۰
سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۵

اشرف غنی پیروز نهایی انتخابات افغانستان شد

نتایج نهایی بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام شد که بر اساس آن محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری کنونی توانسته برای بار دوم در این انتخابات پیروز شود.
نتایج نهایی بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام شد که بر اساس آن محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری کنونی توانسته برای بار دوم در این انتخابات پیروز شود.
به گزارش ایسنا، کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که روند بررسی ویژه آرای مورد مناقشه پایان یافته و بر اساس نتیجه نهایی انتخاباتی که حدود چهار و نیم ماه قبل برگزار شد، اشرف غنی پیروز انتخابات است.
حوا علم نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات افغانستان در یک نشست خبری گفت، محمد اشرف غنی با کسب ۵۰.۶۴ درصد از آرا برنده انتخابات است.
بر اساس اعلام این کمیسیون، اشرف غنی ۹۲۳ هزار و ۵۹۲ رای از مجموع یک میلیون و ۸۲۳ هزار و ۴۸ رای معتبر را برده است.
به گزارش بی.بی.سی هم‌چنین عبدالله عبدالله، رقیب محمد اشرف غنی، ۳۹.۵۲ درصد از کل آرا را برده و در جایگاه دوم قرار گرفته است. مجموع آرای وی نیز ۷۲۰ هزار و ۸۴۱ رای عنوان شده است.
هم‌زمان عبدالله عبدالله در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته که در دیدار با شورای انسجام مجاهدین گفته که "نتیجه تقلبی را نمی‌پذیریم و تنها نتیجه آرای پاک و شفاف برای ما قابل قبول است."
عبدالله نوشته که "آنان نیز در این نشست حمایت همه جانبه‌ خویش را از ریاست اجراییه و موضع‌گیری‌اش درباره رسیدگی به شکایات و شفافیت انتخابات اعلام کردند."
گلبدین حکمیتار، رهبر حزب اسلامی افغانستان نیز با کسب ۲۴ هزار و ۱۷۰ رای معادل ۳.۸۵ درصد در جایگاه سوم قرار گرفته است.
در این دوره از انتخابات، "امرالله صالح"، معاون اول و "سرور دانش" معاون دوم اشرف غنی اعلام شده بودند.
امرالله صالح، از فراد نزدیک به احمدشاه مسعود بوده است که در دوران ریاست جمهوری حامد کرزای عهده‌‍دار ریاست عمومی امنیت ملی بود و پس از پایان کار در آن سمت، سازمان "روند سبز" را ایجاد کرد. او از قوم تاجیک از ولایت پنجشیر است.
سرور دانش از قومیت هزاره است که در حکومت فعلی نیز معاون دوم ریاست جمهوری است. او از افراد نزدیک به کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی بوده ولی خلیلی دراین انتخابات از او حمایت نمی‌کند.
اشرف غنی در انتخابات جنجالی سال ۲۰۱۴ نیز رئیس جمهور افغانستان شد و با میانجیگری جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا به دولت شراکتی وحدت ملی با عبداالله عبدالله به عنوان رئیس اجرایی توافق کرد.
نتایج نهایی انتخابات
محمد اشرف غنی: ۵۰.۶۴ درصد
عبدالله عبدالله: ۳۹.۵۲ درصد
گلبدین حکمتیار:  ۳.۸۵ درصد
رحمت‌الله نبیل: ۱.۸۶ درصد
فرامرز تمنا: ۰.۹۹ درصد
سید نورالله جلیلی: ۰.۸۵ درصد
عبداللطیف پدرام: ۰.۶۹ درصد
عنایت‌الله حفیظ: ۰.۶۲ درصد
محمد حکیم تورسن: ۰.۳۶ درصد
احمد ولی مسعود: ۰.۲۲ درصد
محمد شهاب حکیمی: ۰.۱۸ درصد
غلام فاروق نجرابی: ۰.۰۹ درصد
نور رحمان لیوال: ۰.۰۵ درصد
در همین حال، در شبکه‌های اجتماعی سندی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد مولانا محمد عبدالله، عضو کمیسیون انتخابات افغانستان عدم موافقتش را به نتیجه نهایی انتخابات اعلام کرده است.
در این سند آقای عبدالله به نتیجه نهایی انتخابات رای مخالف را امضا کرده است. آقای عبدالله امروز در نشست اعلام نتیجه انتخابات افغانستان حضور نداشت.
کد مطلب: 124063
برچسب ها: افغانستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *