۰
پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۳

کلاهبرداری در شبکه های اجتماعی

پس از سوءاستفاده از اطلاعات هویتی سیم‌کارت، نوبت به ایجاد حساب در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از شماره‌های کاربران رسیده که می‌تواند تبعات زیادی برای صاحب اصلی شماره داشته باشد و به همین دلیل به کاربران توصیه می‌شود افراد از سپردن گوشی خود به افراد ناشناس و نامطمئن خودداری کنند.
پس از سوءاستفاده از اطلاعات هویتی سیم‌کارت، نوبت به ایجاد حساب در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از شماره‌های کاربران رسیده که می‌تواند تبعات زیادی برای صاحب اصلی شماره داشته باشد و به همین دلیل به کاربران توصیه می‌شود افراد از سپردن گوشی خود به افراد ناشناس و نامطمئن خودداری کنند.
به گزارش ایسنا، سوءاستفاده از اطلاعات هویتی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود؛ در برهه‌ای از زمان، با مسدود کردن سرشماره‌های پیامکی تبلیغات، استفاده از شماره‌های شخصی برای ارسال پیامک تبلیغاتی زیاد شد و سودجویان با در دست داشتن اطلاعات هویتی افراد، به ثبت سیم‌کارت‌هایی به نام آن‌ها و بدون اطلاعشان اقدام می‌کردند تا از این سیم‌کارت‌ها جهت تبلیغات استفاده کنند.
درصورت هرگونه ایجاد مزاحمت از طریق سیم‌کارت و یا ارتکاب اعمال مجرمانه، این مالک سیم‌کارت است که در وهله‌ی اول باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد، زیرا قانون وی را دارنده سیم‌کارت می‌شناسد؛ هرچند بعد از بررسی‌های فنی می‌توان مشخص کرد که این تماس از سوی وی صورت نگرفته است، اما قانون در ابتدا مالک سیم‌کارت را می‌خواهد و وی باید پاسخ‌گوی محاکم قضایی و شاکی باشد تا بعد که مجرم اصلی شناسایی شود.
به همین دلیل لازم است با مراجعه به سامانه استعلام تعداد سرویس‌های مشترکین اپراتورهای مخابراتی، از تعداد سیم‌کارت‌هایی که به نام شماست، مطلع شوید و همچنین در صورت دریافت پیامکی مبنی بر ثبت‌ سیم‌کارت، درصورتی که بدون اطلاع شما انجام شده، نسبت به قطع آن اقدام کنید.
کلاهبرداری با ساخت حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی با شماره شهروندان
از طرفی طی روزهای گذشته گزارش‌های زیادی از طرف شهروندان مبنی بر هک شبکه‌های اجتماعی خود توسط افراد ناشناس و یا ساخت شبکه اجتماعی با شماره آنان، به پلیس فتا رسیده است. در این گزارش‌ها یک نکته مشترک وجود دارد و آن اینکه همه گزارش‌دهندگان از شبکه‌های اجتماعی خارجی استفاده می‌کنند و این مورد دست کلاهبرداران و مجرمین را برای اجرای نقشه خود باز می‌گذارد، همچنین کلاهبرداران در این شیوه با سوءاستفاده از سهل‌انگاری افراد، به خصوص افراد مسن، اقدام به فعال کردن شبکه‌های اجتماعی با شماره تلفن آنان می‌کنند.
افرادی که از گوشی‌های ساده استفاده می‌کنند با تصور این که نمی‌توان از شماره سیم‌کارت آن ها سوءاستفاده کرد، این موضوع را بی‌اهمیت به حساب می‌آورند، در صورتی که این‌گونه نیست و مجرمان به راحتی می‌توانند از بی‌احتیاطی آن‌ها سوءاستفاده کرده و حساب کاربری آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی هک کرده یا با شماره تلفنشان یک حساب کاربری ایجاد کنند.
با این ترفند مجرمان، کد تاییدی به صورت پیامک برای فرد قربانی ارسال می‌شود. در مرحله بعد کلاهبرداران با شیوه و شگردهای مختلفی، کد تایید را از خود فرد قربانی به دست می‌آورند و با این کار یک حساب کاربری در شبکه اجتماعی با شماره وی ایجاد می‌کنند. در واقع این خود اشخاص هستند که اجازه دسترسی افراد مجرم به حساب کاربریشان را می‌دهند.
پس از اینکه مجرمان شبکه اجتماعی را با شماره سیم‌کارت شهروندان فعال کردند، انواع جرائم و کلاهبرداری‌ها را با این شماره انجام می‌دهند و در صورت عدم پیگیری موضوع توسط صاحب اصلی شماره، تبعات زیادی برای وی به‌دنبال دارد. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کند شهروندان از سپردن گوشی خود به دیگران، به‌خصوص افراد ناشناس و نامطمئن خودداری کنند. همچنین پیامکی را که برای آنها ارسال شده به هیچ وجه برای فرد دیگری نفرستند، به‌خصوص اگر این پیامک حاوی کد یا رمز باشد.
کد مطلب: 119931
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *