۰
يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۹

جزییات دیدار ظریف با مکرون در بیاریتز

ظریف، وزیرخارجه کشورمان روز سوم شهریور و ۲۴ ساعت پس از بازگشت از پاریس و گفت وگو با ماکرون رئیس جمهور فرانسه بر سر طرح ابتکاری وی برای خروج برجام از بن بست، به طور ناگهانی بار دیگر تهران را به مقصد شهر کوچک بیاریتز در فرانسه که آن روزها محل برگزاری اجلاس گروه هفت بود، ترک کرد.
ظریف، وزیرخارجه کشورمان روز سوم شهریور و ۲۴ ساعت پس از بازگشت از پاریس و گفت وگو با ماکرون رئیس جمهور فرانسه بر سر طرح ابتکاری وی برای خروج برجام از بن بست، به طور ناگهانی بار دیگر تهران را به مقصد شهر کوچک بیاریتز در فرانسه که آن روزها محل برگزاری اجلاس گروه هفت بود، ترک کرد.
به گزارش ایسنا، روزنامه خراسان در ادامه نوشت: این سفر ناگهانی که در همان زمان حرف و حدیث‌های زیادی را هم در پی داشت، باعث شد در ادامه به تهیه طرحی منتج شود که رضایت نسبی دو طرف را تامین می‌کرد؛ طرحی که البته با مخالفت ترامپ درباره معافیت فروش نفت ایران و بازگشت پول آن توسط بانک‌های اروپایی فعلا عملیاتی نشده است.
در کنار این رایزنی‌ها و خبرهای رسمی، نفس انجام سفر و اتفاقات و گفت وگوهای رد و بدل شده در مدت زمان ۲۴ ساعت میان دو طرف هم جالب بوده و گویا نکاتی داشته که البته در فضای رسمی مطرح نشده است. حالا یک منبع آگاه برای اولین بار در این خصوص توضیحاتی به خراسان داده که در ادامه می‌خوانید. این منبع آگاه درباره علت انجام سفر ظریف به بیاریتز می‌گوید:  «همزمان با برگزاری اجلاس جی ۷ در فرانسه، طرف‌های فرانسوی با تهران تماس می‌گیرند و این خبر را می‌دهند که ترامپ با کلیات طرح ماکرون موافقت کرده است. بعد از آن بود که لودریان وزیر خارجه فرانسه نیز با وزیر خارجه ایران تماس می‌گیرد و از وی دعوت می‌کند تا به بیاریتز بیاید. البته لودریان این پیشنهاد را هم مطرح می‌کند که با حضور ظریف، منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا و خودش جلسه‌ای در بیاریتز تشکیل دهند تا فرمولی برای اجرایی شدن طرح فرانسه تدوین شود.
پیشنهاد لودریان با مخالفت ظریف روبه‌رو می‌شود بنابراین وزیر خارجه فرانسه می‌گوید در جلسه‌ای بدون منوچین و با حضور وزیر اقتصاد فرانسه بحث و نتیجه را ما به منوچین اعلام می‌کنیم.
وی ادامه می‌دهد: «پس از این تماس‌ها و مشورت‌های معمول با رئیس جمهور، تصمیم گرفته می‌شود تا این سفر صورت بگیرد البته روحانی این شرط را هم با ظریف مطرح می‌کند که نباید به هیچ عنوان به صورت عمدی یا تصادفی گفت‌وگو یا تماسی میان هیئت ایرانی و هیئت آمریکایی برقرار شود. در تماس با فرانسوی‌ها این شرط مطرح شد و آن‌ها هم تضمین دادند که چنین اتفاقی نخواهد افتاد».
این منبع آگاه همچنین به اتفاقات در بیاریتز هم می‌پردازد و می‌گوید: در بیاریتز و در راستای همین تضمین بود که هیئت ایرانی به ساختمان شهرداری شهر کوچک بیاریتز که با هتل محل اجلاس جی ۷ فاصله داشت برده شدند و همه ملاقات‌ها و رایزنی‌ها در ساختمان شهرداری صورت گرفت. شهردار بیاریتز اتاق خودش را در اختیار دو هیئت ایرانی و فرانسوی قرار داد و از این که وزیر خارجه ایران به همراه وزیران خارجه و اقتصاد فرانسه و به ویژه رئیس جمهور این کشور در اتاق او مشغول گفت‌وگو و مذاکره هستند بسیار خوشحال و هیجان‌زده شده بود. پس از استقرار هیئت ایرانی در ساختمان شهرداری، امانوئل ماکرون شخصا به دیدار ظریف آمد. آن جا هنوز شرط ترامپ برای دیدار با روحانی مطرح نبود اما وقتی ماکرون وارد جلسه با طرف ایرانی شد، گفت: الان در جمع سران جی ۷ بودم و اعلام کردم که می‌خواهم به دیدار ظریف بروم. ترامپ آن جا بود و به من گفت من هم برای دیدار با ظریف می‌آیم، به او پاسخ دادم ایران تضمین گرفته که دیداری نباشد. سپس ماکرون به شوخی رو به ظریف کرد و گفت: اگر می‌خواهی الان زنگ بزنم تا ترامپ بیاید؟ که ظریف هم مخالفت کرد.
این منبع آگاه در پایان اظهار کرد: «ماکرون گفت آخرین تحول این است که ترامپ حاضر شده در جلسه ۱+۴ بیاید. البته پاسخ ما نیز منفی بود و شرط گذاشتیم که اول رفع همه تحریم‌ها و بازگشت به برجام و سپس حضور ترامپ در جمع ۱+۴».
کد مطلب: 115102
برچسب ها: محمدجواد ظریف
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *