۰
سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۱

عراقچی:گام پنجم به معنای خروج ازبرجام نیست

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: برداشتن گام پنجم کاهش تعهدات برجامی به این معنا نیست که برجام تمام شده یا ایران از برجام خارج شده است بلکه یعنی به تعادلی معقول در برجام رسیده‌ایم.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: برداشتن گام پنجم کاهش تعهدات برجامی به این معنا نیست که برجام تمام شده یا ایران از برجام خارج شده است بلکه یعنی به تعادلی معقول در برجام رسیده‌ایم.
به گزارش ایرنا «سیدعباس عراقچی» صبح سه‌شنبه در حاشیه نشست مجمع گفت‌وگوی تهران درباره برداشتن گام پنجم از سوی ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود، گفت: همانطور که در بیانیه دولت آمده بود ما گام پنجم و نهایی خود را در راستای کاهش تعهدات برجامی برداشتیم و گام دیگری وجود ندارد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه اظهار داشت: ما در حوزه غنی‌سازی دیگر هیچ محدودیتی برای خود قائل نیستیم، ولی اینکه در صحنه عمل چه اتفاقی بیفتد و  به چه میزان در داخل کشور غنی‌سازی کنیم، بستگی به برنامه سازمان انرژی اتمی و نیاز کشور دارد.
این دیپلمات ارشد با بیان اینکه برداشتن این گام به این معنا نیست که برجام تمام شده یا ایران از برجام خارج شده است، بلکه به تعادلی در برجام رسیده‌ایم، اظهار داشت: با خروج آمریکا از برجام تعادل موجود در این توافق بین المللی به هم ریخته بود و اکنون فکر می‌کنیم با انجام کاهش تعهدات برجامی به تعادل معقولی در برجام رسیدیم.
عراقچی با اشاره همکاری ایران با آژانس بین المللی اتمی تصریح کرد: البته همکاری ما با آژانس ادامه می‌یابد و این آمادگی را داریم که هر موقع طرف‌های مقابل بتواند خواسته‌های ما را تامین و به تعهدات خود در برجام عمل کنند، ما به رویه قبلی باز گردیم.
وی تاکید کرد: امکان بقای برجام وجود دارد به شرطی که طرف‌های مقابل بخواهند.
معاون سیاسی وزیر خارجه در مورد تهدید اروپایی‌ها در مورد استفاده از مکانیسم ماشه نیز خاطرنشان کرد: طبیعی است که این موضوعات شرایطی را ایجاد می‌کند ما به پایان برجام سریعتر نزدیک شویم. همان طور که ایران در زمان خروج آمریکا از برجام به صورت مدبرانه برخورد کرد، این انتظار وجود دارد که طرف‌های مقابل نیز مدبرانه و با تدبیر برخورد کنند و از افزایش تنش خودداری کنند.
ترور سردار سلیمانی موجب تغییر همه معادلات منطقه‌ای شده است
عراقچی در مورد وضعیت منطقه بعد از ترور سردار قاسم سلیمانی بیان کرد: با این اتفاق همه معادلات منطقه‌ای تغییر کرده‌است و ما با معادله جدیدی در منطقه مواجه هستیم که می توان از آن به عنوان آغاز پایان حضور آمریکا در منطقه یاد کرد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه معتقدم که مهمترین برکت شهادت سردار سلیمانی و خون این سردار بزرگ این است که  روند خروج آمریکا از منطقه آغاز شده است، یادآور شد: ما طلیعه این موضوع را با رای پارلمان عراق مبنی بر لزوم خروج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور مشاهده می‌کنیم و مطمئن هستیم که این روند ادامه پیدا می کند.
کد مطلب: 121535
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *