۰
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۷

ترکیه چه قدر کسری بودجه دارد؟

کسری بودجه ترکیه تا پایان سال ۲۰۱۹ به حدود ۲۲ میلیارد دلار رسیده است.
کسری بودجه ترکیه تا پایان سال ۲۰۱۹ به حدود ۲۲ میلیارد دلار رسیده است.
به گزاش خبرگزاری آناتولی، وزارت خزانه داری و دارایی ترکیه در گزارشی از وضعیت بودجه ای این کشور در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که کسری بودجه این کشور به ۱۲۳.۷ میلیارد لیر ( ۲۱.۷۷ میلیارد دلار) رسید. در مقایسه سال قبل، میزان درآمدهای دولت با ۱۵.۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۸۷۵.۸ میلیارد دلار و میزان مخارج دولت با ۲۰.۳ درصد افزایش به ۹۹۹.۴۹ میلیارد دلار رسیده است.
طبق اعلام خزانه‌داری ترکیه، بدون در نظر گرفتن بهره پرداختی وام های خارجی، کسری بودجه ترکیه به ۲۳.۷۵ میلیارد لیر ( ۴.۱۸ میلیارد دلار) کاهش پیدا می کند که به معنای آن است که این کشور در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۷.۵ میلیارد دلار بهره پرداختی داشته است.
در بخش درآمد ها، دولت ترکیه در سال ۲۰۱۹ حدود ۶۷۳.۵ میلیارد لیر ( ۱۱۸.۵ میلیارد دلار) درآمد مالیاتی داشته است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸.۳ درصد افزایش نشان می دهد. متوسط نرخ برابری دلار نیز ۵.۶۸ لیر اندازه‌گیری شده است.
بانک مرکزی ترکیه در گزارشی جداگانه اعلام کرده است که کسری بودجه تعادلی این کشور ( تعدیل شده با نرخ رشد اقتصادی) به ۱.۹ درصد از حجم تولید ناخالص داخلی این کشور رسیده است که همراستا با سقف دو درصدی هدف‌گذاری شده در بودجه بوده است.
دولت در برنامه جدید خود که سپتامبر سال گذشته تقدیم پارلمان شد اعلام کرد که با هدف تقویت رشد اقتصادی این کشور می خواهد مخارج خود را افزایش دهد و نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی را برای امسال و سال‌ آینده به ۲.۹ درصد برساند.
دولت ترکیه تاکنون دو مرتبه از بانک مرکزی استقراض داخلی کرده است که مجموع رقم استقراض‌شده طی این دو نوبت رقمی در حدود ۷۰ میلیارد لیر ترکیه برآورد می‌شود.
امروز نرخ برابری هر دلار معادل ۵.۸۹۰۵ لیر، هر یورو معادل ۶.۵۶۹۳ لیر و هر پوند انگلیس معادل ۷.۶۷۶۹ لیر اعلام شد.
کد مطلب: 122114
برچسب ها: ترکیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *