۰
سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۴۵

صنایع‌دستی و معافیت‌های مالی

مجلس شورای اسلامی در حالی چندی پیش صنایع‌دستی تولید داخل را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کرد که هنوز نگرانی‌ها برای لغو معافیت مالی این حوزه پا برجاست. برخی از کارشناسان حوزه صنایع دستی بر این باورند که حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده اتفاق خوبی است، اما به این شرط که معافیت مالی این حوزه نیز همچنان پا برجا باشد.
مجلس شورای اسلامی در حالی چندی پیش صنایع‌دستی تولید داخل را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کرد که هنوز نگرانی‌ها برای لغو معافیت مالی این حوزه پا برجاست. برخی از کارشناسان حوزه صنایع دستی بر این باورند که حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده اتفاق خوبی است، اما به این شرط که معافیت مالی این حوزه نیز همچنان پا برجا باشد.  
به گزارش ایسنا، ۲۴ دی‌ ماه مجلس ماده ۹ لایحه مالیات بر ارزش افزوده را تصویب کرد که بر اساس آن «صنایع دستی موضوع ماده (۱) قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی مصوب  ۲۶/  ۱۰/ ۱۳۹۶ مطابق فهرستی که تا پایان دی ماه هر سال توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشنهاد می­‌شود و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد» از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. 
فریدون میرزالو، مدیرکل سابق دفتر آموزش و حمایت از تولید صنایع دستی بر این باور است که بحث معافیت از مالیات بر ارزش افزوده از معافیت مالی جداست. او می‌گوید که «بر اساس ماده ۱۴۲، فرش و صنایع دستی از سال ۶۲ از پرداخت مالیات معاف هستند؛ اما به نظر می‌رسد که می‌خواهند این معافیت را حذف کنند که اگر حذف شود، اصلا اتفاق خوبی نیست، اما خوشبختانه اخیراً مالیات بر ارزش افزوده حذف شده است.»
او در گفت‌وگویی که با ایسنا داشت، توضیح داد که سال گذشته در نامه‌ای به اداره کل مالیات بر ارزش افزوده این موضوع را مطرح کردیم که ارزش افزوده را باید از مصرف‌کننده دریافت کنید و نه تولیدکننده و آنها نیز توضیح دادند که این قانون است و باید بر اساس آن از تولیدکننده کم شود؛ این در حالی بود که اجرای این قانون باعث افزایش هرچه بیشتر قیمت کالاها می‌شد. در نهایت برای پیگیری موضوع به دولت نامه فرستادیم که این ۹ درصد برداشته شود و این درست در زمانی بود که هیات دولت در حال نگارش این لایحه بود که به مجلس بفرستد که خوشبختانه امسال فرستاده و تصویب شد.
در این میان علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در یادداشتی با عنوان «سهم دست‌آفریده‌ها در تحقق اقتصاد مقامتی» از معافیت مالیات ارزش افزوده در حوزه صنایع دستی حمایت کرده و تصویب این لایحه را در پیشرفت این حوزه موثر دانسته است.  
مونسان در بخشی از یادداشت خود یادآور شده است که «بی‌تردید این نگرشِ نمایندگان برآیند کارکردهای بی‌بدیلی است که صنایع‌دستی کشورمان می‌تواند در رفع بیکاری و اشتغال‌زایی، رونق تولید و ایجاد ارزش‌افزوده، ارتقای صادرات و افزایش درآمد ملی داشته باشد. هرچند فواید و آورده‌های صنایع‌دستی را فقط نباید در محصولات و کالاهای این صنعت محدود کرد، چرا که بالندگی فرهنگ و هنر، غنای میراث‌فرهنگی و حتی توسعه‌گردشگری نیز تا حد قابل‌اعتنایی وابسته به رشد کمی و کیفی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و عرضه محصولات آن است.»
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین باور دارد که با افزایش اقبال روزافزون جهانی به محصولات صنایع‌دستی، جایگاه این «هنر ـ صنعت» بیش از گذشته اعتبار یافته و در صورت توجه لازم، می‌تواند سهمی مهم در اقتصاد، صادرات و اشتغال ایفا کند.
مونسان در بخش پایانی یادداشت خود نیز خاطرنشان کرده است که «بی‌تردید در شرایطی که در حال عبور از تحریم‌های ظالمانه هستیم، دست‌آفریده‌های تلاشگران، شاغلان و هنرمندان صنایع‌دستی می‌تواند بخشی از دشواری‌های این مسیر را آسان کند و ما را به سرمنزل مقصود که همان اقتصاد درون‌زا و متکی ‌به ‌خود است برساند.»
کد مطلب: 122444
برچسب ها: صنایع‌دستی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *