۰
سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۶

آغاز عملیات اجرایی طرح گام

عملیات اجرایی طرح گام (گواهی اعتبار مولد) با حضور رئیس کل بانک مرکزی آغاز شد.
عملیات اجرایی طرح گام (گواهی اعتبار مولد) با حضور رئیس کل بانک مرکزی آغاز شد.
به گزارش ایسنا، رضا حسین زاده_رئیس کل بانک ملی-در این مراسم درمورد مهم ترین ویژگی طرح گام توضیح داد: با اجرای این طرح به جای اینکه پول نقد در جریان باشد، اعتبار بین شرکت ها و بانک ها به گردش در می آید.
 وی ادامه داد: واحدهای تولیدی در سطح بالایی تحت پوشش قرار میگیرند بدون اینکه پولی وارد جامعه شود.
تامین اعتبار بیش از ۶۰ میلیارد ریالی واحدهای تولیدی در امروز
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اجرای طرح گام اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود ۵۰ هزار میلیارد تومان در مرحله‌ی اول از این طریق برای واحدهای تولیدی تامین اعتبار کنیم و امروز بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال در این راستا تامین اعتبار صورت گرفته است.
به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح (گام گواهی اعتبار مولد) که با حضور روسای کل بانک‌های ملی، ملت، تجارت و صادرات، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، معاون نظارت بانک مرکزی و جمعی دیگر از فعالین این حوزه برگزار شد، با اشاره به عنوان رونق ملی که برای سال جاری انتخاب شده بود، اظهار کرد: علی‌رغم فشار حداکثری دشمنان برای ایجاد رکود و تورم در اقتصاد کشور اقدامات تولید کنندگان و سیستم بانکی که تلاش کردند نقدینگی مناسب را تامین کنند در نهایت منجر به موفقیت شد.
وی با بیان این‌که سیستم بانکی از ابتدای سال تاکنون بیش از ۷۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار بخش‌های مختلف اقتصادی قرار داده است، اظهار کرد: از این میزان نزدیک به ۶۰ درصد برای سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی و خدماتی اختصاص داده شده و از این سرمایه در گردش ۸۰ درصد به بخش صنعت تخفیف داده شده است.
تامین نقدینگی مورد نیاز بدون نیاز به افزایش نقدینگی
رییس کل بانک مرکزی در ادامه با اشاره به آغاز عملیات طرح گام اظهار کرد: هدف ما از اجرای طرح گام این است که بتوانیم نقدینگی مورد نیاز تولید را بدون نیاز به افزایش نقدینگی در سطح جامعه تامین کنیم.
همتی ادامه داد: چهار بانک ملت، ملی، تجارت و صادرات آماده اجرای این طرح هستند و بانک‌های دیگر نیز اعلام آمادگی کرده و در صف قرار دارند البته این بانک‌ها در زمینه‌ی ال سی، داخلی و ریالی فعال بودند و این ابزار جدید به عنوان یک ابزار بازارمحور به تولید کشور رونق بیشتر خواهد داد.
گام در بازار پول و سرمایه قابل نقل و انتقال است
وی با تاکید بر این‌که گام در بازار پول و سرمایه قابل نقد و انتقال است، اظهار کرد: ویژگی دیگر گام این است که به واحدهای واقعا مولد داده می‌شود به همین دلیل اسم آن گواهی اعتبار مولد است، یعنی واحدهایی می‌توانند از این طرح استفاده کند که نیاز به مواد اولیه و واسطه‌ای دارند و از فروشنده دیگری که خودش تولیدکننده است، کالاهای واسطه‌ای خریداری می‌کنند.
تامین اعتبار ۵۰ هزار میلیارد تومانی از طریق گام
رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که شورای پول و اعتبار مصوب کرده است که از طریق گام ۵۰ هزار میلیارد تومان در مرحله‌ی اول تامین اعتبار شود، ادامه داد: امروز بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال تامین اعتبار صورت می‌گیرد که این میزان در روزهای آینده رشد خواهد داشت.
همتی با تاکید بر این‌که تامین مالی از طریق گام صورت می‌گیرد، اضافه کرد: بانک‌ها پشت تامین مالی بنگاه‌هایی که به صورت زنجیره‌ای تولید با یکدیگر ارتباط دارند هستند و از این طریق یکی از مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی رفع خواهد شد.
وی ادامه داد: برنامه ما این است که ۶۵ درصد منابع را در اختیار واحدهای کوچک و متوسط قرار بدهیم.
رییس کل بانک مرکزی در مورد این‌که کدام بانک‌ها می‌توانند در این طرح مشارکت داشته باشند، توضیح داد: بانک مرکزی تنها به بانک‌هایی اجازه می‌دهد که بداند می‌تواند از این طرح حمایت کنند زیرا اگر برای مثال بعد از ۹ ماه مشکلی پیش آمد بانک باید بتواند تامین مالی انجام دهد.
رفع مشکلات واحدهای تولیدی توسط ستادهای تسهیل استانی
همتی در ادامه با اشاره به ماده ۶۲ قانون رفع موانع تولید، اظهار کرد: این قانون به بانک مرکزی و به ستاد تسهیل استان‌ها اختیاراتی داده است. جمع‌بندی مذاکراتی که در ستاد تسهیل داشتیم این شد که براساس قانون ستاد تسهیل استان‌ها مجازند اگر بانکی توافقی که بین تولید کنندگان و بانک‌ها صورت گرفته است را قبول نکرد، می‌تواند به هیات خبرگان که منصوب رییس کل بانک مرکزی است مراجعه کنند و نظر آنها فسخ‌الخطاب خواهد بود.
نرخ سود گام از نرخ سود مصوب بانک مرکزی بیشتر نیست
رییس کل بانک مرکزی در ادامه با تاکید بر این‌که نرخ سود گام از نرخ سود مصوب بانک مرکزی بیشتر نیست، اظهار کرد: واحدهای تولید کننده تضامینی را از واحدها یا اعتباری که نزد بانک‌ها دارند گواهی اعتبار می‌دهند و می‌توانند آخر سال تسویه کنند اما چنانچه کسی اوایل سال گرفته است می‌تواند کالا بخرد یا بعد از یک ماه در بازار سرمایه به فروش برساند. حداکثر کارمزد آن نیز دو درصد است.
کد مطلب: 123204
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *