۰
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۳

شرط طالبان برای مذاکره با دولت افغانستان

گروه شبه‌نظامی طالبان در بیانیه‌ای از تمایل خود به دیدار با مقام‌های افغان به شرط آزادی زندانیانش خبر داد.
گروه شبه‌نظامی طالبان در بیانیه‌ای از تمایل خود به دیدار با مقام‌های افغان به شرط آزادی زندانیانش خبر داد.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مناقشه بر سر آزادی زندانیان تازه‌ترین مانع بر سر مذاکرات صلح طالبان و دولت افغانستان است که قرار است ۱۰ مارس آغاز شود.
هماهنگی برای تبادل زندانیان، بخشی از توافق خروج نیروهای آمریکایی میان ایالات متحده و طالبان بود که شنبه همین هفته به امضا رسید. در همین حال دیپلمات‌ها ابراز نگرانی کردند که بن‌بست بر سر این مساله روند صلح افغانستان را به خطر بیندازد.
سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر در پیامی توییتری نوشت: هیات طالبان با هیات دولت افغانستان در قطر ملاقات نداشت اما مقام‌های مسوول زندانیان از هر دو طرف ممکن است برای رایزنی درباره این مساله دیدار کنند.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در افغانستان هم به رویترز گفت، مساله آزادی زندانیان یکی از مهمترین مطالبی است که مذاکره‌کنندگان آمریکا و طالبان زمان زیادی را برای توافق درباره آن صرف کردند.
با این حال اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان یک روز پس از امضای توافق طالبان و ایالات متحده آمریکا در قطر، گفت دولت افغانستان هیچ تعهدی به آزادی ۵۰۰۰ زندانی طالبان ندارد. طالبان تاکید دارد تا زمانی که آزادی زندانیان محقق نشود، هیچ گفت‌وگویی با دولت افغانستان نخواهد داشت.
سخنگوی طالبان در افغانستان همچنین گفت: حالا این مساله در توافقنامه درج شده است و این به ایالات متحده بستگی دارد که چگونه این تعهداتی که در توافقنامه به آن پایبند شده‌ است، عملی سازد. به ما ارتباطی ندارد که چه چیزی در اعلامیه مشترک دولت افغانستان و آمریکا آمده است.
کد مطلب: 124959
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *