۰
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۶

روحانی:مجلس قدرتمندی داریم

رییس جمهوری گفت: مجلس شورای اسلامی در ایران مجلس قدرتمندی است و جایگاه عظیمی دارد و برای همه قانون وضع می‌کند.
رییس جمهوری گفت: مجلس شورای اسلامی در ایران مجلس قدرتمندی است و جایگاه عظیمی دارد و برای همه قانون وضع می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» صبح امروز در جلسه هیات دولت گفت: در آبان ماه حوادثی اتفاق افتاد که دشمنان می‌خواستند از سوء استفاده کنند. در روزهای ابتدایی آن حوادث، مردم از زنجان، تبریز و همه استان‌های کشور به صحنه آمده و افتخار بزرگ یکپارچگی، وحدت و امنیت ملی که مورد توجه همه بود، جلوه‌های زیبا و ماندگار را ساختند. 
وی با اشاره به سالگرد قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن سال ۵۶ اظهار داشت: البته وقتی از آذربایجان و تبریز نام می‌بریم باید به سالگرد ۲۹ بهمن ۵۶ هم اشاره کنیم که آن حادثه، حادثه بسیار مهمی بود. البته به عنوان چهلم حادثه قم بود که در ۱۹ دی رخ داده بود اما آنهایی که تاریخ انقلاب را به یاد دارند، می‌دانند قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن کمر رژیم را شکاند و یک امیدواری عظیم در سراسر کشور به وجود آورد. 
رییس‌ دولت دوازدهم ادامه داد: برای همه روشن بود در حرکتی که مردم آذربایجان و تبریز به صحنه آمدند، پیروزی ما حتمی و قطعی است. آنهایی که محاسبات سیاسی دستشان بودند و از رجال سیاسی بودند، می‌دانستند که این پایان کار رژیم است و کمتر از یک سال انقلاب شکوهمند ما به پیروزی رسید. 
روحانی با بیان اینکه در مسئله شهادت سردار سلیمانی، مردم یک کار اعجاب‌آور کردند و مردم دنیا و منطقه را به شگفتی درآوردند، تصریح کرد: هیچ کسی فکر نمی‌کرد چه قدر میان مردم و نیروهای مسلح نزدیکی وجود دارد، هیچ کسی فکر نمی‌کرد مبارزه با تروریسم برای مردم ایران تا چه اندازه مهم باشد و امنیت خاورمیانه و همسایگان برای مردم اهمیت دارد. سردار سلیمانی نماد مبارزه با تروریسم، ثبات و امنیت منطقه و امنیت ملی ما بود. 
وی با بیان اینکه حضور مردم نشان داد همه تلاشی که آمریکا و کشورهای غربی نسبت به مردم ایران داشتند، تفکر غلط و اشتباه بوده است، خاطرنشان کرد: آن روزها چه حضور مردم در عراق و چه حضور در سراسر ایران - که نمادش خوزستان، مشهد، تهران، قم و کرمان بود - همه مردم به خیابان‌ها آمده، هم‌نوایی کرده و پاس داشتند و نشان دادند چه مردم وفادار، شکرگذار و قدرشناسی هستند. 
رییس‌جمهور افزود: کجای دنیا سراغ دارید مردم برای یک سرباز وفادار وطن اینچنین به خیابان بیایند؟ این حضور از روزهای ماندگار در تاریخ شد. در ۲۲ بهمن هم مردم به صحنه آمدند. همه جا راهپیمایی باشکوه بود. در حضوری که در خیابان آزادی داشتم و تا آنجایی که توفیق داشتم در همان قدم‌ها پرجمعیت‌تر، پرشکوه‌تر و با انگیزه‌تر مردم را دیدم. ۴۱ سال از انقلاب گذشته و مانند اولین سالگرد، مردم با همان شور و علاقه آمده بودند.
 روحانی اظهارداشت: روز دیگری که مردم باید افتخار ایجاد کنند، دوم اسفند است. چند موضوع را ملت عزیز ما باید تفکیک بکنند یکی موضوع اینکه ما پای صندوق می‌رویم تا بهترین‌ها را برای مجلس شورای اسلامی‌مان که نهاد بسیار مهمی است، برگزینیم.
وی یادآورشد: مجلس شورای اسلامی جایی است که قوانین ما را بررسی و تصویب می‌کند، لوایح دولت به آنجا فرستاده می‌شود. به وزیران ما در آنجا رای داده می‌شود. آنهایی نوعی نظارت بر دستگاه اجرایی و کار اجرایی دارند. همچنین تحقیق و تفحص و استیضاح و سوال به عهده مجلس است.
روحانی افزود: اصولا مجلس شورای اسلامی در ایران بسیار مجلس قدرتمندی است. البته اختیارات مجلس در کشورهای مختلف فرق می‌کند در ایران جایگاه عظیمی دارد و این به خاطر نظر امام (ره) بود. از ابتدا امام (ره) به مجلس یک عنایت خاصی داشت از همان سوابق تاریخی که ایشان با مرحوم مدرس داشت و در مجالس شورای ملی آن زمان ایشان گاهی حضور پیدا می‌کرد و اصولاً از لحاظ تاریخی علاقه خاصی به مجلس داشت و همواره کلمات امام (ره) را راجع به مجلس می بینید که با عظمت از نمایندگان مجلس همیشه یاد می‌کند.  
رییس جمهوری بیان کرد: یک طرف قصه این است که مجلس برای ما سرنوشت ما مهم است. کسی نگوید که هر فردی می‌خواهد انتخاب شود و اینکه بگوییم حالا که دوستان من صلاحیت‌شان رد شده و هم‌حزبی‌های من صلاحیتشان تایید نشده، حالا هر مجلسی که می‌خواهد بشود. 
روحانی گفت: مجلس می‌خواهد قانون برای ما وضع کند و این قانون برای همه ما است. در زندگی ما اثر دارد. در زندگی بچه‌های ما اثر دارد. گاهی برخی از قوانین سالیان دراز باقی می‌ماند یک دهه، دو دهه و گاهی یک قرن یک قانون باقی می‌ماند. تغییرات آن جزیی و اصل آن قانون باقی  می‌ماند.
وی اضافه کرد: ما برای سرنوشت و آینده خودمان، شما فکر می‌کنید اگر مجلس یازدهم یک چیزی را تصویب کرد به راحتی می‌شود در مجلس دوازدهم آن را تغییر داد؟ این‌طور نیست. اول قانون می‌شود، بعد اجرا می‌شود. و بعد تغییر آن مشکل دارد. 
روحانی خاطرنشان کرد: بنابراین مجلس برای ما مهم است به اضافه اینکه ما مسائل مهمی در کشور داریم ما در حال تحریم شدید و فشار شدید استکبار جهانی هستیم. ما باید این تحریم را بشکنیم یا نه؟ ما باید زندگی مردم را سهل‌تر کنیم یا نه؟ ما باید بسیاری از ساختارها را در این شرایط تغییر بدهیم یا نه؟ چه کسی باید این کار را بکند. دولت و قوه قضاییه به تنهایی نمی‌توانند این کار را انجام بدهند.
رییس جمهوری گفت: همه باید با هم در کنار هم قرار گیریم و دولت با مجلس در کنار هم باشند، اگر بناست که مشکلات اقتصادی مردم کم و تحریم برداشته و تولید افزوده شود، چه کسی باید این کار را بکند دولت به تنهایی نمی تواند قوه قضاییه هم به تنهایی نمی‌تواند. ما همه با هم باید این‌کار را انجام دهیم.
وی افزود: اگر بنا است که تحریم برداشته شود باید این کار را در حد توان انجام دهیم اگر قرار است تولید افزایش یابد و در بسیاری از زمینه ها خود کفا شویم، این موضوع با هماهنگی دولت و مجلس و  همه با هم ممکن می شود و همه باید با هم مشکلات را حل کنیم. در مسائل اقتصادی نیاز داریم هم در مجلس فعلی و فردا با مجلس یازدهم باید مشکلات را حل کنیم؛  اگر می‌خواهیم موانع تولید را برداریم در بعضی جاها قانون نیاز است و بدون قانون نمی‌توان هیچ کاری انجام داد.
روحانی ادامه داد:  اگر می خواهیم به تولید تحرک ببخشیم و در مسیر تولید وشرکت های دانش بینان و علم و دانش اقداماتی انجام دهیم همه باید با هم باشیم؛ اگر در جایی بخواهیم منطقه آزاد و صنعتی باشد و استان یا شهرستانی اضافه یا کم شود به همکاری دولت و مجلس نیاز است و به تنهایی میسر نیست و در همه امور مردم مجلس حق قانونگذاری و اظهار نظردارد و باید در کنار هم به این مسائل بپردازیم.
رییس جمهوری با اشاره به برخی مسائل جامعه از جمله فساد و رانت گفت:  این مسائل موجب نگرانی مردم است و البته حق نیز با آنان است و اساس انقلاب اسلامی بر این بود که مردم پاکی و عدالت اخلاق را ببیند؛ پایان همه چیز اخلاق است. انقلاب، نهضت و حرکت و جهاد و کوشش و میدان جنگ همه به اخلاق متنهی می شود، اگر اخلاق درست شد، همه آنها درست است در  غیر این صورت کم ارزش یا بی ارزش است. به همین دلیل پیغمبر (ص) به آنها که از میدان جنگ سخت بازگشتند فرمود شما از جنگ اصغر برگشتید . جهاد اکبر مبارزه با تروریسم، آمریکا، میدان جنگ و مبارزه با استکبار نیست بلکه از آنها بالاتر است و جهاد اکبر به معنای اخلاق حسنه و مبارزه با هوای نفس است و آن هدف نهایی ما است.
وی ادامه داد: اگر هدف نهایی جامعه پاک و حیات طیبه است باید با فساد مبارزه کنیم، این چگونه امکانپذیر است نه دولت و نه قوه قضاییه به تنهایی نمی‌توانند فساد را از بین ببرند بلکه همه باید با هم انجام دهیم؛ ما لوایح مهمی را برای شفافیت، تعارض منافع و مبارزه با فساد به مجلس شورای اسلامی دادیم، باید اینها را با هم تصویب کنیم و ممکن است. برخی در این مجلس و برخی در مجلس بعدی تصویب شود وهمه باید در این زمینه تلاش کنیم و این برای ما مهم است.
روحانی با تاکید بر اینکه مساله بسیار مهم شکستن حصر ایران و شکستن تحریم است، گفت: تحریم یک عمل تروریستی و ظالمانه علیه ملت ایران است و هیچ کس نمی‌تواند بگوید تحریم اثر ندارد و دولت باید قوی باشد؛ این به معنای تنزیه آمریکا است و کسی که می‌گوید تحریم اثر ندارد حامی آمریکا است و می گوید آمریکا کار بدی انجام نداده است، این حرف دروغ و  خلاف واقعیت و نیز حمایت از آمریکا است؛ ما تا درد را نشناسیم درمان را نیز نمی‌توانیم بشناسیم و باید بدانیم که درد کجاست و به سراغ همان نقطه برویم و آن را درمان کنیم.
وی یادآور شد: تحریم کار ترویستی آمریکایی علیه مردم ایران است و یک گروهی آنجا حاکم شدند و از گذشته نیز با ایران دشمن بودند و هم اکنون نیز قدرت را در دست گرفته اند، اسرائیلی ها و ارتجاع منطقه نیز از آنان حمایت کرد و این گونه بر مردم ما فشار وارد می کننند، ما باید چه اقدامی انجام دهیم، اگر کسی بگوید هیچ قیمتی نمی‌توان تحریم را شکست، اینکه بگوییم در برابر تحریم باید تسلیم شویم؛ حرف نادرستی است.
 رییس جمهوری اظهارداشت: چگونه در سال ۹۲ و ۹۴ تحریم را شکستیم، آن هم در شرایطی که تحریم بودیم؛ اینکه صادرات نفت ما به یکباره از ۹۰۰ هزار بشکه به ۲ و ۳ میلیون رسید، در نتیجه شکست تحریم‌ها بود.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بخشی از تحریم‌ها در سال ۹۲ و بخش دیگر در سال ۹۴ شکسته شد. اینکه صادرات نفت ما به یکباره از ۹۰۰ هزار بشکه به ۲میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسید این به معنی شکستن تحریم‌ها بود. اینکه دلیل تحریم همه اجناس ما در بنادرغربی و غربی مانده بود و ترخیص نمی شد، پالایشگاه، مراکز بزرگ پتروشیمی و صنایع گاز ما راه نمی‌افتاد با شکستن تحریم راه افتاد. توانستیم با تمام بانک‌های بزرگ شرق و غرب برای اعتبار اقدام کردیم، از یک کشور پنج میلیارد اعتبار گرفتیم و از برخی دیگر هم تمام مقدمات آن به وجود آمد. شرایط تغییر کرد و همه شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران صف بستند.
روحانی افزود: حتی اگر همه این‌ها را هم چشم‌بندی اعلام کنند ما اینکه رشد اقتصادی ما به بالاترین رشد اقتصادی دنیا در سال ۹۵ رسید دیگر چشم‌بندی نیست و کار بزرگی انجام شد، تحریم‌های سازمان ملل برداشته شد و معضل بزرگ ما با آژانس بین‌المللی اتمی برداشته شد.
وی با اشاره به اینکه همین امروز هم علیرغم همه اقدامات، آمریکا باز هم در برابر برجام ناتوان است، تصریح کرد: اینکه یک دادگاه بین المللی بر علیه آمریکا رای می‌دهد و به آمریکا می‌گوید تحریم‌ها غلط است نشان می‌دهد که این توافق هنوز زنده است. اینکه آمریکا همه تلاش خود را برای محکوم کردن ایران در شورای حکام انجام می دهد اما حریف نمی شود، اینکه از همین الان برای شرایطی برجام در ماه‌های آینده پیش خواهد آورد؛ ترسیده‌اند، همه نشان دهنده زنده بودن توافق برجام است.
 حجت‌الاسلام روحانی افزود: اینکه آمریکا نتوانست پس از خروج از این توافق در سازمان ملل، در مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت علیه ما اقدام کند و از لحاظ سیاسی و حقوقی در شورای حکام شکست خورد نشانه این است که ملت ما این توان را دارد و ما یک بار آمریکا را شکاندیم. اگر کاری نمی کردیم گفته می شد که در برابر ابرقدرتی مانند آمریکا و غلط‌های او کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. اتفاقا ما می توانیم آمریکا را از کار غلطی که انجام داده است، پشیمان کنیم.
وی ادامه داد: ما یک بار او را پشیمان کردیم به زور پای میز مذاکره را آوردیم و سندی را که تمایلی به آن نداشت امضا کرد، باز هم باید این کار را کنیم. اما چگونه باید آمریکا را پای میز مذاکره بکشانیم؟ راهش اتحاد، وحدت و قدرت ماست. باید نشان دهیم که توانمند و قدرتمند هستیم و ملت ما ملت بزرگی از که نه صابر بلکه صبار و شکور است و بالاترین صبرها و قدردانی‌ها را از مخلصین و خادمان خود انجام می‌دهد و اگر ملتی صبار و شکور شد آمریکا ناچار است که سر تسلیم فرود آورد.
رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در این موضوع تردیدی وجود ندارد که آمریکا در طول سال گذشته ده ها پیغام برای مذاکره ارسال کرده است، افزود: در نیویورک چندین پیام برای مذاکره از سوی آمریکا به من رسید و اگر ما شکست خوردیم و آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند که ایران تاب ندارد و این انقلاب نمی‌ماند پس چرا آنقدر برای مذاکره اصرار می‌کنند؟ به قول شما اگر ما به طور طبیعی دو یا چند ماه دیگر انقلاب خود را از دست می‌دهد، چرا التماس می‌کنید؟ چرا همه رهبران دنیا را به واسطه کردید و همین امروز هم واسطه می‌کنید؟
 وی ادامه داد: پس معلوم است که ملت ما قدرت شکستن تحریم‌ها ادامه دادن راه خود را دارد و ما این کار را خواهیم کرد، این جزو وظایف ما است.  قدرت نمایی، وحدت، اتحاد و تولید ما در بخش کشاورزی و بخش صنعت کارهایی است که همین امسال محقق شده و من شعار نمی‌دهم. آمار کشاورزی و صنعت  ما را در همین ماه های آخر امسال نسبت به پارسال بسنجید، همین خودرویی که با همیشه ما و مردم با آن مشکل دارند، از لحاظ تولید در مقایسه با ماه‌های شابه سال گذشته تولید رشد پیدا کرده است
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه ما دست روی دست نگذاشته و ننشسته‌ایم  و سر غم به زانو بغل نکردیم، گفت: ما شجاعانه ایستادگی کردیم تا در برابر آمریکا به پیروزی برسیم. حال اگر بخواهیم در برابر آمریکا ایستادگی کنیم یک نمونه آن دوم اسفند است. همه باید پای صندوق آرا بیاییم. کسی نمی‌تواند بگوید در تهران یک نفر را هم از میان نامزدها پیدا نکردم که رای دهم، این حرف قابل قبول نیست. ممکن است بگوید من ۳۰ نفر را پیدا نکردم اما اینکه کسی بگوید با وجود این همه کاندیدا یک نفر هم پیدا نمی شود که با سلایق من هماهنگ باشد وجود ندارد، قابل قبول نیست.
رئیس قوه مجریه خطاب به مردم گفت: مردم بزرگ ایران این که کدام جناح به برنده شود همه مربوط به این روزها است و پس روز دوم اسفند هر کسی از هر جناحی به مجلس راه یابد او نماینده مجلس ما است و آنجا جای قهر نیست. اینجا اگر تلاش می‌شود که این جناح یا آن جناح پیروز شوند سلیقه‌ هرکسی است اما به هر حال کسانی که وارد مجلس می‌شوند نماینده ما هستند.
وی تاکید کرد: طبق قانون اساسی فردی که وارد مجلس می‌شود در برابر کل ملت ایران مسئول است، نه در برابر حوزه انتخابیه و جناح خود بلکه در برابر کل ملت ایران مسئول است و وظیفه ملی دارد. همه ما در اجرای حقوق و اصول قانون اساسی و وظایف خود همیشه باید این اصل ۴۰ قانون اساسی را مد نظر داشته باشیم، هیچ کس نمی‌تواند در اعمال حق خود به ضرر منافع ملی کاری انجام دهد چه دولت، چه مجلس و چه قوه قضاییه و همه باید اصل ۴۰ قانون اساسی را سرلوحه قرار دهند.
روحانی با بیان اینکه همه باید اصل ۴۰ قانون اساسی را بالای سرشان بزنند، اظهار داشت: برخی‌ها ممکن بگویند ما چنین حقی را داریم اما در اعمال حق نمی‌توان در زمان و مکان حق را به شیوه‌ای اجرا کنی که خلاف قانون اساسی باشد. ما و مجلس یک راه پیشروی داریم. مردم می‌خواهند دولت و مجلس مشکلات اقتصادی را حل کنند. مردم می‌خواهند دولت و مجلس سیاست خارجی، معضلات بانکی، اقتصاد خارجی و... را حل کنند. آنچه مردم می‌خواهند هم‌افزایی است در کنار هم مشکلات را حل کنیم و با وحدت می‌توانیم مسائل را حل کرد. 
رییس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: روزی که آمریکا مایوس شود فشار حداکثری جواب نمی‌دهد، تسلیم می‌شود و پیش میز مذاکره زانو می‌زند و هر حق را می‌پذیرد. 
روحانی با اشاره به ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا تصریح کرد: آمریکا یک فرمانده بزرگ ما را شبانه و بزدلانه ترور کرد. پاسخ آمریکا این بود که مجلس سنا و مجلس نمایندگان اختیارات ریاست جمهوری را محدود کرد که به خاطر ترور سردار بود. اینکه مجلس نمایندگان و مجلس سنا به محدودیت اختیارات ریاست جمهوری، کاخ سفید و پنتاگون نسبت به ایران رای می‌دهد، به خاطر آن است که این کار نادرست و اشتباه بود، امنیت را کمتر کرد و ثبات را از بین برد. 
وی با بیان اینکه اگر مشکلی در منطقه بود، آمریکایی‌ها با همکاری و همفکری با سردار سلیمانی از طریق واسطه‌هایشان می‌توانستند مسائل را حل کنند، خاطرنشان کرد: الان با ۲۰ نفر باید این کار بکنند در حالی که با انجام صحبت با شهید سلیمانی مسائل را می‌شد حل کرد ولی الان کارشان سخت‌تر شده است. 
رییس‌جمهور خطاب به آمریکایی‌ها خاطرنشان کرد: سربازان شما ترس و وحشت بیشتری دارند. راه آمریکا در منطقه و ایران غلط بوده است و امروز هم سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان این را به یک زبان و بیان دیگری می‌گویند. 
روحانی با بیان اینکه با ایستادگی و قدرت در برابر آمریکا می‌توانیم به پیروزی برسیم، ابراز داشت: حضور مردم در دوم اسفند و صف‌های پر شور، آمریکا را ناراحت و عصبانی می‌کند و عدم حضور مردم، آمریکا را خوشحال می‌کند. فراتر از مجلس، جایگاه ایران در دنیای امروز در برابر استکبار جهانی و فرزندان ماست. امیدوارم افتخار پنجم در سال ۹۸ در پای صندوق آرا آفریده شود.
کد مطلب: 124100
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *