۰
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۲
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی :

کسی به دنبال قطع ارتباط اینترنت نیست

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کسی به دنبال قطع ارتباط اینترنت نیست و اینترنت جهانی تحت تاثیر شبکه ملی اطلاعات قرار نمی‌گیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کسی به دنبال قطع ارتباط اینترنت نیست و اینترنت جهانی تحت تاثیر شبکه ملی اطلاعات قرار نمی‌گیرد.
سید سعیدرضا عاملی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا درباره تفاوت شبکه ملی اطلاعات با اینترنت ملی اظهار داشت: مطرح شدن این مسئله به علت رخ دادن اشتباه در مفهوم سازی است.
وی افزود: اوایل که بحث شبکه ملی اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی مطرح بود برخی به اشتباه آن را تعبیر به اینترنت ملی کردند.
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: اینترنت یعنی شبکه خارجی و اینترانت یعنی شبکه داخلی؛ اما پای شبکه ملی اطلاعات که به میان می آید به این معنی است که در مورد یک شبکه ملی داخلی سخن می گوییم.
عاملی خاطرنشان کرد: شبکه ملی اطلاعات در واقع مدیریت داده ای و سرمایه ملی است، اما اینترنت ملی تعبیر دقیقی برای آن محسوب نمی شود.
وی، شبکه ملی اطلاعات را مدیریت مجموعه داده های ملی برای انجام امور مربوط به آموزش، پژوهش، صنعت، کشاورزی، خدمات و نظام بانکداری دانست.
عاملی ادامه داد: دولت هایی که متوجه ارزش زیاد داده (اطلاعات) هستند، داده های شان را در حوزه قابل دسترسی ملی، مدیریت می کنند چرا که در عصر جدید، بزرگترین سرمایه ملی، سرمایه داده ای است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دولت هایی که به این سمت حرکت کرده اند، گفت: دولت های چین و روسیه این اقدام بزرگ را انجام داده اند و دولت های اروپایی نیز به این سمت در حال حرکت هستند.
وی اظهار داشت: در دوره ای، ۷۵ درصد میزان تولید اطلاعات توسط آمریکا صورت می گرفت که اکنون سهم آمریکا به زیر ۵۰ درصد رسیده است.
رییس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران درباره علت کاهش سهم آمریکا از تولید داده نیز توضیح داد: دولت ها هوشیار شده اند، میزبانی اطلاعات را به دست دیگری نمی سپارند و خودشان میزبانی و مدیریت می کنند.
عاملی گفت: بسیاری از سرمایه هایی که امروز دانشگاه ها از آن برای توسعه علم استفاده می کنند با بهره گیری از اینترنت جهانی صورت می گیرد به عبارت دیگر مجموعه مقالات علمی و پژوهش ها روی بستر اینترنت قرار دارد و آزمایشگاه ها به صورت شبکه ای در این فضا کار می کنند.
به گزارش ایرنا، پس از قطع دسترسی یک هفته ای به اینترنت جهانی این مسئله مطرح شد که اینترنت ملی و شبکه ملی اطلاعات جایگزین اینترنت جهانی خواهد شد.
در همین زمینه، امیر خوراکیان، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی پیش از این به ایرنا گفته بود که هیچ رابطه‌ای بین شبکه ملی اطلاعات و محدودیت در اینترنت جهانی وجود ندارد.   
همچنین رییس جمهوری چهارشنبه هفته گذشته در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه تقویت شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع اینترنت خارجی نیست، تاکید کرده بود که "می‌خواهیم مردم در کنار اینترنت خارجی از اینترنت داخلی قوی و توانمند نیز برخوردار باشند."
کد مطلب: 120081
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *