این اقدام واکنش نشان داد و به انتقاد از آن پرداخت.
اولیانوف نوشت: دونالد ترامپ تصمیم خود را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرد. امیدواریم که اکنون تهران تعهدات خود ذیل برجام را کاهش ندهد. مشخص نیست که هیچ‌کس از این مسابقه برای تحریم‌ و کاهش (تعهدات برجامی ایران) منتفع نمی‌شود؟ پیمان‌های منع اشاعه و امنیت در خلیج فارس، قربانیان (این وضعیت) هستند.
به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته اعلام کرد که واشنگتن ظرف ۴۸ ساعت آینده اطلاعات جدیدی را در خصوص تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام خواهد کرد.
وی همچنین به خبرنگاران گفت که طرز تفکرش درخصوص ایران تغییری نکرده است و مدعی شد که پاسخ نهایی به حملات آرامکو جنگ است اما گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد.
این اظهارات خصمانه در شرایطی مطرح می شود که مقامات رسمی کشورمان از همان ابتدا گفته‌اند که راه حل بحران یمن نظامی نیست و کسانی که فکر می‌کردند با قدرت نظامی و خرید تسلیحات از آمریکا می‌توانند مردم بی‌دفاع یمن را در چند روز شکست دهند اکنون می‌بینند که بعد از چندین سال وضعیت چگونه است، چنان چه که سیستم های پیشرفته دفاعی قدرت رهگیری موشک‌ها و پهپادهای یمن را ندارد و برای این که این شرمساری را جبران کنند به دیگران تهمت می‌زدند.
وزیر امور خارجه کشورمان در این زمینه تاکید دارد که راه حل بحران یمن پایان دادن به این جنایت‌ها و درگیری‌ها و انجام گفت‌وگوهای یمنی- یمنی است. وی گفت: ایران از ابتدای بحران یمن طرح چهار ماده‌ای خود برای راه حل سیاسی یمن اعلام کرد و آنهایی که به قدرت نظامی آنقدر می‌نازیدند که حاضر نشدند طرح سیاسی را بپذیرند، اکنون باید پاسخ دهند که چرا در شرایط کنونی قرار گرفته‌ایم. هنوز دیر نیست و هنوز این امکان وجود دارد که با راه حل صلح آمیز و با مذاکره بحران یمن را پایان دهیم تا این جنایات انسانی خاتمه پیدا کنند.
بنابر این گزارش، صبح روز شنبه تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان هدف حمله پهپادی انصارالله یمن قرار گرفت که به گفته مقامات سعودی، در نتیجه آن حدود نیمی از تولید نفت عربستان متوقف شده است.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن وابسته به انصارالله پس از وقوع این حمله اعلام کرد که یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور صبح  روز شنبه 23 شهریورماه (۱۴ سپتامبر) با ۱۰ پهپاد دو پالایشگاه نفت بقیق و خریص در شرقی‌ترین نقطه عربستان را در قالب عملیات دوم "توازن بازدارندگی" هدف گرفته است.
با این حال، وزیر امورخارجه آمریکا ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کرد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری در واکنش به ادعای پمپئو نوشت: مایک پمپئو که در «فشار حداکثری» شکست خورده است، به «دروغ حداکثری» روی آورده است. آمریکا و مشتریانش به دلیل این توهم که برتری تسلیحاتی به پیروزی نظامی منجر خواهد شد، در یمن گیر افتاده‌اند. مقصر دانستن ایران، به فاجعه خاتمه نخواهد داد. پذیرفتن طرح پانزدهم آوریل ما برای پایان دادن به جنگ و آغاز مذاکرات ممکن است به آن پایان دهد.
مایک پمپئو همچنین مدعی شد که ایران تنها برای "جنگ‌افروزی" به تاسیسات نفتی عربستان حمله کرده است. وی به خبرنگاران تاکید کرد که این حمله کار ایران بوده است.
این در حالی است که سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به ادعاهای وزیر امورخارجه آمریکا و دیگر مقامات آمریکایی در خصوص حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان توسط یمنی ها اظهار داشت: حدود پنج سال است که ائتلاف سعودی با تجاوزات مکرر به یمن و ارتکاب انواع جنایات جنگی آتش جنگ را در منطقه شعله ور نگاه داشته و یمنی ها نیز نشان داده اند در مقابل جنگ و تجاوز ایستادگی می کنند.
اتهام‌زنی ها و اظهارنظرهای کور و بی حاصل در چارچوب دیپلماتیک برای ایرانیان غیر قابل درک و بی معنی است؛ چراکه در روابط بین المللی حتی "خصومت ورزی" هم دارای حداقلی از باور پذیری و چارچوبهای منطقی است که مقامات آمریکا این اصول حداقلی را نیز درنوردیده‌اند. اینگونه اظهارنظر ها و اقدامات بیشتر شبیه برنامه ریزی سازمانهای مخفی و اطلاعاتی برای تخریب وجهه کشوری به منظور زمینه سازی برای اقداماتی در آینده است. آمریکایی ها سیاستی به نام "فشار حداکثری" در پیش گرفتند که ظاهرا به دلیل ناکامی ها به سمت "دروغ حداکثری" گرایش پیدا کرده است.
ایران تنها راه حل ایجاد آرامش در منطقه و پایان دادن به بحران بی حاصل در یمن را توقف حملات و تجاوزات ائتلاف سعودی، قطع کمک های سیاسی و تسلیحاتی کشورهای غربی به متجاوزین و تلاش برای یافتن راه حل های سیاسی می‌داند.
کد مطلب: 114916
برچسب ها: روسیه آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *