۰
چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۹

کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در ترکیه

بیش از نیمی از سرمایه‌گذاری خارجی در ترکیه مربوط به کشورهای اروپایی بوده است.
بیش از نیمی از سرمایه‌گذاری خارجی در ترکیه مربوط به کشورهای اروپایی بوده است.
به گزارش ایسنا به نقل از آناتولی، وزارت صنعت و فناوری ترکیه در گزارشی اعلام کرد که تا پان ماه ژوئیه، سرمایه گذاران خارجی حدود ۵.۴۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این کشور انجام داده اند که این رقم در مقایسه با سرمایه گذاری خارجی ۶.۲۵ میلیارد دلاری مدت مشابه سال قبل ۱۳.۳ درصد کاهش پیدا کرده است.
میزان سرمایه گذاری در سهام شرکت های ترک از سایر بخش ها بیشتر بوده است به گونه ای که سرمایه گذاران خارجی در هفت ماه نخست امسال ۳.۶ میلیارد دلار در بازار سهام ترکیه سرمایه‌گذاری کرده اند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا کماکان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در ترکیه بوده اند و ۵۰.۲ درصد از کل سرمایه گذاری‌ها مربوط به ۲۸ کشور عضو این اتحادیه بوده است.
در بین کشورهای اروپایی، انگلیس با ۶۳۱ میلیون دلار، هلند ۴۳۸ میلیون دلار و آلمان ۱۸۹ میلیون دلار، بزرگ ترین سرمایه گذاران خارجی در ترکیه بوده اند. در بازه هفت ماهه منتهی به ماه ژوئیه، ۱.۰۴ میلیارد دلار از کل سرمایه جذب شده مربوط به بخش صنعت بوده است و بخش مالی با جذب ۷۲۹ میلیون دلار سرمایه و خرده فروشی با جذب ۵۹۷ میلیون دلار سرمایه در رده های بعدی قرار دارند.
سال گذشته ترکیه ۱۳ میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب کرد که از این بین، ۶.۷ میلیارد دلار سرمایه در بخش سهام جذب شد.
هم چنین طی شش ماه نخست امسال ترکیه در مجموع دو میلیارد دلار سرمایه گذاری در دیگر کشورها انجام داده است که هلند، آمریکا، آلمان و سوئیس مقاصد اصلی این سرمایه ها (به ترتیب ۴۸.۴ درصد، ۱۳ درصد، ۸.۶ درصد و ۶.۶ درصد) بوده اند. سرمایه گذاری امسال ترکیه در کشورهای خارجی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۷۳ میلیون دلار کاهش یافته است.
کد مطلب: 115296
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *