۰
چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۰۱

عدم توانایی کاروان اقتصادی دولت

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس گفت: جایگاه اقتصاد کردستان بسیار پایین بوده و باتوجه به اینکه این استان دو درصد از جمعیت کشور را شامل می‌شود اما تنها ۱.۴۸ درصد از اقتصاد کشور مربوط به کردستان است.
سیداحسن علوی اظهار کرد: عدم توانایی کاروان اقتصادی دولت نه تنها در سطح ملی مشکلاتی را به وجود آورده است بلکه استان‌های ضعیفی همچون کردستان نیز صدمات بیشتری خورده‌اند.

وی افزود: ایران اسلامی یکی از کشورهای ثروتمند دنیا بوده و از منابع سرشاری برخوردار است اما به دلیل ضعف‌های مدیریتی از این منابع به نحو احسن بهره گرفته نمی‌شود.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مقام معظم رهبری همواره در مورد مدیریت صحیح بر منابع موجود در کشور تذکرات بسیاری را به مسئولان داده‌اند که تحقق این مهم زمینه‌ای برای پیشرفت دوچندان کشور در بخش‌های مختلف است.

علوی افزود: استان کردستان در بیشتر مباحث اقتصادی و توسعه‌ای جزو استان‌های آخر کشور بوده و مبحث تولید به عینه در استان تعطیل است و بیشتر نیروها در استان به دلیل رکود و تعطیلی صنایع بیکار هستند.

وی خاطرنشان کرد: باوجود استعدادها و ظرفیت‌های موجود در استان هنوز از منابع آبی، خاک حاصلخیز و معادن استان به طور لازم استفاده نشده و به جرأت می‌توان گفت در امر فراوری معادن و مکانیزه‌کردن کشاورزی هم ضعیف کار شده است.

علوی افزود: نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی بارها در این خصوص به مدیران تذکر داده‌اند اما گوش شنوایی وجود نداشته و برخی فکر می‌کنند که اگر با نمایندگان هماهنگ نباشند کارهایشان سریع‌تر و دقیق‌تر پیش می‌رود که در عمل چیز دیگری است.

علوی افزود: وزن اقتصادی کردستان بسیار پایین بوده و علی‌رغم اینکه این استان دو درصد از جمعیت کشور را شامل می‌شود اما تنها ۱.۴۸ درصد از اقتصاد کشور مربوط به کردستان است.

وی گفت: اگرچه اقداماتی و تلاش‌هایی صورت گرفته است اما حوزه صنعت کردستان نیز ضعیف بوده و در دولت نهم و دهم برای پوشش این ضعف چاره‌ای اندیشیده نشد لذا امیدواریم در دولت آینده زمینه‌ای برای جبران عقب‌ماندگی‌ها فراهم شود.

* وعده‌های معاون اول رئیس جمهوری عملی نشد

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه معاون اول رئیس جمهور خود فرزند کردستان است انتظار داشتیم وی با ادای دین خویش کردستان را از این بن بست خارج کند اما متأسفانه وعده‌هایش عملی نشده است.

وی در ادامه اظهار داشت: معاون اول رئیس جمهور باید به اعتباراتی که به نمایندگان استان قول داد و به آن عمل نکرد رسیدگی کرده و این وضعیت نابسامان را از نزدیک مشاهده کند.

علوی افزود: در حوزه راه جزو استان‌های آخر کشور هستیم و در خصوص زیرساخت‌های توسعه‌ای نیز بی‌توجهی‌های بسیاری به استان می‌شود.

وی با یادآوری اینکه استان کردستان همواره در رده‌های ۲۷ و یا ۲۸ کشوری و جزو استان‌های محروم و کم‌برخوردار کشور است، تاکید کرد: باید از ظرفیت‌های موجود استان برای ارتقای این جایگاه بهره گرفت.

به گفته این نماینده مجلس، باوجود معادن بسیار زیاد در کردستان و قرار گرفتن استان در بین پنج استان برتر کشور از لحاظ وجود معادن، فقط ۵۲ صدم درصد از ارزش افزوده معادن کشور به استان کردستان اختصاص دارد و این به عدم استفاده بهینه از این منابع خدادادی برمی‌گردد.

وی افزود: نمایندگان مجلس تلاش‌های صورت گرفته در حوزه‌های مختلف را ارج می‌نهیم و نسبت به کم‌کاری‌ها در حوزه‌های مختلف نیز اعتراض داریم.‌



* از نیروهای نخبه کردستان در مدیریت‌ها استفاده شود

علوی با اشاره به عدم استفاده از نیروهای نخبه و بومی کردستان در سطح مدیران کلیدی، این مهم نه تنها منفعتی ندارد بلکه می‌توان با تحقق این امر هم منافع ملی را ارتقا داد و هم منافع استانی را در نظر بگیریم.

علوی خاطر نشان کرد: باید در قالب منافع ملی و در چارچوب تمامیت ارزی کشور تمام این موارد را ببینیم و به کردستان مثل سایر استان‌ها نگریست و از مدیران بومی خود استان استفاده کرد و نوع مدیریت و لیاقت و ظرفیت آنان را سنجید.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از دانش‌آموختگان کردستان در رشته‌های تخصصی جزو نخبگان و برترین‌های کشور هستند که در تهران مشغول به خدمت بوده و عملکرد و سابقه درخشان مدیریتی دارند که باید از آنها در پست‌های مدیریتی استان استفاده کرد.

علوی یادآور شد: وقتی مقام معظم رهبری به استان کردستان سفر می‌کنند و می‌فرمایند که از نیروهای بومی برای مدیریت در استان استفاده کنید این منویات اتمام حجت بوده و فرمایشات رهبری برای کردستان فصل‌الخطاب است و باید به این امر توجه جدی شود.

وی افزود: متأسفانه برخی از مدیران به این امر بی‌توجه بوده و پا را فراتر نهاده‌اند و با گسیل نیروهای ضعیف و ناکارآمد از استان‌های دیگر کشور حتی در بدنه کارشناسی ادارات مشکلات عدیده‌ای در استان به وجود آورده‌اند.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نیروهای بسیار ضعیف از استان‌های دیگر وارد بدنه کارشناسی ادارات استان شده‌اند و با بردارهای مخالف مشغول به فعالیت هستند که امید است با رایزنی، تعامل و برپایی جلسات متعدد این مشکلات رفع شود.

وی اعلام کرد: در حال حاضر بحران‌ها مدیران ما را مدیریت می‌کنند نه مدیران بحران‌ها را و این مهم در کردستان به صورت ویژه‌تر در مقایسه با کشور احساس می‌شود.

علوی افزود: امید است با ارتقای فن مدیریت، این استان را که عقبه سخت و سنگینی داشته و تاوان بسیاری را پرداخته است و دین خود را با تقدیم بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ شهید گلگون کفن و هزاران آزاده و جانباز به نظام مقدس اسلامی ادا کرده است به سوی توسعه و تعالی روز افزون هدایت کنیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با موضوعات مختلف در استان سلیقه‌ای برخورد نشود و مباحث و مشکلات با تبدیل شدن به راهبردها و فنون مدیریتی موجب ارتقای رضایت‌مندی مردم شود.
کد مطلب: 11718
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *