۰
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۷

همکاری مشترک ایران وچین درمبارزه با موادمخدر

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از تشکیل کمیته مشترک ایران و چین در مبارزه با مواد مخدر برای افزایش هماهنگی‌ها، رصد فعالیت‎ها و تبادل هیات‌های دو کشور خبر داد.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از تشکیل کمیته مشترک ایران و چین در مبارزه با مواد مخدر برای افزایش هماهنگی‌ها، رصد فعالیت‎ها و تبادل هیات‌های دو کشور خبر داد.
به گزارش ایلنا، اسکندر مومنی که به دعوت وزیر امنیت عمومی چین به این کشور سفر کرده بود، با بیان این مطلب افزود: در قالب این کمیته، همکاری‌های دو کشور در زمینه مبارزه با مواد مخدر در بخش‌های درمان، پیشگیری و مقابله افزایش خواهد یافت.
وی افزود: در این سفر توافق شد یک کانال مستقیم به صورت برخط در این زمینه راه‌اندازی شود تا دو کشور بتوانند مسایل و مشکلات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
دبیرکل ستاد با بیان اینکه این سفر به دعوت وزیر امنیت عمومی چین و با هدف توسعه و تعمیق روابط دو کشور در زمینه مبارزه با مواد مخدر انجام شده است، گفت: این سفر در دو بخش ملاقات ها و توافقات و بازدیدها برگزار شد که دیدار با وزیر امنیت عمومی چین دو طرف تاکید داشتند که یکجانبه گرایی آمریکا در همه بخش‌ها به ویژه مبارزه با مواد مخدر تاثیر سویی دارد.
مومنی افزود: ایران در همسایگی با افغانستان قرار دارد و چین نیز حدود ۱۳۰ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد، به همین دلیل هر دو کشور از مجموعه اتفاقاتی که در زمینه مواد مخدر در افغانستان رخ می‌دهد، تاثیر می‌پذیرند که در این زمینه قرار شد همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های آموزش و تبادل تجربیات و اطلاعات توسعه یابد.
وی با بیان اینکه نشست بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر، اسفند ماه سال جاری در ژنو برگزار می‌شود، گفت: هماهنگی‌های لازم برای طرح مواضع یکسان در آن نشست انجام شد.
دبیرکل ستاد در ادامه به دستاوردهای ملاقات خود با رییس کمیسیون ملی مبارزه با مواد مخدر و مسئولین گمرک چین پرداخت و گفت: پیشتازها مواد اصلی تولید مواد مخدر صنعتی مانند شیشه در افغانستان هستند که در این نشست، مصوب شد نظارت بیشتری از سوی گمرک چین روی خروج این مواد انجام شود.
مومنی اضافه کرد: علاوه بر این دیدارها، بازدیدی از برخی از مکان‌ها مانند فرودگاه جدید پکن در مورد نحوه کنترل مواد مخدر و همچنین چند مرکز ترک اعتیاد انجام شد که تجربه خوبی بود.
وی یکی دیگر از برنامه‌های سفر خود به چین را اجرایی و عملیاتی کردن توافق روسای جمهوری دو کشور عنوان کرد و گفت: در سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به چین توافقی در زمینه مبارزه با مواد مخدر با هدف افزایش همکاری‌ها با چین امضا شده است که در این سفر عملیاتی کردن آن توافق نامه پیگیری شد.
دبیرکل ستاد در مورد سیاست‌های چین در زمینه مبارزه با مواد مخدر گفت: چین در مجموع در حوزه درمان و ترک اعتیاد موفق عمل کرده است و یکی از دلایلش نیز زیر ساخت‌هایی مانند قانون استو فرایند ترک اعتیاد در چین دارای دو مرحله اختیاری و اجباری است و مرحله اجباری دو سال است که فرد معتاد در این مدت کاملا در اختیار یک مرکز ترک اعتیاد دولتی قرار می‌گیرد.
مومنی ادامه داد: تجربه چین نشان می‌دهد یکی از موضوعاتی که در کشور ما نیاز به اصلاح دارد افزایش دوره ترک اعتیاد اجباری از سه ماه به دو سال است.
وی در پایان گفت: در این سفر از مقامات عالی چین از جمله وزیر امنیت و همچنین رییس کل گمرگ برای سفر و بازدید از ایران دعوت شده است، تحقق این سفرها می تواند در حوزه های دیگر هم کمک کار باشد.
کد مطلب: 122193
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *