۰
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۵
رئیس مجمع خیرین و توسعه و ترویج آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای خراسان رضوی:

ساختن دبیرستان اسراف است

۲۶ درصد از دبیرستان‌های ما اضافه هستند
رئیس مجمع خیرین و توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: تاکید می‌کنم که دبیرستان نسازیم. ساختن دبیرستان اسراف است و ۲۶ درصد از دبیرستان‌های وجود ما نیز اضافه هستند.
رئیس مجمع خیرین و توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: تاکید می‌کنم که دبیرستان نسازیم. ساختن دبیرستان اسراف است و ۲۶ درصد از دبیرستان‌های وجود ما نیز اضافه هستند.
حمید مستشاری 25 دی‌ماه، در نشست وزیر آموزش‌وپرورش با خیرین مدرسه‌ساز استان خراسان‌رضوی که در مرکز رفاهی ثامن برگزار شد، با اشاره به اینکه «چشم‌انداز آموزش‌وپرورش در سال ۱۴۰۴ در مورد فنی‌وحرفه‌ای دست‌یافتنی نیست»، گفت: در سال ۱۴۰۴ چگونه می‌خواهیم ۶۰ درصد از آموزش‌های متوسطه را  فنی‌وحرفه‌ای کنیم؟ چگونه می‌خواهیم با ۱۰ هزار میلیارد تومانی که فقط صرف خرید تجهیرات می‌شود، به چشم‌انداز برسیم؟ استاد فنی‌وحرفه‌ای اصلاً نداریم و دانشگاه فرهنگیان، معلم حرفه‌ای ندارد.
وی افزود: طبق قانون آموزش‌وپرورش باید برای هر رشته تحصیلی یک استاد فوق‌دیپلم داشته باشیم. تقریباً ۲۰ هزار استاد کار در کشور کم داریم. در حقیقت، اصلاً استادکار نداریم. ما مشکلی را هم در رابطه با دانش‌آموزان استثنایی داریم. ۳ درصد از دانش‌آموزان ما باید در استثنایی درس بخوانند؛ یعنی تقریباً ۴۵۰ هزار نفر باید برای عدم افت تحصیلی، بهداشت عمومی کشور و معلولیت آموزش‌ ببینند. با این وضعیت، اگر خیران دائماً مدرسه‌ بسازند، این افت تحصیلی باز هم جبران نمی‌شود.
رئیس مجمع خیرین و توسعه و ترویج آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: طبق قانون اساسی، باید هر بچه واجب‌التعیلم درس بخواند و خودمان دنبالش برویم. تاکید می‌کنم که دبیرستان نسازیم. ساختن دبیرستان اسراف است و ۲۶ درصد از دبیرستان‌های ما اضافه هستند.
وی ادامه داد: در فنی‌وحرفه‌ای معلم نداریم، تجهیزات نداریم و فضا کم است. از همه مهم‌تر این است که فرهنگ کار نداریم. خجالت می‌کشیم که بگوییم بچه‌مان هنرستانی است. محض رضای خدا درِ تجربی را ببندید. این درد مردم است و این مشکل فرهنگی، بیکاری و اعتیاد را برای ما به ارمغان آورده‌ است.
بهتر است است وزارت آموزش و پرورش به وزارت آموزش تغییر کند
همچنین در این نشست، هایده گرجیان، رئیس شورای بانوان خیرین مدرسه‌ساز خراسان‌ رضوی با بیان اینکه «تمام تلاش این شورا کمک به بهبود وضعیت مدرسه‌سازی است»، اظهار کرد: وضعیت پرورشی دانش‌آموزان ما خوب نیست، بهتر است وزارت آموزش‌وپرورش به وزارت آموزش تغییر کند. سیستم آموزش‌وپرورش باید دانش‌آموزان را به انجام فعالیت‌های جمعی برای ساختن جامعه مدنی سوق دهد.
وی افزود: دانش‌آموزان را باید به تمرین برای ساختن جامعه‌ای فرهیخته عادت داد تا به عقاید یکدیگر احترام بگذارند. جامعه ما بیشتر از دکتر و مهندس به انسان نیاز دارد. در حال حاضر، جوانان ما به انسان‌های خودرأی و خودشیفته تبدیل شده‌اند.
گرجیان با اشاره به اینکه «علوم را از فضای مجازی می‌توان آموخت»، خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان باید ایثار و شفافیت را از  معلمی بیاموزند، خانواده بسیار مهم است، اما عجیب است که رفتار و گفتار معلم تاثیر به‌سزایی بر دانش‌آموز دارد.
رئیس شورای بانوان خیرین مدرسه‌ساز خراسان‌ رضوی اظهار کرد: انتخاب معلمان فرهیخته با حقوق بالا که دغدغه‌ مالی نداشته‌ باشند، سرمایه‌گذاری برای تولید انسان‌های فرهیخته در کشور است.
وی افزود: در پرورش جوانان کم‌کاری شده که ما آموزش‌وپرورش را مقصر می‌دانیم. اگر می‌توانید، کارهای مدیریت را به جوانان بسپارید، به فکر آنان احترام بگذارید و در اداره امور کشور از آن‌ها یاری گیرید تا از فرار مغزها جلوگیری شود.
حضور یک میلیون و ۳۱۰ هزار دانش‌آموز با خیران ممکن شده است
مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی گفت: اگر حضور خیران نبود، تراکم کلاس‌ها در مناطق بالا می‌رفت و امکان تحت پوشش قراردادن این تعداد دانش‌آموز را نداشتیم. 
قاسم‌علی خدابنده افزود: از ابتدای انقلاب تا کنون بیش از ۳۵ درصد از پروژه‌های مدرسه‌سازی، به همت خیران استان بوده که مشکلات بسیاری را در مناطق محروم برطرف کرده است و عموماً بهترین مدارس توسط خیرین ساخته شده. گاهی شرمنده خیرین می‌شویم که سهم خیر هزینه شده، اما سهم دولت را نتوانسته‌ایم تخصیص دهیم.
خدابنده با اشاره به اینکه «در اعتبارات سال ۹۹ امیدواریم سهم استان را ببینند تا پروژه‌های نیمه‌تمام به پایان رسانده شود»، اظهار کرد: مشارکت یک پدیده و مفهوم اجتماعی است و حضور مردم برای رفع مشکلات بسیار راه‌گشاست که مدرسه‌سازی یکی از آن حوزه‌هاست.
وی ادامه داد: با توجه به توسعه متوازن در آموزش‌وپرورش، توجه بیشتر به ساخت و توسعه بیشتر هنرستان‌ها باید در دستور کار خیرین قرار گیرد که در آینده مشکل اشتغال و ورود به عرصه کاری جوانان مرتفع شود.
مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با بیان اینکه «حضور جوانان و بانوان خیر در مجمع خیرین، رویکرد خوب و مناسبی است»، مطرح کرد: با توجه به سهم بانوان در عرصه‌های مختلف، تاثیر بسیار مهمی نیز در این زمینه دارد. یکی از زیرنظام‌های اصلی در سند تحول بنیادین، ساخت فضای آموزشی مناسب است که خیران با ساخت فضای آموزشی فعالیت‌های آموزشی را ممکن ساخته‌اند.
وی خاطرنشان کرد: اگر حضور خیرین نبود، تراکم کلاس‌ها در مناطق بالا می‌رفت و امکان جذب و تحت پوشش قرار دادن این تعداد از دانش‌آموز را نداشتیم. حضور ۱ میلیون و ۳۱۰ هزار دانش‌آموز با خیران ممکن شده است.
کد مطلب: 122112
برچسب ها: آموزش و پرورش
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *