۰
سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۱

جنگ روسیه و عربستان بر سر نفت

تقابل ولیعهد سعودی با رئیس‌جمهوری روسیه به عنوان دو ابر قدرت نفتی پیامدهای خطرناکی برای ریاض به دنبال دارد که در وهله نخست، اقتصاد این کشور را هدف قرار می‌دهد.
تقابل ولیعهد سعودی با رئیس‌جمهوری روسیه به عنوان دو ابر قدرت نفتی پیامدهای خطرناکی برای ریاض به دنبال دارد که در وهله نخست، اقتصاد این کشور را هدف قرار می‌دهد.
به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه القدس العربی، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه نه‌تنها به دنبال پاسخ قاطع به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا و تصمیم‌های زیان‌بار او علیه  مسکو در زمینه انرژی بوده بلکه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی را نیز به دلیل نقض وعده‌های داده شده در پاییز گذشته درباره سرمایه‌گذاری‌های هنگفت ریاض در میادین مختلف اقتصاد روسیه مجازات کرده بود.
آنچه گذشته، مقدمه‌ای برای درک تصمیم ناگهانی مسکو در مخالفت با پیشنهاد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش بیشتر تولید نفت به منظور متوقف کردن ادامه روند مستمر سقوط نفت در پی شیوع ویروس کرونا است.
این در حالی است که مخالفت روسیه با اوپک می‌تواند منجر به تخریب همکاری سه ساله مسکو با این سازمان در چارچوب «اوپک پلاس» شود.
واکنش عربستان نیز زودهنگام بود و ریاض بلافاصله تصمیم گرفت بازار را به روی صدها هزار بشکه نفت ارزان باز کند. در نتیجه قیمت نفت سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح طی ۲۰ سال گذشته رسید. بنابراین جنگ دو ابرقدرت نفتی درگرفت. عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین کشور صادر کننده نفت و روسیه که جایگاه بزرگترین تولید کننده نفت را دارد، وارد جنگ نفتی شدند و بسیار طبیعی است که بازار نفت قربانی این لرزش بزرگ باشد و بیش از ۲۰ درصد سقوط کند.
این قابل درک است که پوتین چنین جنگی را به دلیل ملاحظات مربوط به حاشیه‌های ضعیف مانوری راه انداخته است که اقتصاد انرژی روسیه از نظر کاهش اضافی در تولید از آن برخوردار است.
همچنینن این اقدام مسکو در پاسخ به خواسته‌های شرکت «روسنفت»، غول نفتی دولتی روس، است که هرگز به فکر انضمام به اوپک و قوانین آن (اوپک پلاس) نبوده است.
 علاوه بر این، برای رئیس‌جمهوری روس آسان نبود که کاخ سفید تفاهم‌های صورت‌گرفته بین مسکو و برلین درباره طرح «نورد استریم ۲» را تعطیل کند و یا سرمایه گذاری‌های نفتی روسیه در ونزوئلا را مورد هدف قرار دهد.
اما این جنگ پیامدهایی فراتر از بازار نفت برای عربستان داشته و بن بست‌هایی را برای ریاض در در وهله نخست در عرصه داخلی ایجاد می‌کند که با تندباد اخیر ولیعهد در بازداشت افراد رده‌بالای خاندان پادشاهی مرتبط بوده است.
عواقب این اقدام عربستان برای این کشور بسیار وخیم است و اقدامی شتابزده و کورکورانه بوده که نه‌تنها اقتصاد این کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد بلکه آثار آن به تجزیه سازمان اوپک و تضعیف بیش از پیش آن می‌انجامد، چنانچه بورس جهان را به شدت تحت تاثیر قرار داده و سقوط ارزش آن را در پی داشته است.
کد مطلب: 125270
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *