۰
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۱

افتتاح قطعه یک آزادراه تهران – شمال

قطعه یک آزادراه تهران - شمال ۲۴ سال بعد از کلنگ زنی آن فردا ششم اسفند و با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح و زیر بار ترافیک می‌رود تا مسافران شمال نوزوز امسال با عبور از این آزادراه مسیر رسیدن به شمال را با مسافت کمتری طی کنند.
قطعه یک آزادراه تهران - شمال ۲۴ سال بعد از کلنگ زنی آن فردا ششم اسفند و با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح و زیر بار ترافیک می‌رود تا مسافران شمال نوزوز امسال با عبور از این آزادراه مسیر رسیدن به شمال را با مسافت کمتری طی کنند.
به گزارش ایرنا همزمان امروز در جلسه‌ای که در وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌شود نرخ عوارضی آزادراه تهران – شمال تعیین و اعلام می ‌شود.
نرخ عوارضی تهران - شمال رقمی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان تخمین زده شده است اما هیچ کدام از مسوولان تاکنون این نرخ را تایید نکرده‌اند.
قطعه یک آزادراه تهران - شمال بعد از ۲۴ سال که از کلنگ‌زنی آن گذشت با همت دولت تدبیر و امید بهمن امسال به بهره برداری آزمایشی رسید و قرار است فردا ششم اسفندماه افتتاح رسمی شود.
با افتتاح قطعه یک این آزادراه مسیر تردد از جاده فعلی به  طول۹۰  کیلومتر به ۳۲ کیلومتر کاهش خواهد یافت که علاوه بر کاهش حداقل یک ساعت و نیم در زمان سفر، موجب صرفه‌جویی متوسط حدود ۱۰ لیتری بنزین در روزهای عادی و بیش از ۱۵ لیتری در ایام پر ترافیک به ازای هر سفر – خودرو می‌شود.
به دلیل عدم تکمیل مناطق ۲ و ۳ این آزادراه‌،خودروها پس از خروج از منطقه یک، در سه راهی شهرستانک وارد جاده قدیم کرج - چالوس شده، از آن پس مسیر به موازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد می‌یابد و پس از ورود به منطقه چهار آزادراه که چندین سال پیش تکمیل شد، در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس - تنکابن متصل می‌شود؛ قطعه چهارم این آزادراه حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد تا چالوس ۲۰ کیلومتر طول دارد که دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت‌های فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود.
برای ساخت قطعه ۳۲ کیلومتری منطقه یک آزادراه تهران – شمال که تکمیل بخش مهمی از آن با گرانی قیمت ارز و فشار تحریم‌ها روبرو بود، هزینه‌ای بیش از۴۱۰۰ میلیارد تومان صرف شد و ارزش فعلی این آزادراه ده هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود دولت با فشار بیشتری برای تعیین نرخ عوارضی این آزادراه و گرفتن تخفیف از سرمایه گذار مواجه باشد. 
با توجه به کوهستانی و صعب العبور بودن واریانت مسیر اتصال تهران به جاده چالوس در منطقه شهرستانک، احداث این آزادراه ناگزیر از ساخت و احداث ۴۰ رشته تونل مجهز به طول مجموع۳۲ کیلومتر (رفت و برگشت) که ۴۵ درصد از کل طول این مسیر را شامل می‌شود.
در این مسیر ۲۵ دستگاه پل به طول  ۳.۱ کیلومتر وجود دارد و طولانی‌ترین تونل کشور به نام «تالون» به طول ۴هزار۹۵۰ متر در این قطعه احداث شده است و ساخت ابنیه طولانی و بزرگ در این مسیر باعث گران شدن هزینه‌های نهایی آزادراه شد.
کد مطلب: 124394
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *