۰
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۸

ترامپ از اوباما عقب افتاد!

رشد اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۱۹ به سطحی کمتر از متوسط سه سال آخر دوره ریاست جمهوری اوباما رسیده است.
رشد اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۱۹ به سطحی کمتر از متوسط سه سال آخر دوره ریاست جمهوری اوباما رسیده است.
به گزارش ایسنا، نشریه فوربس در گزارشی به بررسی وضعیت اقتصاد آمریکا در سال های اخیر پرداخت. ترامپ که پیش از روی کارامدن به عنوان ریاست جمهور ادعا کرده بود رشد اقتصادی آمریکا را به چهار، پنج، شش درصد و یا حتی بالاتر می رساند اکنون با نا امیدی شاهد افول عملکرد اقتصاد دولت خود است و نرخ رشد اقتصادی آمریکا در طول سه فصل اخیر هیچ گاه از ۲.۱ درصد فرا تر نرفته است.
طبق اعلام دفتر آمار آمریکا، در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹ بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تنها ۲.۱ درصد رشد کرده که این رقم ۰.۸ درصد کمتر از رقم ثبت شده در دوره مشابه منتهی به سال قبل و ۰.۲ درصد کمتر از متوسط رشد در کل سال ۲۰۱۹ بوده است.
نکته نگران کننده دیگر برای دولت ترامپ این است که سرمایه گذاری کسب و کارها که یکی از عوامل کلیدی حفظ رشد است در سه ماهه پایانی سال گذشته منفی شده است.
از سوی دیگر رشد مخارج مصرف‌کننده که حدود ۷۰ درصد بار کل رشد اقتصادی آمریکا را بر عهده دارد در سه ماهه منتهی به دسامبر از ۴.۶ درصد در سه ماهه دوم به ۳.۲ درصد در سه ماهه سوم و ۱.۸ درصد در سه ماهه پایانی سال رسیده است.
برخی از کارشناسان اقتصادی هشدار داده اند که تداوم این روند مشکلات بسیار جدی برای اقتصاد آمریکا ایجاد خواهد کرد.
فوربس در ادامه می‌نویسد که شاید برای درک بیشتر نزول منحنی رشد بهتر باشد تا عملکرد سه ساله دولت ترامپ را با سه سال آخر ریاست جمهوری اوباما مقایسه کنیم، در سه سال پایانی ریاست جمهوری اوباما متوسط مخارج مصرف‌کنندگان حدود ۲.۸ درصد بود که بیشترین رکورد آن مربوط به رشد ۳.۰۶ درصدی سال ۲۰۱۵ بود. برای دولت ترامپ این عدد ۲.۸۳ درصد بوده است.
از سوی دیگر نرخ رشد تعدیل شده اقتصادی آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ به طور متوسط ۱.۶۳ درصد بوده است که این رقم کمتر از متوسط پنج سال آخر دوره ریاست‌جمهوری ترامپ بوده است.
کد مطلب: 123089
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *