۰
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۷

۲۹ هزار مبتلا به ایدز در ایران

کارگاه پیشگیری و مبارزه با بیماری ایدز (اچ آی وی) با همکاری انجمن همیاران سلامت پرور البرز (اهسا) از سوی دفتر فرهنگی مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی البرز برگزار شد.
کارگاه پیشگیری و مبارزه با بیماری ایدز (اچ آی وی) با همکاری انجمن همیاران سلامت پرور البرز (اهسا) از سوی دفتر فرهنگی مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی البرز برگزار شد.
دکتر علیرضا سلیمانی، متخصص بیماریهای عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در این کارگاه ضمن تشریح تاریخچه پیدایش بیماری ایدز گفت: این بیماری ابتدا در آفریقا مشاهده شد و محققان شامپانزه‌هایی را پیدا کردند که حامل ویروس ایدز بودند و مردم بومی به دلیل تغذیه از این شامپانزه ها و زخمی شدن در حین شکار مبتلا به این ویروس می شدند.
به گزارش ایسنا، وی ضمن تشریح کامل این بیماری تصریح کرد: این ویروس ایمنی بدن را به صورت هوشمندانه تضعیف کرده و منجر به عفونت‌های فرصت طلب در بدن بیمار شده و نهایتا باعث ابتلا به بیماری ایدز می‌شود.
سلیمانی با اشاره به ضرورت شناخت این بیماری برای پیشگیری از آن تاکید کرد: به دلیل دوره نهفته ای که این بیماری دارد و معمولا یک دوره ۱۰ ساله است، بسیاری از افراد از وجود این بیماری بی خبر می مانند و در نتیجه به دنبال درمان نمی روند که باعث تشدید بیماری و در موارد زیادی منجر به مرگ می شود.
وی یادآور شد: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، ۳۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ با اچ آی وی زندگی می کنند که صرفا ۱۵ میلیون نفر از آنها درمان ضد رتروویروسی را دریافت می کنند. دلیل اصلی این اتفاق، آن است که طبق پژوهش‌های اخیر، فقط ۵۱ درصد افراد اچ آی وی مثبت از این مسئله باخبر هستند و می دانند که اچ آی وی دارند.
سلیمانی گفت: در ایران ۲۹ هزار نفر شناسایی شده اند که ۵ هزار نفر تاکنون فوت کرده اند و مساله مهم شناخت روش های انتقال و آگاه سازی در این زمینه است.
گفتنی است روز جهانی ایدز از سال ۱۹۸۸ به منظور افزایش بودجه‌ها و افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها به اول دسامبر (برابر ۱۰ آذر) هر سال اطلاق می‌گردد و هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شود. هدف عمده از این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود که اچ ای وی از بین نرفته ‌است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.
کد مطلب: 119483
برچسب ها: ایدز
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *